Hallo allemaal, ik heb een mazda 3 uit 2006, 1600 CDTI.
Sinds een tijd gaan de koplampen niet meer uit.
De koplampen aan zetten met de schakelaar werkt goed. Echter, om het moment dat ik ze uit wil zetten met de schakelaar blijven ze branden.
De achterlampen gaan wel uit, maar de koplampen blijven branden.
Ik kon de koplampen uitzetten door een keer met mijn groot licht te seinen waarna ze uitgingen, maar dit werkt nu niet altijd meer.
In het geval dat dit niet werkt is het enige wat nog mogelijk is de moterkap openmaken en even de accu lostrekken. Dit dooft de lichten.
Heeft iemand een idee waar dit probleem zou kunnen zitten?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Cees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vocht bij de BCM ?
Bedoel je met BCM de regeleenheid/zekeringenkast?
Zo ja, die was droog. Echter ben ik bang dat ik deze zojuist om zeep heb geholpen.
Ik heb deze gedemonteerd (alle stekkers eruit en uit de auto gehaald), want ik wilde kijken of ik de relais wellicht kon vervangen.
Echter zit in de regeleenheid dubbele printplaten waardoor je de relais niet zelf eraf kan solderen.
Maar met het terug monteren van de eenheid ben ik vergeten de accu pool los te trekken ...dooh, hoe dom kun je zijn?!?!?!!
En met het aansluiten van de stekker sloeg meteen de centrale deurvergrendeling op hol, begonnen de ruitenwisser langzaam en stoterig te draaien.
Alles zit nu aangesloten, maar de centrale deurvergrendeling gaat telkens op slot.
De auto start wel en het meeste lijkt te werken, behalve de deur vergrendeling (en de koplampen die nog steeds niet uit gaan).
Ik ben dus bang iets doorgebrand te hebben.
Heeft het zin om op een sloop/onderdelen zoeker een gebruikte regeleenheid te zoeken om deze in het geheel te vervangen?
Daarnaast heb ik ook nog een probleem met mijn achteruitrijd licht. Die brand niet. Lampje niet kapot, zekering nog goed, contactjes schoon.
Schakelaar lijkt ook te werken want in neutraal meet ik 0V op de zekering en als ik 'm in de achteruit zet 12,4V op de zekering.
Bij de stekker meet ik 0V en 9,5~11V. Dus ergens lijk ik weerstand te hebben.
Zou dat ook te maken kunnen hebben met de regeleenheid?
Of is dit een bedradings issue?
Het begint nu echt langzaam een problemcar te worden :(
10 jaar
Kabelbreuk
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar