Een tijdje terug zijn de verstuivers van mijn Mazda 5 2.0 diesel uit 2008 vervangen (met 350.000 km) wegens overmatig roken en acuut vermogensverlies. De auto liep daarna weer prima. Echter is er nu sprake van verlies aan vermogen, altijd na een lange rit. De problemen treden alleen op bij ritten van zeg maar meer dan 2 uur, bij kortere ritten is er geen enkel probleem. Na een lange snelwegrit zonder problemen de snelweg af, bij het oprijden van de gewone weg ontstaat het verlies aan vermogen. De auto lijkt dan steeds minder vermogen te krijgen tot het niveau dat optrekken tot 80 zo langzaam gaat dat de alarmlichten aan moeten. Ook in zijn vrij is de motor maar heel langzaam op toeren te krijgen, het toerental blijft wel klimmen maar tergend langzaam. Na afkoelen (bv volgende dag) is er niets meer aan de hand en rijdt de auto weer als een zonnetje. Er zijn geen foutmeldingen op het dashboard en uitlezen levert niets op (trouwens ook niet toen de verstuivers versleten waren).
Enig idee wat het zou kunnen zijn? De garage komt met de mededeling 'kom maar langs als het probleem zich voor doet' wat in deze praktisch niet echt uitvoerbaar is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maar hij rookt niet als je vermogen verliest..
Zijn het wel orginele verstuivers in gezet geen afther market spul?
Ik denk dat het toch je verstuivers zijn..zodra ze warm worden dat ze niet goed meer werken.
Meestal wordt er afthermarket spul in gedaan omdat ze goedkoper zijn dan orgineel...als je verders niks hebt vervangen dan alleen de verstuivers zou ik daar als eerste gaan zoeken
Succes
5 jaar
Er zijn zover ik weet originele verstuivers in gegaan (tegen de bijbehorende hoofdprijs.......)
Roken doet ie altijd (roetfilter is er ooit onderweg gehaald). Maar als er vermogensverlies is, komt er niet dezelfde roetpluim uit als toen er versleten verstuivers in zaten (toen was de hele straat onder de rook)
5 jaar
Misschien de turboslangen vanaf de intercooler eens bekijken. Als die wat week zijn geworden door olieafzetting bestaat de kans dat ze in warme toestand samenknijpen en in koude toestand nog voldoende kracht hebben om niet in te klappen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar