Mazda 626: fuel type aanduiding rechter voorportier

Bouwjaar: 1998

In de sponning van het rechtervoorportier bij een mazda bevindt zich een plaatje met diverse aanduidingen. o.a. over fuel-type. wat betekent het als daar staat: lpg? zitten er al aangepaste kleppen in als daar lpg staat? die je minder vaak hoeft te stellen?
en als het er niet staat kan de auto dan ook op LPG?

Ant.

ant

Geplaatst door ant (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat houdt in dat de cilinderkop fabrieksmatig aangepast is voor lpg gebruik.Kleppen stellen/controleren moet je in ieder geval elke 15.000 km doen
Als het er niet staat kan de auto ook op lpg.

ant (0), 19 jaar geleden

patrick,
dank voor je antwoord. toch mis ik nog iets.
als de kop fabrieksmatig is aangepast is die denk ik beter bestand tegen lpg. als het er niet staat kan de auto ook op lpg; wat is dan het verschil? het kan wel maar krijg je dan eerder problemen met de kleppen?
overigens zegt de mazda dealer hier 30dkm ipv 15 en klonk hij aan de telefoon wat verbaasd over dat plaatje in het rechter voorportier.

Ant.

Cor sica (0), 19 jaar geleden

alle modernere motoren kunnen zonder veel problemen goed op gas.
de kleppen worden veel HETER bij het rijden op gas .
moderne motoren kunnen hier beter tegen dan oudere motoren ,
bij oudere motoren kunnen de kleppen verbranden of de kop kan
scheuren als deze niet zijn aangepast.
trouwens heeft jouw auto geen hydraulische klep stoters?
deze hoeven niet gesteld te worden.
gr. Cor sica.

ant (0), 19 jaar geleden

beste Cor
ik dacht in eerste instantie ook dat het hydrolisch was. maar de dealer had het vervolgens over stellen om de zoveel duizend km. het is een 2.0 motor met dohc klepbediening. ik heb geen idee waar dohc voor staat.
en toch blijft mijn vraag dan waarom er bij sommige mazda's op dat plaatje lpg staat en bij andere niet.
Ant.

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

DOHC=double overhead camshaft oftwel 2 bovenliggende nokkenassen en ja ze moeten bij elke beurt gesteld worden,dus elke 15000 km in het geval van een 98 er 626.
dat typeplaatje moet ik even opzoeken in mijn boeken hier,als ik het exact vind hoor je ervan.

ant (0), 19 jaar geleden

patrick,
ik heb drie mazda's gezien met een plaatje in de deursponning rechts.
wel lpg aanduiding maar gewoon benzine,
geen lpg aanduiding en wel een lpg installatie
wel lpg aanduiding en een lpg installatie
Ant.

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb geen direct antwoord kunnen vinden op je vraag over het typeplaatje,maar bij de 626 type gf/gw zijn de zittingen van de uitlaatkleppen van een ander materiaal gemaakt zodat ze slijtvaster zijn,dit is echter niet specifiek op het gebruik van lpg gericht.
Dus ff kort,kleppen zijn zowiezo aangepast(harder),stellen bij elke 15000km (plaatjes) vanaf facelift model vanaf 30000km.
Ik heb al vele mazda kleppen gesteld,met en zonder type lpg plaatje,maar daar merk je geen verschil in,in ieder geval.
Dus je eigenlijke vraag kan ik niet 100% beantwoorden.

Patrick

p@tje (0), 19 jaar geleden

Hoi Ant,

nu stel je hier de vraag ook al....never mind.

er wordt beweerd dat bij elke beurt de kleppen gesteld moeten worden. Dit wordt door iemand beweert die klets op basis van aannames en niet op basis van feiten.
om de 90.000 km, tegelijk met de riem, moeten de kleppenspelingen geCONTROLEERD worden. Meestal hoeft er niets aan gewijzigd te worden.
mijn kleppen zijn nog nooit gesteld ( 205.000 km 2.0 626 1998 )

vroeger waren ze hydraulisch. Daar is men weer van afgestapt. Waarschijnlijk te veel klachten over tikkende kleppen. Niet ernstig, maar liever terug naar een ander systeem dan telkens klanten vertellen dat het niet ernstig is. Een klant gelooft dat toch niet. Daarnaast waren er klepstoters die zo vuil waren dat het tikken niet ophield.
Ook kan met vaste afgestelde kleppen een van te voren beter rendement worden ingesteld.

ant (0), 19 jaar geleden

@ p@tje:
inmiddels de auto gekocht:
2liter 626 station '98, nieuwste vialle lpi, vermoedelijk in 2000 ingbouwd, afgeleid van km standen in onderhoudsboekje, (lastig nabellen, de een bestaat niet meer, de ander heeft nieuw computersysteem en alle data ouder dan 5 jaar niet overgenomen!)
135dkm! de auto heeft ruim 2jaar binnen gestaan om een juridische zaak. ik heb de auto door een dealer en gasinbouwer laten nakijken: gas is ok, dealer signaleert wel zaken die er aan zitten te komen op gebied van de remmerij. klepspeling ook bekeken, ruim voldoende. ik heb denk ik een gunstige prijs afgesproken. Rijdt en zit heerlijk, goede wegligging en kan goed meekomen zonder in hoge toeren te komen. ik ben nu heel benieuwd naar het verbruik; ik ga morgen tanken. wat doet de jouwe? volgens mij had je ergens 1 op 11 geschreven.
Dus p@tje, bedankt voor je adviezen en je enthousiasme!

Ant.

p@tje (0), 19 jaar geleden

dus ik heb invloed gehad op je keuze ....altijd leuk
zeg. Nu hebben we praktisch dezelfde wagen. Ook die van mij stond op 135 dkm en toen reed ie nog op benzine. Toen heb ik direct (in 2003 was dat) LPi laten inbouwen met ringtank (42 l netto, iets groter dan destijds standaard was maar het paste zonder verhoging van de bodem) Helaas was ik iets te vroeg want ik betaalde 2450 euro en nu kan dat voor 1895 dankzij de gasfx actie om lpg te promoten. Precies hetzelfde spul met ook die standaard grotere tankinhoud. En ook nog 200 euro BK autogaskorting.....poeh. Erg interessante actie. Heel Nederland nu maar op LPG mits techniek daartoe geschikt is.
Gelukkig is een échte Mazda sinds jaar en dag geschikt hiervoor. De hedendaagse Mazda's zijn dat niet meer, maar delen dan ook veel onderdelen met Ford. Ford is ook lekker bezig, maar jammer dat ze die motoren niet van betere materialen maken zodat LPG nog steeds een optie is.

Heb jij ook dat boven de 4000 tpm ineens een soort 'turbo' inkomt ? kun je in 2e en 3e versnelling merken. Ik heb dat al de hele tijd en weet eingenlijk niet of dat standaard is.
De motor is perfect. 1 op 11 op gas, hooguit 1 op 10
Top op de Autobahn is 200 km/u op de teller.

Remmerij: ja had ik ook. en als de handrem niet af en toe gebruikt wordt gaan je achterste remklauwen vastzitten of door ondeskundige monteurs worden ze ook nog wel eens vernaggeld (bij het stellen van de handrem). Ik heb toen alles rondom laten vervangen, maar dat wist je al denk ik.
Kon wel merken die ie daarna echt beter vertraagde !

Is een goede auto. Zeker omdat LPG het zo goed doet op deze auto ben ik er heel blij mee. Daarnaast is het een ruimte slokop. Erg groot. En zeer goede stoelen. Toppertje dus. En lekker anoniem.

Hou me op de hoogte!

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

P@tje,
"er wordt beweerd dat bij elke beurt de kleppen gesteld moeten worden. Dit wordt door iemand beweert die klets op basis van aannames en niet op basis van feiten.
om de 90.000 km, tegelijk met de riem, moeten de kleppenspelingen geCONTROLEERD worden. Meestal hoeft er niets aan gewijzigd te worden."


Dit is niet persoonlijk bedoeld neem ik aan?

Patrick

ant (0), 19 jaar geleden

nog een vraagje: er is een 2.0 hp glx en een gewone 2.0 glx uitvoering. de een heeft meer vermogen dan de ander maar allebei 2liter. en de een is zwaarder 1235 om 1270. Op mijn kentekenbewijs staat 1272 kg maar geen 'hp' en er staat ook niets vermeld over het motor vermogen.
ik wil natuurlijk alles over mijn nieuwe auto weten. wie praat me bij?

Ant.

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

Kijk eens op autoweek.nl bijvoorbeeld,kun je mooi de verschillen zien tussen een hp (high power) en een normale.
HP,hadden standaard een boordcomputer en een glazen schuifkanteldak o.a.

p@tje (0), 19 jaar geleden

nogal logisch. Je hebt 115 PK.

vanwege LPG3 is het kenteken gewicht hoger.

en Patrick....niet persoonlijk bedoelt maar je had gewoon geen gelijk.

p@tje (0), 19 jaar geleden

overigens wanneer er fuel type LPG in de deur staat geeft dat puur aan dat LPG mogelijk is op de motor.
Daar is fabrieksmatig geen aangepaste kop op gezet ze zijn namelijk standaard geschikt voor LPG
Dat de ene auto het wel heeft en de andere niet....ik denk dat ze op den duur de stickers hebben aangepast. Maar de blokken zijn gelijk.

patrick_r (0) PRO, 19 jaar geleden

P@tje,ik heb het nog nageken in de onderhoudsschemas die ik hier heb van de 626 gf,staat inderdaad bij dat er bij 90dkm pas een klepspeling controle plaats moet vinden,maar mijn persoonlijke ervaring is dat bij met name lease lpg rijders,de klepspeling wel degelijk elke 15 of 30 dkm gecontroleerd/afgesteld moet worden.
Ik heb er een gehad die was bij 75dkm al toe aan een nieuwe cilinderkop vanwege geen mogelijkheid meer om de kleppen te stellen.
ik hoef geen gelijk,maar zet alleen mijn persoonlijke ervaringen neer.

p@tje (0), 19 jaar geleden

ik heb 2 x laten nakijken tussendoor. Stond allemaal nog goed. Ook met de 4gastest zeer schoon en dat zegt ook iets.
Nu geloof ik het wel. ( hou me niet aan de onderhoudsintervallen. Doe alleen olie zelf om de 20.000 5w30 erop + filter en daarnaast geen verdere beurten. Wanneer er iets aan bijvoorbeeld de remmerij mankeert dan laat ik dat direct nakijken. Ik houd alles goed in de gaten en weet hoe er met de auto wordt omgegaan dus dat scheelt ook. De auto krijgt alles wat nodig is, maar geen onderhoudsbeurten die niets toevoegen al dan niet preventief bedoelt.
Een dynamo bijvoorbeeld wordt ook nooit preventief vervangen. Dat wordt gedaan wanneer je stil staat langs de kant van de weg. Ik noem maar iets....dit soort onderhoud kun je toch niet goed zien aankomen...
Mijn 626 loopt op lpi. Standaard bougies NGK van 7 euro stuk. Vervang ik wanneer ik merk dat het nodig is. Op LPG merk je dat.
Het mengsel is perfect en dat zal zeker schelen. Daarnaast een goede olie en goede waterkoeling...nooit wordt die motor warmer dan warm. Ook niet bij 200 km/u. Een monster. Niet stuk te krijgen. En zuinig voor zo'n grote auto!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.