Hoi Problemcar,
ik heb pas een MX5 gekocht en ben hier op aan het leren sleutelen, een van de eerste klussen die ik zelf gedaan heb was het vervangen van de koppeling. Dit omdat ik merkte dat deze af en toe slipte als ik wat fanatieker aan het rijden was. (Kon dan ook de koppeling test niet door staan, veel touren in z'n 4 bij 50kmu en in 1x op laten komen en de koppeling slipte dan ook gegarandeerd)
Nu heb ik onlangs de koppeling+drukgroep+druklager+vliegwiel lager vervangen en toen viel mij al op dat de koppeling er toch echt helemaal niet slecht uit zag (vrij goed zelfs, maar paar mm dunner als de nieuwe)
Ik hoopte dat het een probleem was met de Drukgroep, maar na het vervangen en enige inrijd km's heb ik het probleem nog steeds. Ene moment slipt hij (als ik even iets fanatieker door wil schakelen) terwijl hij dat op sommige momenten met dezelfde rijstijl niet heeft.. Koppeling zit ook helemaal aan het einde van de slag, terwijl mijn ervaring zegt dat dit toch meer op de helft van de slag zou moeten zijn? Ik heb de dode slag ook al iets vergroot (20mm nu in totaal terwijl dit volgens boekje tussen de 5 en 15 zou moeten zijn) dus rest druk op de drukgroep zou er niet moeten blijven staan?
zou het een probleem met 1 van de hydraulische cilinders kunnen zijn, of slechte leidingen?
Bedankt voor iedere hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Draai de ontluchtingsnippel eens los en kijk of er restdruk op blijft staan , olie spuit er dan nog iets uit.
Thanks Ferrie, morgen ga ik weer verder proberen! Als er meer mensen zijn met voorstellen dan hoor ik het graag :) Ontluchtingsnippel zit op de slaaf cilinder als ik het goed heb?
10 jaar
Vandaag het hydraulisch systeem nagelopen, zag er eigenlijk allemaal goed uit, behalve de vloeistof (waarschijnlijk 23jaar oud) Deze vervangen en vanmiddag van alles geprobeerd om de koppeling te laten slippen, lijkt nu perfect! Zou het zoiets simpels geweest kunnen zijn? Misschien wat lucht of vooral water in?
10 jaar
Dat kan zeker , ik vermoed namelijk dat er door de verouderde/vervuilde olie in het systeem de koppeling is blijven hangen , doordat er restdruk op is blijven staan door een verstopt compensatiegaatje in de bovenste cilinder.
Daarom ook mijn vraag staat er nog restdruk op.
Hoop dat het nu opgelost is en er geen schade aan de cilinders is opgetreden door de vervuiling.
Afwachten dus.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar