Mazda Mx5: Geen weerstand op de koppeling en pook niet in een versnelling k

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Vandaag reed ik vanaf het werk naar huis en voor een verkeerslicht moest ik afremmen en stilstaan. Op het moment dat ik wilde optrekken (koppeling in en in de 1 zetten) voelde ik nauwelijks weerstand op de koppeling, maar wat erger was, ik kon de pook niet in een versnelling krijgen. Motor afgezet, opnieuw gestart, geen verandering.

Geluk bij een ongeluk, Eem vriendin stopte en heeft de auto naar een veilige plek geduwd. Ik vroeg haar ook eens te voelen hoe die koppeling voelde... Intussen stopte de politie, even polsen wat er aan de hand was... Die vriendin kreeg m weer in de 1. Politie weg en ik weer in de auto. Hij ging in de 1 en daarna kon ik naar de 2 schakelen, maar de weerstand op de koppeling bleef gering. Na een tijdje kreeg ik de pook weer niet in een versnelling ( van de 2 naar de 1).
Na wat gefriemel met koppeling, hard doordrukken van de pook kon ik weer verder. Uiteindelijk in de 1 naar huis gereden en tja, wat nu....

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Kan ik ermee naar een garage rijden ( is rijden in deze situatie nog een optie)?

Maggx

Geplaatst door Maggx (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Vermoed dat er een lek zit in je hydraulische gedeelte.
Kijk eens onder de motorkap , of er nog genoeg olie in het potje zit .

Maggx (0), 11 jaar geleden

Ik ga even kijken..

Maggx (0), 11 jaar geleden

Er zit nog genoeg olie in het potje, niet minder dan voorheen..

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Ziet er naar uit dat de koppeling niet goed vrij komt , nog een testje , zorg dat er voldoende ruimte is voor de auto.
Auto uit , zet hem in de versnelling , koppeling ingetrapt houden , motor starten , als de auto vooruit schiet is er toch echt iets mis met het vrij komen.
Drukgroep of hydrauliek.

Maggx (0), 11 jaar geleden

Ik heb m net even gestart, ik moet altijd met ingetrapte koppeling starten.. Dat ging goed, kon m ook in een versnelling krijgen en de druk was net goed... Maar ja, kan ik erop vertrouwen...

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Dat starten met ingetrapte koppeling dat is waar ook , even vergeten.
Als je de koppeling dan op laat komen , hoe snel pakt hij dan , onderin of ?

Maggx (0), 11 jaar geleden

Hoe bedoel je.. Van onderin?
Ik ben geen cm van de plaats gereden uit angst dat ik halverwege zou blijven staan. Ik denk wel, dat de auto in beweging was gekomen al ik m had laten opkomen.
Zijn er nog andere oplossingsrichtingen ipv hydraulisch systeem?

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Hoeveel het koppelingspedaal omhoog komt voordat de auto gaat rijden.

Maggx (0), 11 jaar geleden

Dank je wel, Kaleido 1.. De hulpkoppelingscilinder is vervangen en daarmee is het probleem opgelost!

kaleido 1 (1630) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback , en veel plezier met auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.