Hallo mensen,
Sinds kort heb ik een mazda 3, deze auto rijd erg zweverig bij zowel in lage als hoge snelheden. Het is een gevoel van dat ik het contact met de grond kwijtraak waardoor mijn auto erg onstabiel word, als ik door een vrachtwagen word ingehaald moet ik me stuur met beide handen goed vasthouden anders stuurt me auto vanzelf naar links en of rechts.
Banden zijn uitgelijnd maar volgens mij niet goed gebalanceerd omdat me stuur trillt als ik 130 of hoger rij.
Banden zijn op spanning volgens fabriekkant voor 2.2 achter ook 2.2
Banden zijn van viking pro tech 2 maat is 195/65 r15
Schokdempers zijn volgens mij wel goed omdat auto gelijk stilstaat als ik in de hoeken druk.
Beste mensen hoe krijg ik meer grip/stabiliteit met de grond?. Waarom is een beetje wind al genoeg om mijn auto te besturen?. Wat kan ik hieraan doen?.
Trouwens heb zoals gezegd voor en achter 2.2 bandenspanning en dit is aanbevolen volgens fabriek maar als ik zo naar me banden kijk lijken ze zo slap...:S
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de auto erg "zoekt" dan kan het zijn dat er een draagarmrubber defect is, maar dat is wel 1 van de controlepunten voordat je een auto uit gaat lijnen.
Het kan nooit kwaad om dat even te laten controleren, iedereen kan iets over het hoofd zien immers.
Gisteren heb ik mijn auto laten uitlijnen bij kwikfit er zijn ook 4 nieuwe michellin energy saver + banden ondergekomen met balanceren. Volgens de keuringmeester is alles goed maar ik denk het niet want hij heeft maar hooguit 20sec de tijd genomen, even kijken en dat was hem.
Vandaag op weg naar werk en op terug weg ging me auto weer zoeken, vooral op snelwegen is het gevaarlijk omdat auto tekeer gaat als ik word ingehaald door bv. een busje dan krijg ik een harde zwiep.
Mijn stuur reageerd direct en ik heb op snelwegen het gevoel dat me auto gaat opstijgen, wat is hieraan te doen?.
10 jaar
Ik zal wel op de vingers getikt worden maar waarom naar kwikfit , je komt met 4 nieuwe banden naar buiten en het is nog niet goed ?
Hebben ze de complete ophanging gecontroleerd op de juiste wijze , of hebben ze de banden vervangen omdat het volgens hun daar aan lag , uitgelijnd en u veel plezier er mee gewenst ?
Voordat er überhaupt uitgelijnd kan gaan worden dienen er diverse delen in de ophanging gecontroleerd te worden.
De achteras is deze ook gecontroleerd ? wazig stuurgedrag kan ook van de achterkant komen , veel mensen weten niet dat de stand van de achteras mede bepalend is voor wat er voor gebeurt.
Je hebt een uitdraai gekregen , post deze eens hier indien mogelijk natuurlijk.
Een duw op elke hoek van de auto zegt niet alles over de staat van de schokbrekers.
Zitten onder de auto , originele velgen of afermarket velgen met een afwijkende ET waarde ?
Ze wouden alleen de banden erop zetten met balanceren en uitlijnen, ik vroeg om ff te kijken waarom me auto niet niet zo stabiel op de weg was. Keuringmeester ging ff snel naar de dempers kijken en zei er lekt niks, geen olie sporen en geen scheurtjes in de veren. Volgens hem is alles goed en ik heb geen uitdraai van uitlijning behalve de factuur voor de rest niks.
Het is mij wel opgevallen dat me stuur wel terug draait als ik het loslaat maar niet helemaal recht komt te staan.
10 jaar
een uitlijnrapport is wel het minste wat ze hadden kunnen geven , bij een gerenomeerd bedrijf krijg je hem standaard.
Er is nu niets te controleren of alles juist staat voor eventueel een second opinion.
Als jij toch vraagt om uitlijnen , bepalen zij toch niet dat dat alleen gebeurt als je eerst nieuwe banden koopt.
Vrees dat hier weer een gevalletje kwikfit manieren voorbij komt.
Het enigste wat ik je kan adviseren laat bij een goed aangeschreven garagebedrijf je onderstel controleren op speling en andere afwijkingen , en vraag bij wie zij hun voertuigen laten uitlijnen , er zijn echt wel goede bedrijven die wel doen wat ze moeten doen.
succes
Een slechte schokbreker hoeft niet persé olie te lekken. Die K-F jongens moeten gewoon banden erom leggen. Meer niet.
Goed uitlijnen begint bij de achterwielen...het is geen kwestie van alleen toespoor afstellen wat bij de meeste fastfitters gebeurd.
Als de achterwielen niet goed staan, gaat de auto nog als een banaan over de weg.
Als de auto al ruim 150k km heeft gereden dan zou ik er nieuwe schokbrekers onder zetten. Anders op zoek naar een lokale bandenboer (dus niet de grote franchiseketens) om de wielen goed te laten uitlijnen. Naar de kwikfit ga ik niet meer. Zelfs olie wisselen kunnen ze niet fatsoenlijk (peilstok niet goed ingestoken en de vuldop scheef erop).
10 jaar
Is het zijwind probleem mogelijk omdat mijn auto te groot is voor zijn laag gewicht? Het is een mazda 3 sport exclusief 1.4 bj 2004 met een gewicht van 1150kg.
Als dat zo is, kan ik er wat aan doen?.
Nope geen bakstenen en geen zakken met zand :)
10 jaar
Op de weg, waar je last hebt van onstabiliteit, gelijk rechtsomkeert maken. Dan komt de wind van de andere kant. Probleem er dan nog?
Nogmaals; laat de schokbrekers controleren................
Update: ik heb het nog steeds niet opgelost, vandaag op weg naar werk werd ik door een klein busje ingehaald en meteen voldoende ik de wind die de controle over me auto wou nemen, een gevoel van auto zakt in snelheid beweegt snel links en rechts en verliest grip op weg, als die busje voorbij was was alles weer ok.
Schokdempers? Ik heb geen lange remweg, auto gaat met neus niet omhoog en omlaag als ik een rotonde afrij, geen olie lekkages en andere rare dingen.
Auto stuurt goed en heel soepel, bandenspanning is 2.3 dus ok.
Auto heeft 4 nieuwe michellin banden met balanceren en uitlijnen.
Ik durf niet hard te rijden :(
10 jaar
Heb net ff boodschappen gedaan en kwam er achter dat mijn stuur niet helemaal recht komt nadat ik een bocht heb genomen, paar weken terug nog uitgelijnd alleen voorbanden met balanceren.
Is dat normaal? En kan dit de oorzaak zijn van instabiel weggedrag en last van zijwind?.
En me stuurbekrachtiging is heel soepel als ik 50km of harder rij, een tikje en de auto reageerd er meteen op is dat normaal en kan me er wat aan doen?.
10 jaar
Ik denk dat ik erachter ben hoe het komt dat mijn auto zo onstabiel is op de weg, zag net ergens op het net iemand die zei dat dat kan komen omdat het auto veel te licht stuurt daardoor kan je grip verliezen, klopt dit?.
Ik weet niet welk stuurbekrachtiging ik heb, mazda 3 1.4 sport exclusief bj 2004 misschien heb je hier wat aan.
10 jaar
SCHOKBREKERS! Als je auto voelt als een dweil en uitlijnen helpt niet dan zijn het de schokbrekers. De schokbrekers zorgen namelijk voor grip op de weg.
10 jaar
[quote=Ralf_Jensen]Nogmaals; laat de schokbrekers controleren................[/quote]
[quote=Nico8119]De schokbrekers zorgen namelijk voor grip op de weg.[/quote]
Schokbrekers zorgen o.a voor dat banden contact houden met de weg, GRIP hebben op de weg is heel iets anders daar zorgen banden met voldoende profiel voor.
Gr. paul
Hallo se78; hoe is het inmiddels met je Mazda. Al verder gekomen?
Een Mazda waar de schokdempers van op zijn bij 150.000km moet ik nog tegen komen.
ET-waarde van de wielen zou ik controleren en de ophanging laten controleren bij de dealer.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar