Ik ben een leek op autogebied, motorisch bgezien dan. De motor van mijn auto werd 6 maanden geleden opeens oververhit (de temp meter ging helemaal naar rechts). Na een tijdje doorgereden te hebben dacht ik ineens om de koelvloeistof te checken, die as dus helemaal leeg. Elke keer bijgevuld, maar weer snel leeg. Ik merkte wel dat de fan heel snel aan ging als ik heel rustig reed. Afijn, een tijdje daarna kwam witte rook uit de uitlaat en de diagnose was een kapotte pakking. Een monteur in ruste heeft de pakking vervangen, maar kwam daarna tot de conclusie dat de kop gescheurd was. Er was besloten om een nieuwe motorblok erin te zetten. Nu rijdt het weer goed totdat 2 dagen geleden de motor weer begon over te koken. Ik zag ook ineens dat er een natte plek was onder de auto. Snelle diagnose bij de garage: een kapotte waterpomp, maar hoeft niet vervangen te worden aangezien de auto al oud was en de winter nadert. Maar nu ben ik bang als het niet snel verholpen wordt de pakking van de nieuwe motor weer kapot gaat. Kan dat? Zou deze de oorzaak zijn van het eerste probleem? Wat zou een 2ehandse waterpomp kosten? En is het veel werk om het te vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waterpomp die lekt moet je altijd vervangen. Rare opmerking van de garage dat dat niet nodig zou zijn omdat het bijna winter wordt :S Een lekkage moet je namelijk nooit mee doorrijden, wat voor seizoen het ook is. Is de waterpomp op dit blok overgezet uit je oude blok? Een lekkende waterpomp kan door een te laag koelvloeistofpeil inderdaad zorgen voor een kapotte koppakking en het kromtrekken/scheuren van de cylinderkop. Lekkage bij de waterpomp is vaak te zien aan koelvloeistofresten in de afvoergaatjes op de waterpomp.
Waterpomp vervangen is hele klus bij de 626. Distr. riem moet eraf, dus daar is een garage wel even zoet mee.
Kan je zelf zien waar de koelvloeistof lekt?
Een tweedehands waterpomp moet je er niet op zetten dat geeft alleen maar ellende,er is maar een remedie een nieuwe er op.
Vreemd advies van de garage om je met een lekke waterpomp door te laten rijden.
Je weet nu zelf wat een oververhittemotor je op onkosten kunnen jagen.
Dus wees wijs en laat het snel in orde maken het kan je weer veel geld besparen.
Hans
Ik heb nu gezien dat wanneer de motor loopt, er water uit de onderkant ontsnapt. Het rare is dat de motor de ene keer wel snel warm wordt (meter helemaal naar rechts), en andere keer gewoon z'n gewone temperatuur houdt (meter in het midden). Mijn verwarming doet het gewoon (dwz het wordt heet als ik de schakelaar helemaal naar rechts schuift). Betekent het niet dat de waterpomp in orde is? Kan het gewoon een kapotte slang zijn? Vandaag bij de garage gevraagd, die schat de kosten nieuwe pomp plus montage (2 uurtjes werk??) ongeveer 400 euro ex btw. Vind ik wel een beetje duur. Ik wil degene die mijn auto gerepareerd heeft vragen of hij een nieuwe waterpomp erin wil zetten. Kan het buiten de garage gedaan worden, of moet de auto eerst omhoog?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar