Mazda 5 2007: Geluid bij schakelen en gasgeven in lage versnelling

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2

Hallo,

Bij het schakelen is net na het koppelen, wanneer je gas geeft, een metalige tik ( klikt als 'kloenk') te horen. Ook als je in lage snelheden het gas loslaat en daarna weer gas geeft hoor je dit. Op hoge snelheid, boven de 50 is het niet meer hoorbaar. Dealer hoorde niets bijzonders. Het lijkt op speling tussen tandwielen o.i.d. maar kan ook makkelijk speling op rubbers kunnen zijn. Het geluid komt van de voorkant. De auto heeft net 100k gereden. Rubbers van de stabilisatorstang achter zijn net vervangen. Maar daarvoor was het geluid er ook al.

m_opel

Geplaatst door m_opel (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

memos (10) PRO, 4 jaar geleden

Hoorde de dealer dit geluid niet of weten ze niet wat het is. Lijkt mij op speling van bv de motorsteun/ versnellingsbak steun.

    Ze hoorden het niet inderdaad, motorsteun dacht ik ook aan als verklaring, alleen zou je dat bik elke snelheid moeten horen lijkt me. - m_opel (0), 4 jaar geleden

m_opel (0), 4 jaar geleden

Maar het feit dat ze zeiden dat ze het niet hoorden kan ook als oorzaak hebven dat het onder bovag garantie valt.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Een motorsteun hoor je niet bij elke snelheid.Het zit hem bij het gas geven en weer los laten,dan hoor je hem .Uiteraard alleen als hij stuk is.Ik denk dat je de hele voortrein op speling moet gaan controleren.Fusee/stuurkogels ,versnellingsbaksteun ,draagarmen etc. Dit kan je allemaal zelf.
Ferry

m_opel (0), 4 jaar geleden

Ok, vandaag eindelijk de tijd gehad om 1 en ander te controleren op speling.
Fusees lijken geen speling te hebben. Motor en versnellingsbaksteunen ook niet.
Maar toen ik onder de auto lag en de aandrijfassen vanaf de differentieel teste op speling hoorde ik het geluid dat ik hoorde. Wanneer de auto met 1 wiel op de staat staat en de je het andere beweegt, dan is de speling goed te zien. Op het loopvlak van de bang gemeten is de speling zo'n 2cm. Ik weet alleen niet wat de speling zou mogen zijn. Het zijn dus de tandwielen in het differentieel die zoveel geluid maken wanneer ze tegen elkaar komen.

m_opel (0), 4 jaar geleden

Even laten weten wat er gerepareerd is (nog onder garantie). Een deel van het geluid bleek veroorzaakt te worden door de draagarm links voor. Deze is vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.