auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Koelwater lekkage

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16v GLX

Hallo,

Mijn 626 uit '93 lekt koelvloeistof links onderaan de motor. Zelf denk ik dat het een pakking is, maar wil toch ff checken wat andere er van denken..
Kan het misschien ook zijn dat de waterpomp kapot is, zo ja hoe kan ik dat controleren?
Of kan het ook zijn dat de koppakking lek is, en hoe kan ik dat checken??

De auto lekte al eerder wat koeling, maar nog nooit zo erg. De temperatuur loopt heel snel op, de slangen zijn overigens overal droog.

De vorige eigenaar (een vriend van me) zei dat hij af en toe een soort pil haalde bij een autozaak, en die je dan in het koelsysteem moest stoppen. Deze pil zou dan tijdelijk de lekkage stoppen.

Zou iemand mij misschien meer over deze pil en mijn probleem kunnen vertellen??

B.V.D.

Geplaatst door

Sweetlake (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe definieer je links, bestuurders of passagierskant?

Aan de passagierskant zit de waterpomp. Deze gaat lekken als die versleten is. Vervangen is dan de enige optie. Checken: er zitten aan de onderkant van de waterpomp één of twee openingen. Als je hierdoor koelvloeistof ziet lekken (of je ziet witte sporen die wijzen op lekkage) dan kan je er bijna zeker van zijn dat je waterpomp de oorzaak is.

Pil zou ik nooit doen. Risico dat het verstoppingen veroorzaakt is aanwezig (weet ik uit eigen ervaring). Hooguit een lapmiddel als je de auto over een paar maanden weg wil doen. Enige echte remedie is vervangen.

kasperht 0

18 jaar

De lek zit aan de passagierskant en helemaal onderaan het motorblok. De waterpomp zit volgens mij daarboven en is echt helemaal droog. Ik zit zelf echt aan een lekke pakking te denken, want ik zie het door een kiertje druppelen. Is dit eventueel eenvoudig te verhelpen?

Sweetlake 0

18 jaar

Kan je iets duidelijk beschrijven waar het kiertje zit? De pakking tussen waterpomp en motorblok?

kasperht 0

18 jaar

Erm... ok. Dan heb ik eerst een vraag.. want misschien beschouwde ik iets anders als de waterpomp.

Als je recht voor de motor staat, dan zit de waterpomp toch meteen links (je ziet hem meteen zitten en je kan hem zo aanraken), er lopen snaren er omheen? Ik dacht dat dat de waterpomp is.
Weet nou niet of ik het goed heb dan, ben ook een klein beetje een leek wat dat betreft.

Maar als de waterpomp helemaal onderaan het motorblok zit, dan zou je best gelijk kunnen hebben en is het de pakking tussen de waterpomp en het motorblok, want helemaal onderaan het blok lekt het...

Dank.

Sweetlake 0

18 jaar

Waterpomp zit redelijk laag in het blok, achter de distributieriem (die zit onder de kappen aan de linkerkant). Pomp gelijk bovenaan is denk ik de stuurbekrachtigingspomp....

kasperht 0

18 jaar

Ok, bedankt!

Zal eens kijken wat dat geintje allemaal moet gaan kosten... Het is zeker geen optie om het zelf te doen zeker, vanwege de distrubutieriem?

Nogmaals bedankt voor het meedenken!!

Sweetlake 0

18 jaar

De waterpomp zit wel deels onder de distr. riem, maar wordt er niet door aangedreven. Met wat handigheid kan je de pomp vervangen zonder de riem los te halen....

kasperht 0

18 jaar

Als je de waterpomp vernieuwd dan moet de distributie ook los, want op de pomp zit een geleiderol gemonteerd!!!!!

Jack T 0
badge

18 jaar

Ik heb het zelf niet uitgevoerd, maar ik heb wel foto's gezien van iemand die met een dik stuk ijzerdraad de riem naar een kant haalde, zodat de geleiderol loskon en de waterpomp vervangen. Of het aan te raden is durf ik niks over te zeggen, maar als je echt wil kan het wel...

kasperht 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.