wie heeft ook een 626 met 2.0i 16v motor uit de jaren 1998-1999 ?
ik heb nl. een vraag over het karakter van de motor.
Duidelijk valt op dat er onderin weinig trekkracht zit, tenminste, je verwacht meer van een 2-liter en de kracht die er is daarmee kun je voldoende meekomen en relaxed rijden maar inhalen....? dan moet je dus echt terugschakelen.
Bij 4000 tpm komt de beer los en trekt de motor ineens 2x zo snel door naar de 5000 of hoger in vergelijking met de tijd die het kost om van 2000 naar 3000 of van 3000 naar 4000 tpm te trekken. ( ter indicatie : ik test dat in de 2e en 3e versnelling ) De motor wil dus echt wel maar dan moet je die op toeren houden en daar houd ik wel van maar ik vraag me af of dit niet anders kan.
Klopt het dat de motor een wat ongelijke karakteristiek heeft ?
Daarnaast trekt het ook niet echt vloeiend door als je van onderen doortrekt naar rood. (bijv van 50 in zijn 3 naar 130 of van 60 in 4 naar 120....dat duurt erg lang) Hoort dat zo, heeft dat met emissies te maken of kan ik een vuile EGR klep hebben ik noem maar een oorzaak ? of kapotte sensor weet ik het?
het is mij ook opgevallen dat de bougies niet grijs/bruin zijn maar een beetje zwart. Duidt op rijke verbranding, het is geen olie want dat blijft op peil. Worden ze zwart zodra je weer terug valt op een luie, rustige rijstijl van bijv 70 km/u in de vijf ?
Alle originele spullen zitten erop, incl. bougies (longlife)
Ik wil een K&N vervangingsluchtfilter monteren om toch wat meer trekkracht te krijgen. Iemand weet of dit kan helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat je beter kan doen is je kat.er tussen uit halen en vervangen voor een dummy.
Dit moet wat meer trekkracht opleveren.
Je luchtfilter kun je vervangen maar verwacht er geen wonderen van (meer geluid dan prestatie).
kat vervangen bij een auto van 98/99???? lijkt mij geen goed plan. hoe moet deze auto door de 4 gas meting komen met apk??? de boel weer terugmonteren?? zo blijf je aan het wisselen lijkt me.
ik ben er inmiddels achter dat het probleem zich openbaart wanneer ik rijd op lpg (LPi)
dacht altijd dat het verschil tussen LPi en benzine niet merkbaar was maar door een fout in waarschijnlijk de software van Vialle houdt de motor bij volgas in vooral opvallend tussen 3000 en 4000 tpm. Laptop is er al aangehangen en proefrit gereden waardoor de gegevens van benzine en LPi computer zichtbaar werden. Schijnt een vreemd geval te zijn.
Een preciecere omschrijving van de klacht: Tot die 3000 tpm is het ook niet heel vloeiend allemaal. In de bochten bij lage toeren hikt de boel wel eens. Zwarte bougies is ook nog iets wat opvalt (rijk mengsel?). Wel is de zwarte aanslag er goed af te vegen, dus is 'vers' en geen aangekoekte olie. Olieverbruik is nihil.
Euvel wordt onderzocht ....de auto wordt een paar dagen bij het gasinbouwbedrijf voor onderzoek aangeboden.
21 jaar
PROBLEEM OPGELOST !!
karakter van de motor is uiteraard goed. Motor trekt goed en houdt ook van hoge toeren. Wel ietwat brommerig maar ja das een kwestie van een Remus demper en de klankleur veranderd.
LPi probleem is opgelost waardoor motor niet meer inhoudt.
voor de geinteresseerden: de druksensor in het verdeelstuk werkte niet goed door een aansluitfout in de kabelboom. Een foutje van Vialle dus....
Het LPi systeem van Vialle functioneert nu zoals het hoort ! Heel goed dus ! fijne techniek dat LPi ....aanrader voor iedere automobilist die economisch auto wil blijven rijden.
( + en - waren omgewisseld in de connector ...zoiets kan dus ook gebeuren...!)
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar