close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: drinkt te veel diesel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1999

vroeger kon ik redelijk 1000 a 1200 km halen met de tank van 60 liter maar de laaste jaren haal ik dat niet meer en waar ligt dat aan ???
ik gebruik goeje diesel en meestal ook met extra toe voeging erbij .

vaak merk ik wel als de winter komt dan krijgt hij veel te verduren de electronica waar door de motor
minder zuiniger gaat rijden als de winter weer voor bij = .

of ligt er aan als diesel moter te veel tonnen op heeft staan tot overal te veel speeling komt en daar door
minder zuinig gaat rijden ???

wie kan mij een antwoord erop geven.

Geplaatst door

gerard1973 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien is de EGR klep lek? Je kunt bij jouw auto waarschijnlijk gewoon een stalen plaatje tussen de EGR klep en de inlaat klemmen. Hoeveel km heeft de auto gereden?

Nico8119 0

13 jaar

en daar denk ik vaker aan de egr klep te liggen en die heb al een keer vervangen door een 2de handse erop gezet ,
als ik hem dicht laat zitten , dus de slang eraf of de voeding stekker eraf rijdt hij of trekt hij beter.
en ik heb al bij de moter blok kant al af gedicht met stripje met kleine gaatjes erin die er tussen geduwt en ook bij de egr klep zelf aan de achter kant dicht gemaakt .
de roetmeting was zeer laag namelijk.

maar ik heb het liefste tot hij (egr) klep helemaal uit wordt geschakeld de electronische besturing tot hij maar als soffenier er bij hangt zonder tot hij iets doet , KAN DAT ????? dan ben ik helemaal blij mee namelijk.

want ik doe hem wel eens smeren met snij olie of met Teflon spray TF089 die koper stift die op en neer gaat om soepel te houden en dat gaat paar dagen goed en dan wordt hij sloom ja de trek kracht en meer roet via de uit laat en hij heeft al meer 445.000 km erop zitten die diesel.
en hoeveel duizend kan ik er nog tegen aan plakken ??? wil proberen 5 ton te halen maar ja ..... ??????

gerard1973 0

13 jaar

Waarom doe je er geen plaatje zonder gaatjes tussen zodat de EGR niet meer meedoet? Je kunt de EGR alleen afsluiten, als je 'm buiten werking stelt (slang eraf) dan krijg je een storing in het motormanagement. Ik heb bij mijn 323 ditd al jaren de EGR met een plaatje dicht zitten.

Nico8119 0

13 jaar

bij de motor blok kant zit een strip met kleine gaatje erin en AAN ACHTER KANT BIJ DE EGR KLEP DIE ZIT HELEMAAL DICHT met een dichte plaat die dan bij de inlaat spruit stuk toe gaat en met 2 boutjes vast gedraaid wordt .
en als ik de lucht slang of de voeding stekker eraf haald dan gaat de > motormanagement knipperen > dus mijn (gloei spiraal lampje) die knippert constant , dus daar wordt ik gek van ja dat geknipper .

en daarom vraag ik , kan iemand anders mijn egr klep electronische uit schakelen door uit te lezen en uit schakelen in de hoofd menu ??? en dan ben ik overal ervan af en dan laat ik alles zo zitten zoals het zit.

gerard1973 0

13 jaar

Je moet de slang er gewoon op laten zitten! Door de plaatjes doet de EGR al helemaal niet meer mee. Als je dan nog steeds roet uit de uitlaat krijgt, dan is er iets anders aan de hand.

Nico8119 0

13 jaar

gister avond die strip met gaatje erin vervangen (bij de motor blok kant net onder de turbo zit) door een deksel van een blik er tussen te stoppen en de erg klep schoon gespoten met rem reinniger .

en als ik nog roet krijg via de uit laat wat kan dat nog wezen dan ??
tot mijn turbo aan het zweten = of lekt waar door de olie via de uit laat verdwijnt of kan het zijn tot de verstuiver(s) niet goed meer werkt ??

ik gebruik meestal v power diesel of ultimate diesel bij bp en om de 10 duizend km tank reiniger erin van forte .

gerard1973 0

13 jaar

Als je nu nog roet krijgt, dan zijn het de verstuivers of de inlaat zit verstopt met roet. Als de turbo het niet meer doet, dan verlies je domweg trekkracht.

Bij mijn auto zat er een laag smurry van 4mm dik in de inlaat. Dat was na 170.000km. Met reinigingsspul van Abcon heb ik de inlaat weer een beetje schoon gekregen zonder de hele boel uit elkaar te halen. Ik heb toen ook de katalysator weggehaald (vervangen door een stuk pijp). Bij mijn auto zaten ruim de helft van de kanaaltjes in de katalysator al verstopt met roet. Als de katalysator niet in het kentekenbewijs staat, dan kun je 'm gewoon weghalen zonder dat ze beginnen te zeuren bij de APK. Mijn auto heeft sinds het weghalen van de katalysator al twee keer een steekproef-herkeuring gehad zonder enig commentaar op de katalysator.

Nico8119 0

13 jaar

nou ik weet alleen voor net na de spruit stuk een Flexibele uitlaatstuk zit en een tussen demper en een eind demper en meer niet .
en hoe lang kan de verstuivers mee > in jaren ?? of hoeveel tonnen kan die aan die verstuivers maken of draaien ??
ik heb ze nooit vervangen in die jaren tot ik de auto heb en verstuivers wel door een diesel specialist paar jaren terug na laten kijken denk ik zo want ze moesten compersie test doen en toen rook ik tijdens de rit een rare lucht ja dus ze kunnen hem gereinigt hebben.

gerard1973 0

13 jaar

Wat jij een tussendemper noemt net na het flexibele stuk, dat is de katalysator. Ik heb geen idee hoe lang de verstuivers mee gaan. Roest is bij mijn auto een groter probleem. Ik geef de auto nog twee jaar.

Nico8119 0

13 jaar

ik ga zaterdag na de middag even onder de auto kijken want ik moet de schakel stang van de versnellings pook smeren of in vetten.
want ik had dinsdag na middag tot het 40 graden warm was moeite mee om de versnellings pook te bedienen want hij ging zo zwaar en piepte en schuurde ook nog eens en vandaag was maar 20 graden en nu had ik nergens geen last van namelijk , maar dat probleem komt weer terug .

dus dan kan ik even kijken wat aan de uit laat daar onder hangt of zit.

gerard1973 0

13 jaar

kan ik zelf de verstuivers eruit halen ja of nee ??
en moet de kleppen deksel eraf gehaald worden om beter bij te kunnen en zien hoe het zit.
en heb ik specialen tangen of sleutels nodig voor die verstuivers ???

gerard1973 0

13 jaar

ik heb vandaag nog geen antwoord op mijn vraag gekregen over mijn verstuivers wat hier boven staat vermeld ??

gerard1973 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.