Mijn '98 Mazda 2.0 DITD 16V start koud goed, maar warm, als de auto enkele minuten heeft gestaan, vaak zeer slecht. Ik draai contact aan, wacht tot voorgloeilampje uit is (is bij warme motor vrijwel onmiddelijk), draai door, startmotor draait rond maar motor maakt geen enkele aanstalten aan te willen slaan.
Contactsleutel terugdraaien en nieuwe poging (soms wel 2, 3 keer) heeft wel resultaat, motor slaat dan snel aan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb met mijn MAZDA 626 (zelfde type en bouwjaar) hetzelfde probleem gehad. Volgens MAZDA ligt het aan de brandstofpomp. Bij een warme motor vindt de computer dat hij minder brandstof moet geven. Wat er precies niet goed is aan de brandstofpomp kunnen ze niet vertellen. Er is echter wel een oplossing voor. Wanneer je de temperatuursensor lostrekt start hij , ook bij een warme motor weer goed. Ik het er gewoon een scahkelaar tussengezet, die ik in moet drukken bij het starten. (Is meteen een diefstal beveiliging.)
Bij mazda kunnen ze niet zeggen of je door kunt rijden met dit defect. Ik zelf rijd al weer 100.000 KM met deze patch.
OPLOSSING
Officieel Mazda-dealer vermoedde, na reinigen spill valve en doormeten sensoren zonder resultaat, versleten brandstofpomp en stelde revisie voor. Een echte dieselspecialist (Fa. Renes in Nieuwendijk) vermoedde een losse eindstop (deze zit op uiteinde brandstofpomp (schijnt meer voor te komen bij Nippon Denso), tussen de hogedrukleidingen in) en draaide deze ca. 1/8 slag aan en ..... ik rijd alweer 35.000 km. probleemloos!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar