Mazda 323: Hoe mijn auto weer te laten rijden? Mazda 323F uit 1997

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 16v

Hallo mensen!

Hopelijk kunnen jullie mij met het volgende probleem helpen, ik zou er heel erg blij mee zijn!

In het kort is het probleem als volgt: [i]Mijn auto start niet meer![/i]

Ik heb dit forum, samen met enkele andere, afgespeurd naar mogelijke oorzaken en oplossingen, echter alles dat ik tot nu toe gevonden heb heeft niets positiefs tot resultaat gehad.

[b]De feiten[/b]
- De auto is slechts 2 weken in mijn bezit, bij aankoop was er uiteraard niets aan de auto te merken qua gebreken, anders was ik nooit tot de koop over gegaan.
- De eerste week deed de auto alles zonder problemen, behalve dat de auto twee keer was uitgevallen (bij een koude motor) bij het afremmen voor een stoplicht, de auto viel uit bij het intrappen van de koppeling. Het toerental daalde te ver, met als gevolg dat de auto uiteindelijk afsloeg. Ook heeft de auto toen iets last gehad van schokkerig optrekken, bij een normaal fatsoenlijk optrekken, geen (extreem) hoge toeren (tot ongeveer 3000 tot 3500 toeren). Dit heeft zich enkele keren voor gedaan, ook alleen bij een koude motor.
- Naar aanleiding van deze voorvallen heb ik de bougiekabels los gehad (aan beide kanten) en even ingespoten met wat contactspray, hoopte dat hier het probleem zou zitten, de kabels zagen er al wat ouder uit en ik weet weinig over het recente onderhoud.
- Toen ik de auto hierna wilde starten lukte dat niet meer, de startmotor draaide rond, de toerenteller kwam omhoog tot zo'n 200 toeren en daalde daarna weer om vervolgens niets meer te doen. Had die dag een drukke dag, dus het probleem heeft even moeten wachten en toen ik later op de dag terug kwam deed ie weer niets, maar na nog wat gepruts uiteindelijk weer wel. Ik weet niet wat hier het probleem van is geweest. De auto reed daarna prima zonder problemen, ook het schokken en het wegvallen van de toeren bij het afremmen met koppeling was verholpen. Niet meer terug gezien.
- Daarna waren er geen problemen, totdat de auto laatste bij het starten nogal raar deed. De motor sloeg er slecht aan, het lukte ook niet in 1 keer, maar uiteindelijk wel. De motor kwam heel moeilijk op toeren, uiteindelijk heb ik met wat gas bijgeven de motor aan de praat gekregen. (Dit geheel ging gepaard met een piepend geluid, dacht eerst dat dit bij de V-snaar vandaan kwam, maar hier ben ik niet zeker over. Het gepiep was over toen de motor weer normaal stationeer rustig liep.) Maar toen de auto eenmaal goed liep waren er wederom ook weer geen problemen te bespeuren. (De motor was hier overigens ook weer redelijk koud, de auto had enkele uren stil gestaan, maar het was wel bloedheet weer.)
- Deze laatste merkwaardige startprocedure heeft zich nog 1 maar herhaald, ditmaal met een echt koude motor, had 2 dagen stil gestaan. Ook hierna waren er bij het rijden, toen ie dat eenmaal deed, geen problemen meer.
- Vervolgens ook weer enkele malen zonder problemen gestart.
- De volgens probleemsituatie was er eentje waar ik zelf niet bij was. Mijn vriendin was met de auto weg, de auto wilde niet staren, startmotor ging wel rond, maar er was geen piep bij aanwezig. Na een tijdje gewacht te hebben reed de auto weer prima. Bij deze situatie was de auto half koud.
- Daarna heb ik weer met moeite de auto met een koude motor aan de praat gekregen, enkele keren starten waren er nodig om de motor aan te laten slaan.

(Overigens sloeg de auto bij een warme motor altijd meteen aan, zonder problemen.)

[b]Maar toen..[/b]
..wilde de auto niet meer aan slaan, helemaal niet meer. De startmotor draait wel rond en af en toe komt de toerenteller wel iets omhoog (tot ongeveer 200 toeren) maar zakt dan weer tot nu en dan is het weer over.
Wat ik gecontroleerd heb is:
- De bougiekabels, de verdelerkap en bobine, nergens iets opmerkelijks.
- Ik heb getest of van bovenstaande alles goed werkt, deed het prima. (Bougie aan de bougiekabel, op het motorblok leggen, starten en kijken of er een vonk komt. Moet hier wel bij zeggen dat dit niet met een van mijn eigen bougies was, want deze kan ik er niet uit halen, heb niet de juiste bougiesleutel bij de hand.) Maar aangezien de auto als hij eenmaal gestart was altijd prima reed, denk ik niet dat mijn bougies het probleem vormen.
- Bij het starten hoor ik de benzinepomp aan slaan en als ik de sleutel weer terug draai uiteindelijk ook weer af slaan, die lijkt dus goed te werken.
- Na enkele keren een poging ondernomen te hebben tot het starten van de auto, viel mij de benzinelucht op die er was komen opzetten. Klaarblijkelijk werkt de benzinepomp inderdaad goed.
- Ook moet er nog genoeg benzine in zitten, weekje terug er nog 10 liter in gegooit.
- De auto handmatig op benzine zetten (het is een LPG-G3 auto) heb ik ook geprobeert, maar geeft geen ander resultaat.



[b]Vragen[/b]
- Ik heb her en der iets gelezen over de 'BDP-sensor', maar ik weet niet precies waar dit zit en hoe ik die kan testen op zijn functie. Kan iemand me daar isschien bij helpen?
- Ook ben ik de 'EGR-sensor' (o.i.d.) tegen gekomen als component waar wel eens problemen mee zijn, ik heb echter geen idee wat dit is en waar ik deze moet zoeken.
- Zou dit een probleem met de injectoren kunnen zijn? (Hoe test ik dat?)
- Zou dit een probleem met de ECU kunnen zijn? (Waar zit die precies en hoe test ik dat?)
- Is er iemand die weet wat ik nog zou kunnen proberen?


[b]Info over de auto[/b]
Het betreft een Mazda 323F (BA) 1.5 GLX v16 uit 1997 met 193.000 km op de teller. De auto rijdt op LPG-G3, maar dat is waarschijnlijk niet van belang bij dit probleem aangezien de auto op benzine start.
Ook verliest / verbruikt de auto koelvloeistof, heb ik bij de aanschaf niet gezien, stom stom stom, maar wilde het toch nog even zeggen, kan dit ermee te maken hebben? De temperatuur is een keer hoog opgelopen, tot de max van de wijzeruitslag van de desbetreffende meter. Ook gedroeg de meter zich toen wat raar, maar dit zal vast komen door het tekort aan koelvloeistof (verlies via een lek in leidingen ofzo, of verbruik via een lekker koppakking). De koelvloeistof heb ik toen volledig vervangen, prima verlopen. Daarna prima temperatuur, maar hij blijkt wel koelvloeistof verliezen, met kleine beetjes. Weet niet of dit er nog iets mee te maken kan hebben...

Kan iemand mij na dit lange verhaal misschien helpen? Alvast bedankt!

Mr. Ali

Geplaatst door Mr. Ali (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Een lpg autoo waar je de onderhoudsstaat niet van kent is wel russisch roulette spelen.
Wat voor gasinstallatie zit erin?.
Hij kan namelijk ook op 2 brandstoffen starten en start daardoor heel moeilijk.
Loopt tie mooi rond als tie draait, niet te sputteren.
Hij ploft ook niet in de uitlaat?.
Bougies en kabels zou ik sowieso vervangen en een vers luchtfilter, je weet ook niet wanneer de laatste beurt is geweest.
Vaak worden lpg auto's met deze km standen weg gedaan omdat klepzetels ingeslagen zijn.
Als tie warm is, start tie dan altijd goed?.

Mr. Ali (0), 15 jaar geleden

Het is inmiddels opgelost. Het waren vervuilde injectoren. Nu ff op benzine rijden met een lading injectorreiniger erdoor!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.