Mazda CX-7 2010: DPF code P2463 en P242

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 127

DPF lampje kwam steady aan na 200 km te hebben gereden op de snelweg met 3000 rpm (ivm eerdere zelfde klachten).
Een paar minuten later ging het lampje knipperen en kwam motor management ook steady aan incl. noodloop. kwartier later gestopt en zelf fout codes uitgelezen. P2463 en P242.
De garage krijgt hem niet geregenereerd, logsich in de noodloop. Ze willen het filter vervangen omdat een monteur denkt dat het dat is. Kosten 1300 euro plus.

Wie heeft er een slim idee? om toch te forceren en hoe? of wat meer zeker de klacht veroorzaakt?

piete242

Geplaatst door piete242 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda CX-7? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Volgens foutcode P2463 zit inderdaad het roetfilter vol.
Bij P242 mis ik een cijfer of letter. Kun je de juiste code doorgeven?

piete242 (0), 2 jaar geleden

zet er maar een F achter P242F

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

P242F geeft inderdaad aan dat er te veel as in het roetfilter zit.
Heeft de garage de signalen van de verschildruk sensor over het roetfilter gemeten?
En de aansluitingen daarvan op lekken gecontroleerd?

piete242 (0), 2 jaar geleden

ik denk het niet ... ze vinden dat bij 150.000 het filter behoorlijk oud is en daarom willen ze hem vervangen. Ze hadden geen tijd de eerste dagen om verder te kijken. Het is niet meer dan een vermoeden van ze. Het is de 3e garage die de oorzaak niet kan vinden zonder er veel tijd in te steken. Liever vervangen de mogelijkheden 1 voor 1. Het lijkt dat er maar weinig zijn die de moeite nemen om echt willen zoeken en garantie geven doen ze al helemaal niet. Op voorhand wijzen ze dat al af. Ik moet een nieuwe afspraak maken voor een langere tijd volgende week.

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Laat hem reinigen. Bij vissers in den bosch bijvoorbeeld. Stuk goedkoper en het zelfde resultaat. Wel na reingen opnieuw inleren als roetfilter vervangen.

Ik heb er zeer goede ervaring mee. Kijk maar op de site.

    dank voor je visie ... ben ik het mee eens ... maar lost het het probleem ook op? is meermaals gereinigd door mijn eigen garage in duitsland .. is een goede mazda dealer en nog ouderwets ... doen veel zoals het "vroeger" ging, dus niet meteen vervangen en verdienen. Maar ook die hebben het tot nu toe niet kunnen vinden. Mijn probleem als antwoord op je vraag .. kan ik nog van arnhem naar den bosch rijden in de noodloop? ik heb er al 100km op zitten... en wat is dan ongeveer de prijs en zekerheid? - piete242 (0), 2 jaar geleden
    en leren ze hem daar ook in? of zou ik hem er zelf onder uit moeten halen en brengen etc en na inbouw alsnog ergens laten inlezen? of kan ik de auto brengen en hem daar "klaar" laten maken? - piete242 (0), 2 jaar geleden

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Op dat laatste kan ik geen antwoord geven. Ik breng ze altijd en zijn ze meestal de zelfde dag nog klaar. Je kunt de roetfiler met sensoren brengen. Andere optie is Pennings in Handel deze zijn gespecialiceerd in diesels. De kun je diagnose laten stellen en offerte vragen. Ze reinigen niet het roetfilter, omdat ze daar de machine niet voor hebben. Ik heb met beide bedrijven zeer goede ervaring. Ik werk in een kleine werkplaats met storingen en onderhoud aan campers.

    zie mijn antwoord voor de oplossing - piete242 (0), 2 jaar geleden

piete242 (0), 2 jaar geleden

Auto is door mijn eigen Mazda dealer gerepareerd. Volgens hun is het euvel gevonden en verholpen. Het filter is gereinigd en is nog niet aan vervanging toe. De reden van het niet starten van de regeneratieproces en het vollopen van het filer komt volgens hun door de koperen pakking aan de verstuiver die kapot gedraaid was bij de vorige reparatie door de verkoper (was garantie omdat de ketting uitgerekt was na een week, daarbij is veel vernield door ondeskundig personeel, kabel bij het monteren vd kop geklemd, pakkingen in de verstuiver kapot gedraaid). De lekkage was zichtbaar op de kapotte pakkingen. Kost weer 350 euro en nu maar hopen dat het eindelijk na 2 jaar verholpen is maar mijn gevoel zegt dat ik nooit meer een oudere diesel moet kopen en deze zsm moet inruilen voor een benzine. Al met al kostenpost ondanks garantie van meerdere duizenden euro's en zit nu 2 jr zonder betrouwbare auto welke 3x 200km is afgesleept. Iedereen bedankt voor het meedenken. Nooit meer een gebruikte auto met een DPF-roet filter. De lol is daar nu wel vanaf.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda CX-7 of stel zelf een nieuwe vraag.