Heb sinds kort een mazda 626 uit '98 (model '97). Op zich rijdt hij prima, maar bij lage toerental (tot ongeveer 3000 toeren) hikt de auto. Snelheid maakt niet uit. In de topics heb ik een en ander wel kunnen vinden (nieuwe bougies en kabels), maar probleem is niet weg. Bougies en kabels zijn originele van de dealer. Kan iemand mij melden wat misschien dan wel de oorzaak is en hoe ik dit eventueel alsnog kan oplossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In mijn bericht heb ik p.o. verzuimd te melden dat bij stationair draaien de toerenteller ook niet lekker stil blijft liggen. Het toerental schommelt bij stationair lopen tussen 500 en 800 tpm.
Trekt hij misschien valse lucht of is de lhm kapot?
Lhm's gaan vrij vaak kapot. (kun je dit niet uit laten lezen?)
18 jaar
Inzake valse lucht heeft de dealer niets kunnen vinden.
Sorry maar zo technisch ben ik niet aangelegd. Wat is lhm?
18 jaar
LuchtHoeveelheidsMeter.
Bij de 1.8 heb je de B577 en de FS11.
Vooral die eerste wil nog wel eens kapot gaan.
18 jaar
Bedankt, laat dit uitlezen. Als er iets bekend is meld ik dit direct.
18 jaar
Peter, wat bedoel je met B577 en FS11 deze codes zeggen me helemaal niks????
en even terzijde, deze auto heeft een LMM (luchtmassameter MAF)
B577 = E5T51071, OEM nr = B577-13-215A
FS11, OEM nr = FS11-13-215
Gaat er al een lampje branden?
18 jaar
Yep, Japans of een USA fabrikaat van de LMM.
Peter,
De auto is aan de computer gehangen, maar volgens de pc was er geen probleem. De dealer heeft nog specifiek naar de door jou genoemde LHM, maar volgens hem is deze nog goed. Hij wilde er geen andere tijdelijk opzetten om te kijken of het hier aan ligt omdat hij van mening is dat dit niet de oorzaak is. Is het voor een leek mogelijk om zelf een sloperij-LHM te plaatsen om dit te controleren? Ondanks de melding van de dealer wil ik dit toch graag proberen.
18 jaar
De door mij genoemde luchtmassameters gaan vaak kapot. Dat wilt echter niet zeggen dat dit nu ook het geval is. Bijna altijd als deze LHM's kapot gaan, brandt het check engine lampje. Als dit niet het geval is, en er geen storing aanwezig is zou ik eerst verder zoeken. Wat is volgens de dealer wel de oorzaak?
18 jaar
Hoe is het met de klepspeling?
Peter en Arie, kan het zijn dat jullie de verkeerde auto in gedachte hebben?
Volgens mij heeft Remco een GE 1.8, deze auto heeft geen check-engine lampje en heeft hydraulische klepstoters en de LMM gaat zelden kapot tenzij die op LPG loopt.
Remco, aan jou het woord................
Het betreft inderdaad een GE 1.8. Er is nooit iets anders ingegaan dan benzine. Ook is er sprake van hydraulische klepstoters waardoor de optie van klepspeling niet van toepassing kan zijn. Zojuist heb ik een nieuw luchtfilter en een nieuw oliefilter (+ uiteraard nieuwe olie) geplaatst, eigenlijk beide niet echt nodig maar toch maar geprobeerd. Het hikken is nu een stukje minder, maar helaas nog steeds niet verdwenen.
18 jaar
remco,probeer eens hoe hij rijdt met de stekker van de lambdasonde er af.
ik heb zelf ongeveer hetzelfde probleem met een GF 1.8 16v.
ook bougies en kabels al geprobeerd helpt niks(egr uitgeschakeld hielp ietsje)
maar die van mij loopt goed met de stekker van de lambdasonde los.
Laat het gasklephuis eens reinigen, omdat tie ook niet mooi stationnair loopt.
18 jaar
Gasklephuis is circa drie maanden geleden gereinigd aangezien het gaspedaal een beetje bleef plakken.
Kan het lostrekken van de lanbdasonde geen kwaad? Het lijkt mij dan juist dat het mengsel rijker zal worden als deze stekker er niet op zit en hierdoor juist het verbruik hoger zal worden?
18 jaar
hij zal inderdaad rijker worden om te voorkomen dat de kat. kapot gaat.
maar om te proberen kan het geen kwaad.
het gaat mij er om te controleren of het probleem misschien de lambdasonde zelf is.
als hij vervuild is reageerd hij te langzaam, dat kan het onregelmatig stationair verklaren en tijdens het rijden loopt hij dan om en om te arm of te rijk.
kijk anders eens op www.amt.nl en zoek eens op lambdasonde.
groetjes...steef.
Steef,
Handige site. Bedankt.
Het is nu iets te donker om dit te proberen. Zal dus morgen worden dat ik de uitslag kan geven.
18 jaar
ik wacht af...zoom,zoom.
tot later!
Steef,
Ik heb de sonde losgekoppeld en ben een stukje gaan testrijden. In plaats van weg\minder was het juist iets erger geworden. Heb de stekker teruggezet, de computer gereset en het is weer zoals het was (lichtjes hikken\onregelmatig stationair).
Ik weet echt niet meer wat er nog fout kan zijn.
Maandag wederom afspraak bij de mazdadealer. Zal een compressietest worden uitgevoerd. Misschien dat hier iets uit komt.
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken. Hoop binnenkort toch een oplossing te kunnen melden.
18 jaar
remco
jammer dat het niet helpt
hebben ze bij de garage al eens het co en hc gehalte gemeten,je zou zeggen dat er toch iets te vinden moet zijn.
als er geen storingen uitkomen met uitlezen zou het dus iets mechanish moeten zijn.
een rottige brandstofdrukregelaar misschien?
ik hoop voor je dat ze maandag iets kunnen vinden ben zeer benieuwd.
ik kan zo verder ook niks bedenken alles is nu wel zo een beetje genoemd geloof ik.
tot later ...groetjes,steef.
Remco, is het wel hikken? of is het galopperen (zagen) bij een constante snelheid
ik heb nog een zo goed als nieuwe lambdasonde liggen
zieMarktplaats.nl> autoonderdelen> lambda-sonde
18 jaar
Remco, na jouw mail is te hebben gelezen blijven er nog maar een paar dingen over.
je moet het in iedergeval aan de inlaatkant gaan zoeken: inlaatpakking lek, vervuilde stationaire-regelklep een vervuilde/lekkende EGR-klep of de zwarte dikke slang tussen LMM en gasklephuis gescheurd of de distributietiming is niet goed (riem versprongen)
succes
Iedereen,
Het probleem is gisteren verholpen. Het bleek de pakking van het spruitstuk te zijn. Er is een klein lekkage in de pakking ontdekt waardoor er achteraf toch sprake was van valse lucht. Tevens is bij het gasklephuis iets opnieuw afgesteld (had ook te maken met de luchttoevoer). Dit beide heeft geresulteert in het oplossen van mijn probleem.
Iedereen bedankt.
18 jaar
bedankt voor de tip , maar die motor van mij draait stationer helemaal stil en hikt alleen bij +/- 3000 rpm. en dan nog soms wel , soms niet.
hij kan dagen goed blijven en dan ineens hikt hij weer
18 jaar
Mr. B., je hebt een ander probleem!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar