auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 6: Harde tik / ratel bij achteruit rijden en optrekken vanuit stils

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 100KW

Bij stevig achteruitrijden en bij optrekken vanuit stilstand is een harde tik of knak te horen (linksvoor). In de bergen / tegen een berg optrekken vanuit stilstand is dat zelfs meerdere tikken achter elkaar (ook bij bruusk optrekken of achteruitrijden). Ik hoor het normaal niet omdat ik rustig optrek. Ik hoor het alleen als ik wat steviger gas geef bij optrekken en achteruitrijde vanuit stilstand. Het maakt niet uit of je een bocht maakt of rechtdoor rijdt.

Sinds de koppeling en vliegwiel zijn vervangen waarbij het subframe is losgemaakt bestaat dit probleem.

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel ?

Geplaatst door

problemcaropenu (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Subframe weer goed vastgezet?

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor je antwoord, Hans.
De bouten van het subframe zijn bij een inspectie door de dealer nog nagetrokken. Dealer dacht aan aandrijfas/homokineet. Dat was het dus niet
Inmiddels ligt er een nieuwe aandrijfas linksvoor in (had ik nog niet vermeld). Harde tik/ratel blijft. Is ook buiten goed te horen.

Zou het niet voor de hand liggen dat de dealer de koppeling nog een keer nakijkt in plaats van jou met allerlei dure reparaties op te zadelen?

Nico8119 0

12 jaar

bedankt voor je input, nico. reparaties die niet helpen daar zit ik inderdaad niet op te wachten

bij een inspectie door de dealer is de koppeling nagekeken, deze werkt prima volgens de dealer en dat vind ik ook.
het zou ook niet logisch zijn dat de koppeling dit veroorzaakt want het geluid (harde tik) komt van linksvoor en is niet voelbaar in de aandrijflijn (versnelling, koppelingspedaal)

nu ben ik zelf meer aan het denken in de richting van draagarmen, stabilisatorstang of rubbers...
zou dit het kunnen zijn, heeft iemand hier ervaring mee?

Voor een test is de auto op de brug gezet en iemand (in de auto) heeft de motor in de versnelling aangedreven en tegelijkertijd het rempedaal ingedrukt (met de voet). Hierdoor blokkeren de (voor)wielen en wordt de krachten die er spelen bij het naar voren en achter optrekken gesimuleerd. Daardoor is ontdekt dat de bouten van de middelste motorsteun (1) onder de motor niet goed vastzitten. Deze bouten hebben speling en kunnen niet meer worden losgeschroefd. Ik heb nieuwe besteld bij de dealer om ze te vervangen. Ik zal tzt een update geven of het resultaat heeft gehad.

Bovenstaand bericht was inderdaad de oplossing voor het knak geluid. Het geluid kwam van de middelste motorsteun. Bij het kantelen van de motor gaf een van de motorsteunen een knak of tik
Het heeft even geduurd...enfin.

Bout van de middelste motorsteun (bout aan de carrosserie-zijde) was door de monteur bij de vorige reparatie (vervanging van de koppeling en het vliegwiel) verwisseld met een andere bout. Daardoor zat motorsteun los op de bout en is de bout ingesleten.

De schroefdraad van de bout was ook beschadigd doordat de standaard aan het frame vastgelaste moer natuurlijk een andere draad heeft. Bout en moer moesten worden losgeslepen en door nieuwe worden vervangen. Probleem kan worden gesloten.

Onderzoek:
Door de auto op de brug te zetten (wielen los) en de voet op de rem te houden en de koppeling afwisselend in de 1e versnelling en achteruit op te laten komen (met een beetje gas) werd het geluid gereproduceerd. Door onder de motor te kijken kon de oorzaak worden opgespoord.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.