Mazda CX-7 2010: SCR failure / adblue low

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 120

auto sloeg af tijdens rijden. Wilde niet meer starten. De sleutel werd niet meer herkend en toen hij ineens wel weer starte kreeg ik de melding dat adblue laag (nog 630km) was wat niet klopt. Even later melding adblue leeg.. en slaat weer af en niet meer te starten. Dat gebeurde meermaals. Hij start nu een langere tijd al niet. Waar zouden we kunne zoeken? lijkt elektrisch probleem, kortsluiting etc. Wie kan helpen. Andere sleuten helpt ook niet. Soms start hij normaal en is er geen enkele foutmelding meer ook niet opgeslagen.

piete242

Geplaatst door piete242 , lid sinds 14 jaar geleden

5 Reacties

oldford PRO, 4 maanden geleden

Ik zou beginnen met laten uitlezen.
Dan kan misschien een aanleiding gevonden worden voor het gedrag van het Ad-Blue systeem.
Want als dat leeg is (of de motorcomputer denkt dat), dan start de motor ook niet meer.

piete242, 4 maanden geleden

bedankt voor je meedenken. In eerste instantie stond er geen fout in ... Later kwam er wel een fout in en hoopte de mazda garage dat ze daar iets mee konden. Echter is dat niet zo en momenteel krijgen ze hem dus al een paar weken helemaal niet meer aan de gang. De fout die erin stond ging over adblue. Terwijl hij nu niet start geeft hij aan dat hij de sleutel niet herkend. De ventilator loopt wel meteen en blijft aan ook nu hij koud is.

piete242, 4 maanden geleden

nog een toevoeging .... de week voor alles begon is de ketting vervangen en de kop eraf geweest en 2 kleppen vervangen bij een andere garage waar ik hem heb gekocht. Geen mazda dealer.

oldford PRO, 4 maanden geleden

Als je de auto bij een garage heb gekocht, dan heb je recht op de "wettelijke" garantie.
Als er iets defect raakt binnen de 1e 6 maanden dan moet de verkoper dat kostenloos repareren.
Kennelijk heb je iets van garantie gekregen gezien het vervangen van de kleppen door de verkoper.
Misschien dat hij moeilijk gaat doen over de reparatie waar je zelf opdracht voor gegeven hebt?
Of is dat in overleg gegaan?

Zie: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

    klopt ... daarom is de ketting etc vervangen. Echter is dit waarschijnlijk een andere klacht en valt hij niet meer onder die garantie. tijd is verlopen. De advocaat heeft dat van de ketting etc al afgedwongen omdat het DPF filter steeds vol liep. Dat zou opgelost kunnen zijn nu maar helaas kan ik niet rijden om dat uit te proberen. - piete242, 4 maanden geleden

Beste antwoord, geplaatst door piete242, 3 maanden geleden

oplossing: na 5 weken foutzoeken is het probleem gevonden. Tijdens het monteren van de kop (week voor het probleem optrad) is er een kabelboom onder de motor afgeklemd en is daarbij ernstig beschadigd en deels verbrand daarna.
Het veroorzaakte slechte verbindingen en kortsluitingen in diverse draden/aders in de boom.
Het was niet te zien zonder eerst delen te verwijderen. Daarmee vervalt aanspraak van de garage die het veroorzaakt heeft maar ik doe een poging op coulance. Kosten 2000 euro als "vriendenprijs". Hopenlijk is de auto nu na 17 maanden eindelijk betrouwbaar. Allen dank voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda CX-7 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.