Mijn mazda 6 2.0 16v sportbreak uit 2002 benzine met 170.000 km op de teller heeft het volgende probleem:
Als ik in de 2e versnelling uit een bocht kom en accelereer houdt de motor in / bokt de auto, dit probleem
doet zich ook voor in de andere versnellingen. Tevens bij het invoegen op de snelweg houdt hij in / bokt hij.
in de 2e versnelling bij +/- 1000/1200 toeren
in de 3e/4e/5e versnelling bij +/- 1700/2000 toeren
in de 3e/4e/5e versnelling bij +/- 4000/4200 toeren
stationair loopt hij goed, in de 1e versnelling geen problemen van inhouden / bokken.
Wat zou dit kunnen zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan zowel een ontstekings- als een brandstof-probleem zijn.
Hoe oud zijn de bougies? en het brandstoffilter?
Gaat er een storingslampje branden?
Begin eens met in het donker wat water te vernevelen over de bougiekabels, bobine en verdeler. Als je ergens vonken ziet moet dat deel vervangen worden.
Doorrijden met dit probleem zal de katalysator beschadigen en dan wordt het echt duur.
N.B.: Nieuwe rijden is misschien leuk, maar 1000/1200 toeren is te weinig voor een benzine-motor. Ik zelf hou meestal een minimum van 1800-2000 toeren aan, maar het kan per motor verschillen. Als het geluid van de motor duidelijker donkerder of zwaarder wordt zit je te laag. En dan ook niet vol gas optrekken bij die lage toerentallen. Dat is de pest voor je lagers.
De bougies zijn 2 jaar oud en zitten er +/- 30 duizend km in. (volgens het onderhoudsschema zouden deze 120 duizend km mee moeten gaan) Het brandstoffilter weet ik zo niet, maar daar zal ik eens naar kijken.
Er gaat geen storingslampje branden en aan de computer is ook geen foutmelding te zien, tevens zijn alle waardes op de computer goed.
Gasklephuis, luchtmassameter zijn gereinigd, er is al een aantal keren injectorreiniger aan de benzine toegevoegd. Alle slangen zijn vrij van
scheuren/breuken.
Ik doe niet aan het nieuwe rijden, maar als je een drempel of bocht neemt in de 2e versnelling om vervolgens weer te versnellen komt dit wel eens voor. Persoonlijk denk ik dat het nieuwe rijden erg vervuilend is voor de motor inwendig. Bij normaal rijden hou ik ook tussen de 2000 en 3500 toeren aan. Maar gezien het probleem dat zich voor doet heb ik het in alle versnellingen getest.
14 jaar
Ik zou het in de bougie kabels gaan zoeken.
Wat je kan proberen is de bougiekabel doppen los op je bougie's te zetten en dan met een goed geisoleerde punt tang of combinatietang een voor een eens stukje omhoog halen gaat er een vonk naar buiten toe dan zijn je bougie kabels door geslagen.
Gr. Pasenlin
Idd nieuwe bougiekabels monteren.
14 jaar
Bougies, bougiekabels, alle filters, olie zijn vervangen en het probleem doet zich nog voor.
Iemand nog meer opties ? Zelf zit ik aan lambdasonde of luchtmassameter te denken, alleen hoe kun je deze doormeten ?
14 jaar
Wat ik dan nog zou kunnen bedenken is het bobine blok stuk komt ook wel meer voor.
Die gaan namelijk ook bij ford wel vaker stuk.
Gr. Pasenlin
De bobine bleek nog heel, gezien mijn garage van mening was dat het in de ontsteking zat wederom de bougies vervangen echter nu niet voor NGK maar voor originele van Mazda en het probleem was verholpen. Ondanks dat NGK best goede bougies zijn liep mijn Mazda 6 hier niet goed op. Maar gelukkig is het probleem nu verholpen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar