close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Elektrische storingen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FP, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 74

Goedemiddag,

Ik heb een aantal rare storingen:

1e: elektrisch raam rechts werkt niet meer.
2e: de ventilator ( of aanjager ) moet ik handmatig uitzetten, als ik de sleutel uit het contact haal blijft die net zolang doorgaan tot de accu leeg is.
3e: de airco schakelt keurig in, wordt alleen heel af en toe koud. Lijkt wel of die ergens verstopt zit.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet voor de problemen.
Groet,
Ronald

Geplaatst door

RonaldD (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb toevallig onlangs dezelfde problemen opgelost bij een 626.
Rechter portierruit:
Twee jaar geleden hetzelfde probleem, raamschakelaar rechterportier vervangen door splinternieuw exemplaar, probleem opgelost.
Onlangs echter zelfde probleem: portierruit ging wel naar beneden maar niet meer omhoog. Men vermoedde een draadbreuk.
Dit bleek na metingen niet het geval te zijn. Rechter ruitmotor losgekoppeld en getest met losse plus en min, direct van de accu. Ruitmotor bleek in orde.
De rechter schakelaar in de schakelunit van het linkerportier bleek op de massa een weerstand van 70 ohm te hebben. De unit is moeilijk verkrijgbaar en nieuw erg duur. Ik heb de unit opengemaakt en het schuifschakelaartje dat correspondeert met de rechterportierruit bediening, met contactspray ingespoten.
Klacht verholpen.

Aanjager:
In de voetruimte rechts aan de rechterkant zit een kunststof deksel, daarachter zit, net buiten het zicht, een vierpolig standaard relais dat de aanjager van stroom voorziet.
(Ik bedoel dus NIET de kachelweerstand die in het ventilatorhuis zit).
De hoofdstroom van dit relais komt rechtstreeks van de accu.
De stuurstroom komt via de draaischakelaar op het dashboard.
Dit relais blijft kennelijk hangen.
Koop een relais met een stuurstroomweerstand om mogelijke beschadiging van Motormanagement-ECU te voorkomen. De meeste relais hebben tegenwoordig zo'n weerstand maar controleer het wel voor de zekerheid.

Hempie1 135

5 jaar

Sorry, ik vergat probleem 3, de airco:
Vermoedelijk/mogelijk onvoldoende vulling.
Dit kan alleen verholpen worden door een bedrijf met een aircoservice apparaat.
Een airco verliest ongeveer 10% vulling per jaar. Men adviseert dan ook een servicebeurt om de drie jaar.
Tegenwoordig zijn er vrij veel universele bedrijven met zo'n apparaat en die bieden vaak al een servicebeurt aan voor €60,-

Hempie1 135

5 jaar

Sorry, ik vergat probleem 3, de airco:
Vermoedelijk/mogelijk onvoldoende vulling.
Dit kan alleen verholpen worden door een bedrijf met een aircoservice apparaat.
Een airco verliest ongeveer 10% vulling per jaar. Men adviseert dan ook een servicebeurt om de drie jaar.
Tegenwoordig zijn er vrij veel universele bedrijven met zo'n apparaat en die bieden vaak al een servicebeurt aan voor €60,-

Hempie1 135

5 jaar

Hallo Hempi1,

Ik heb het relais gevonden en even verwijderd.
Maar de aanjager kan ik gewoon inschakelen.
Dus ook zonder contactsleutel.

De andere oplossingen moet ik nog nakijken.
In iedergeval alvast bedankt.

Groeten
Ronald

RonaldD 0

5 jaar

Even over de airco.

Ook vandaag kreeg die even zin en werdt het ijskoud in de auto.
Maar na een paar minuten was die weer zo dood als maar kan.

RonaldD 0

5 jaar

Als je het relais hebt verwijderd maar de ventilator gaat gewoon door dan heb je niet het juiste relais verwijderd!

Hempie1 135

5 jaar

Ja dat vermoeden had ik al 😄
Ik zal eens kijken of er nog ergens een relais verstopt zit.

RonaldD 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.