Ik heb een aantal berichten gelezen over het slecht functioneren van de kachel. Hieruit begrijp ik dat er verschillende mogelijkheden zijn die dit probleem veroorzaken.
Ik wil graag de kachel doorblazen (spoelen) en een reiningingsmiddel gebruiken alvorens de kachelradiator te vervangen. Kan iemand mij uitleggen waar ik moet beginnen en in welke stappen ik dit moet doen?
Ik heb gelezen dat ik moet blazen in tegengestelde richting betekent dit dat ik dit moet doen vanaf de motor naar binnen of,........ ??
Graag uitvoerige uitleg hierover.
Alvast bedankt,........
Tony
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Blijft je thermostaat niet openstaan. Anders bij reinigen eerst een busje reiniger erin doen en dat een week ermee rijden daarna doorspoelen
Ik ga ervan uit dat de thermostaat gewoon werkt. de motor komt gewoon op bedrijfstemperatuur en de fan slaat zo nu en dan aan. De reiniger waar je het over had wil ik inderdaad gaan gebruiken. Maar hoe moet ik dan daarna doorspoelen??
18 jaar
Gewoon de kachel slangen eraf halen en tegen de normale stroming in spoelen met een tuinslang dan zie je ook gauw genoeg of er voldoende uit komt.
Hoi Tony, heb je al gecontroleerd of de koud/warm servomotor onder het dashboard verdraaid als je de temp.schuif bediend?
gr. Jack
HiJack,...
Als ik hem op koud zet dan blaast hij koude lucht , op warm blaast hij meer dan lauwe lucht. Maar gewoon niet hetzelfde als voorheen. Voorheen hoefde ik hem maar een beetje op warm te etten en het werdt al gauw warm. Nu moet ik hem echt op warm zetten en dan blaast ie iets meer dan lauwe lucht????
18 jaar
Hoi Tony, boven genoemde controle neemt maar een paar seconde in beslag dus:.......
maar het lijkt er idd op dat de kachelradiateur dicht zit.
gr. Jack
Hallo,
Sinds gister heb ik bij mijn mazda 323 uit 1990 ook dat mijn kachel lauwe lucht blaast. Het lijkt ook wel dat wanneer ik de blazer op de voorruit laat blazen er bijna geen lucht op wordt geblazen. Ik merkte ook wanneer ik de schakelaar op de benen laat blazen dat aan de bestuurderskant lauwe lucht wordt geblazen en aan de passagierskant koude lucht en ook veel meer lucht.
Ik ben een leek maar kan iemand mij advies geven en wanneer ik hiermee naar een mazda dealer ga zullen de kosten dan hoog zijn?
Vriendelijk bedankt
17 jaar
zit er een termostaat in
17 jaar
Ik denk het wel, dat is toch de regelaar voor warm en koud.
17 jaar
Thermostaat zit in het motorblok om de koelvloeistoftemperatuur te regelen.
Arnold, komt de motor wel op temperatuur? En heb je voldoende koelvloeistof in het systeem?
Het feit dat de luchtstromen links/rechts zo verschillen qua snelheid en temperatuur zou er ook op kunnen duiden dat er gerommeld is met buizen/kabels achter dashboard. Weet je of het probleem vorig winter er ook al was?
17 jaar
De moter komt goed op temperatuur, ik zie aan de meter geen verschil met b.v afgelopen zomer.
Vorige winter heeft hij het gewoon normaal goed gedaan.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, waar te beginnen, Kijken of onder het dashboard ofalle slangen nog goed zitten.
Ik heb trouwens ook gemerkt dat wanneer ik de temperatuurregelaar in de koudste stand zet hij niet echt koude lucht blaast maar een klein beetje lauw.
Ook dat bij een korte afstand (5-10 km) het wel wat warmer is en daarna steeds lauwer gaat worden?
17 jaar
Als alles vorig jaar werktte en er afgelopen jaar niet achter het dashboard is gewerkt zou je verwachten dat alles verder goed zou moeten zijn. Enige vraag is of je verwarmingsknop nog echt werkt....
Maar ik denk dat de kans het grootst is dat de kachelradiateur verstopt is en dan kan je, zoals Jan-Marcus al aangaf, de radiateur het beste tegen de normale stroomrichting in doorspoelen....
17 jaar
Is de verwarmingsknop de knop waarmee je de temperatuut regelt (warm/koud)?
En hoe gaat het doorspoelen van de kachelradiatuur in zijn werk?
Groetjes Arnold
17 jaar
Er lopen 2 koelvloeistofslangen door het schutbord (de afscheiding motorruimte/passagiersruimte) naar de kachelradiateur. Waar je heel simpel mee kan beginnen (had ik eigenlijk al eerder moeten aanraden :)) is voelen of beide slangen goed warm worden. Wordt maar één slang warm, of blijven beide slangen koud dan is het probleem waarschijnlijk een verstopte kachelradiateur....
De verwarmingsknop is inderdaad de knop waarmee je de temperatuur regelt. Alhoewel ik deze specifieke auto niet ken werkt het meestal via een kabel die een klep bedient. Deze klep regelt hoeveel buitenlucht rechtstreeks naar de roosters gaat en hoeveel lucht er eerst langs de kachelradiateur gaat.
Voelt deze knop anders aan dan vroeger?
17 jaar
Hoi Kasper,
Bedankt voor je uitleg en ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag. Ik laat het wel weer weten hoe het verlopen is!
De verwarmingsknop voelt toch het zelfde aan als voorheen dus ga ik de koelvloeistofslangen eerst maar eens controleren.
Groetjes
17 jaar
Hoi Kasper (en de anderen),
Heb het probleem gevonden en verholpen.
Mijn Partner heeft een aantal dagen geleden een grote tas voor haar voeten gezet en daardoor is de grote vierkante plastieke slang die op de aanjager is aangeslote los gegaan. Heb die weer opnieuw er goed omheen gedaan en verwarming doet het weer goed. Klein probleem dus maar wel stom dat ik daar niet eerder naar gekeken heb.
In ieder geval bedankt voor je hulp!!!!!
Groet Arnold
17 jaar
Mooizo! Soms ga je inderdaad zoeken naar een moeilijke oplossing voor een simpel probleem :)
17 jaar
Ja, dat blijkt wel. In ieder geval erg bedankt Kasper
Arnold
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar