jongens,
Ik heb sinds maart dit jaar een 323 fastbreak met een ditd 16v motor.
Ik heb sinds eind september een probleem met de motor dat die vooral bij een koude start happert en stotterd.
Als ik dan een ruime 30min gereden heb is dit voor een groot deel weg maar nog nie helemaal.
Ik ben met dit probleem bij 3 dealers geweest en een onafhankelijke garage alle 4 konden ze niet zeggen hoe dit kwam en waardoor dit kwam.
Wel hebben ze alle 4 mijn geadviseerd er diesel cleaner in te doen en dan me tank zo leeg mogelijk te rijden.
Ik heb dit nie gedaan omdat ik dit advies nie vertrouw.
Please help me hier mee want ik wil graag met een gerust hart op wintersport gaan met de auto.
mvg
ralfie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sommige producten om toe te voegen aan de diesel zijn echt wel goed hoor. Ik denk niet dat daar zo vlug schrik van moet hebben.
Hoi Ralf, gebruik de zoek functie R/boven, over dit onderwerp zijn al een paar topics.
ps. dit probleem wordt niet verholpen met een toevoeging!
gr. Jack
gr. Jack
Even een busje diesel cleaner door tank kan geen kwaad om de boel schoon te maken.
Hoeveel km heeft de auto gereden? Rookt de auto erg bij doortrekken? Probeer eerst een metalen plaatje tussen EGR klep en het inlaatspruitstuk te plaatsen (zie andere topics over ditd motoren) om problemen met de EGR klep uit te sluiten.
18 jaar
de auto heeft net 200.000 gelopen.
Overigens is de EGR klep al schoongemaakt dus lijkt me sterk da het daar nog aan kan liggen.
of zie ik da verkeerd
18 jaar
Kijk eens of de shutter valve niet dicht blijft staan Die zit vooraan het inlaatspruitstuk. Bij sommige zit daaronder ook nog een vacuup potje die de swirl kleppen bedient die kunnen ook nog vast zitten.
Maar is de EGR ook echt dicht als 'ie dicht moet zijn? Ik heb bij mijn auto de EGR eens eruit gehaald en ik kon van onderaf nog een flinke streep licht zien. Zo lek als een mandje. Even proberen onder het motto 'alle mogelijke oorzaken uitsluiten' kost je de kop niet.
Als ik jouw probleem nog eens lees, dan zou het best eens kunnen dat een sensor die de ECU verteld wat de stand van de zuigers is voor het inspuitmoment niet lekker is. Dat is of de sensor van de krukas (BDP) of die op de brandstofpomp (middelste stekker). Ik heb echter geen idee of je die los kunt trekken en dan de motor nog kunt starten. Jack T?
18 jaar
Hoi Ralf, als ik jou probleem zo lees dan vind ik het vreemd dat niet 1 dealer het probleem kan oplossen tenzij...............
Volgens mij is het geen sensor of EGR probleem, eerder de IDM module of Spillvalve op de pomp, ken je niemand met een Mazda DITD (323, 626 of Premacy)om deze onderdelen uit te wisselen.
Nico, dit kun je zelf toch even proberen.
gr. Jack
nee ik ken verder niemand in mijn vrienden kring die een ditd heeft de rest rijdt of golf of ibiza
18 jaar
misschien is Nico een optie.
Jack, jij moet toch wel wat spulletjes hebben om wat te wisselen? Ik blijf liever van de spill-valve van mijn auto af. Het ding is me te duur (399 euro op Ebay) om even uit te lenen. Bovendien heb ik geen plaats om uitgebreid aan een auto te sleutelen, laat staan 2 auto's.
In de Opel 1.7TD zit overigens ook een Denso pomp met zo te zien dezelfde spill-valve. Deze pompen worden ook weleens op marktplaats aangeboden. Voor 150 euro moet je zo'n pomp wel kunnen kopen. Dan heb je een spill-valve en een sensor voor het toerental van de pomp om even wat te proberen.
18 jaar
Nou het probleem is vandaag eindelijk opgelost.
Het schijnt overigens een heel bekent probleem te zijn bij de ditd motoren.
Maar goed wat was er nou kapot een drukklep bij de brandstofpomp.
Er werd eerst gedacht dat de brandstof pomp incl de drukklep vervangen moest worden maar dit viel dus gelukkig mee.
Wat nie mee viel was de prijs van het klepje die kosten ex BTW 515 euro.
Ik had woensdag avond een adres gehad van een mazda dealer in vlijmen (mazda schoonen) die het waarschijnlijk wel wisten wat het zou kunnen zijn.
Na eerst alles te hebben uit gelezen (geen fout codes overigens) zijn ze toch ook maar een mechanisch gaan zoeken naar het probleem want hij stotterde nie alleen volgens de monteurs maar hij hield ook ontiegelijk in wat echt n ie goed was.
De drukklep vervangen maar ze dachten ook een nieuwe brandstofpomp te moeten plaatsen maar gelukkig da was dus nie zo.
ik heb hem nu terug en hij rijdt weer als van ouds her
dus als iemand van mazda schoonen dit mocht lezen echt kei bedankt.
mvg
ralf
p.s.
mensen met het zelfde probleem ga dan eens die klep na laten kijken want het is bekent probleem bij mazda
17 jaar
Hoi Ralf,
Bedoel je met de drukklep," DE SPILLVALVE".???
gr. Jack
jupz dat is hem
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar