Tijdens het rijden gaan de DSC/TCS, ABS en DSC off controlelampen branden.
In November 2009 is hiervoor al de hydro-pomp vervangen.
Daarna is het een maand goed gegaan tot opeens de lampjes weer gingen branden.
Syteem weer uitgelezen en is de ABS wielsensor van het rechter voorwiel vervangen.
Afgelopen week gingen de lampjes, na 3/4 over een rotonde gereden te hebben, weer aan.
Na een scherpe bocht naar links weer uit.
Bij de dealer laten uitlezen, niets gevonden.
Vanmorgen in de sneeuw, scherpe bocht naar rechts, lampjes weer aan. Na 40 km nog steeds niet uit.
Gelijk naar de dealer gereden, uitgelezen, niets gevonden.
Bedrading is doorgemeten, connectors zijn gecontroleerd. Niets kunnen vinden.
Rij weer naar huis en op dezelfde rotonde van de vorige keer, op dezelfde plek, weer de lampjes aan.
Systemen werken dan ook niet meer. Niet zo prettig in de sneeuw en op gladde weg.
Schakelaar DSC OFF uit/aan zetten helpt niet.
Wie heeft dit al eerder meegemaakt en weet wat de oorzaak kan zijn?????????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij nog garantie. Of is de auto net ouder dan 2 jaar?
Even door de dealer het ABS systeem laten uitlezen, dan weet je een hoop meer.
Wagen zit nog volop in de garantie ( 3 jaar garantie, wagen is van 08-2008 )
Dealer heeft ABS al een paar keer uitgelezen en kwam zodoende op rechter voorwiel sensor uit.
Storing komt echter telkens weer terug.
14 jaar
Lijkt mij toch een beschadigde draad, ergens, die tegen massa komt...
Of er is iets mis met de getande ring zoals een scheurtje of een beschadigde tand.
Blijven aandringen bij de dealer en als ze het niet kunnen vinden gaan ze maar vervangen - tandring, bedrading, ecu.
Hebben ze de importeur al om hulp gevraagd?
mogelijk de ring in wielager kapot. als de rest allemaal inorde is volgens dealer moeten ze dat maar is controleren. Aan de hand van scoopsignaal is dat wel vast te stellen. Zit er geen speling op wiellager rechtsvoor?
Er is al geinformeerd bij de importeur en die weten het ook niet.
Controlelampen gaan wel steeds vaker branden. Wat me opvalt is dat het de laatste 3 dagen steeds op dezelfde plek gebeurd. Na het nemen van een rotonde (3/4) de rotonde af, gelijk weer naar links en over een verkeersdempel. Geheid dat ze aan gaan.
Heb voor 1 maart een afspraak maar ga morgen toch even bij de dealer langs. Kwam er vanmorgen achter dat als de lampjes branden de ABS ook niet werkt.
14 jaar
Als ze het niet weten, dan gaan ze maar onderdelen vervangen. Je hebt recht op garantie, dus laat je niet afschepen.
Overigens het recht op garantie heb je bij ELKE dealer, dus misschien eens een andere dealer er naar laten kijken?
als storing terugkomt wielsensor rechtsvoor kan het ook de bedrading zijn rechtsvoor onder motorkap die sluiting maakt.. al 4 keer eerder gehad... ruitensproeireservoir loshalen en dan goed de bedrading volgen van de abs sensor rv die loopt dan langs een airco leiding en dáár gaat het denk ik mis.... hoop dat je hier wat aan hebt!!
Dit had ik wel van de eerste serie Mazda 6 gehoord. Heeft het nieuwe model daar ook last van?
14 jaar
Afgelopen week is er een nieuwe getwiste draad buiten de draadboom om getrokken.
Tot op heden geen probleem meer met de lampjes.
Vanmorgen echter een voorparkeersensor die bij silstand begint te peipen terwijl er niets in de buurt staat.
Vanmiddag bij het openen van de bestuurders deur ging de pieper die normaal gaat als je uitstapt en de motor nog draait.
Krijg het idee dat er een kabelboom inzit waarin een paar draden door zijn.
Gebeurd namelijk wel vaker in een geribbelde PVC kabelboom waar een bocht in zit. Kabels slijten dan door op de pvc ribbels.
Nu is de vraag waar zit de kabelboom waar de draden doorheen lopen die al deze ellende veroorzaken.
Met andere woorden: Wie kan me aan een electrisch schema helpen?
14 jaar
Ik zou dit lekker aan de dealer overlaten. Je auto zit immers nog in de garantie, als je zelf gaat knutselen maak je het mogelijk alleen maar erger en heb je geen recht meer op garantie.
Het sleutelen laat ik wel aan de dealer over. Wil alleen zelf kijken waar er eventueel bekabeling loopt die met deze zaken te maken heeft.
Meedenken heet zo iets.
Deze storing is voor de dealer ook nieuw.
14 jaar
Begin maart is er een nieuwe, gevlochten, bekabeling getrokken van de ecu naar de eerste ABS sensor.
Probleem is weg.
14 jaar
Even een update.
Vorige winter aan paar keer gehad dat tijdens stilstand spontaan de voorste parkeersensoren gingen piepen terwijl er niets in de buurt van de auto stond.
Dacht eerst dat het door de sneeuw kwam.
Afgelopen winter weer een paar keer gehad.
2 maanden geleden echter weer na een behoorlijke regenbui. Nu nog steeds ook als het droog is.
Spontaan aangaan van de voorste parkeersensor. Daarbij is het niet een keer hetzelfde signaal wat hij geeft. Kan varieeren tussen constant, snel, langzaam. Heel afwisselend.
Dealer kan wederom niets vinden.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat er iets met een draadbaam aan de hand is.
Gaat de bedrading van de voorste sensoren door dezelfde kabelboom als die van de DSC/TCS, ABS?
13 jaar
Problemen met de parkeersensoren nog steeds niet verholpen.
Zo ook de automatische climate controle wat geen automatische blijkt te zijn, DUAL regeling die spontaan aan gaat, telefoon (BT) die steeds naar Engels gaat en andere dingen doet dan je opgeeft etc...etc..
Delaer wil wel maar krijgt geen medewerking van importeur. ( Vakantie is blijkbaar belangrijker )
Knoop doorgehakt en de Mazda ingeruild voor een Volvo V50
Daar ben ik dan een trouwe Mazda klant voor geweest. ( 7 Mazda's gehad )
13 jaar
Tja......Toch bedankt voor je feedback.
Bij een snelle bocht heb ik ook problemen (DSC grijpt in, met MX5 NC). Heb dit eerder meegemaakt met een VW passat.
Er zaten verschillende voor en achterbanden op. Met name de hoogte was verschillend. Nu heb ik het weer en heb mijn MX5 gecontroleerd.
En idd voorbanden 45 en achterbande met een hoogte van 40. De omtrek van de banden voor en achter is verschillend en wordt gemeten waardoor DSC systeem waarschijnlijk ingrijpt.
9 jaar
De bandenmaat voor en achter was gelijk.
Zoals ik al schreef heb ik deze Mazda niet meer.
Intussen al meer kilometers met de Volvo V50 gemaakt dan wat ik met de Mazda had gereden en de V50 heeft tot nu toe alleen voor zijn beurten in de werkplaats gestaan. :-)
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar