Beste forumleden,
Het volgende is de afgelopen maand gebeurd:
Het viel me op dat de motor er steeds langer over moest doen om aan te slaan bij een koude start (warm werkt overigens prima). Nu hebben we er een compressietest op los gelaten en de resultaten waren niet bevredigend Cylinders 1 t/m3 hadden een druk van 90 psi en cylinder nr. 4 120 psi. Er lekt dus ergens iets ... Dit euvel heeft iets meer dan 10 maand geleden ook al plaats gevonden en de oorzaak was: vervuilde kleppen waardoor de compressie wegviel. De garage heeft dit gefixt (ik neem aan koolaanslag verwijderd) en ik dacht mooi van het probleem af te zijn (hij startte toen nl. bijna helemaal niet meer) Dit ging ook een lange tijd goed tot begin juli toen ik het verschil in starttijd begon te merken.
Nu dachten ze bij de garage dat de olie aan vervanging toe was en dat een oil stabilizer (van die dikke drab die je bij je motorolie kunt gooien) de boel wel zou fiksen aangezien de dunne olie die erin zat te makkelijk langs de zuigerveren zou sijpelen. De olie die eruit kwam was ook inderdaad kippensoep maar daarmee bleef het probleem. Ik zie het met de week slechter worden en met dit koude weer is het net iets lastiger aanslaan.
Zelf heb ik het idee dat de kleppen wederom vervuild zijn geraakt maar ik heb niet de kennis noch gereedschap om de kleppen te inspecteren, althans dat denk ik. Is er een manier om relatief eenvoudig te checken of de kleppen vervuild zijn?
Dingen die ik zelf heb kunnen constateren:
- EGR was enigszins vervuild met koolaanslag en is gereinigd. Een snelle blik in het het gaatje van de EGR op het inlaatspruitstuk laat zien dat er een behoorlijke zwarte aanslag aanwezig is (is dit normaal?)
- Koppakking lekt niet
- Blauwe rookpluim bij koude start, verder niet (ook niet bij het accelereren)
Het betreft hier een MX-5 NB '99 1.6 benzine
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die dikke drab wat ze door de motorolie gooien, moet je helemaal niet gebruiken in een motor met hydraulische klepstoters, omdat je kleptiming dan niet goed meer is. Ik zou gewoon de voorgeschreven olie gebruiken, en door de benzine een brandstof-systeem cleaner. Nb. de klepstoters zijn afgesteld op een bepaalde viscositeit en als je er van die 'dikmaker' door gooit, klopt de viscositeit en dus ook te timing niet meer. (vandaar dat roken) .
Nog even ter aansluiting van het vorige, ik gooi er vanaf de aankoop, al vol synthetische olie in. In het begin stond ie na die olie ververs beurt even te tikken en te roken, maar dat was vrij snel over en hij verbruikt nu ongeveer 1 liter op 10.000 km. ( MPM olie)
10 jaar
Bedankt voor je reactie. Ben even snel gaan kijken wat de fabrikant van dat spul hierover zegt en las het volgende:
Compressieverlies?
Oorzaak:
De kleppen blijven hangen en slecht functioneerende hydraulische klepstoters.
Oplossing:
5in1 Oil Stabilizer
(Bron: http://www.5in1power.nl/index.php/proble...
Het lijkt dus oa geschikt voor hydraulische klepstoters.
De symptomen zijn overigens hetzelfde als de vorige keer toen de auto startproblemen kreeg. Ik verdenk nog steeds vervuilde kleppen eigenlijk en zoek relatief eenvoudige manier om ze te inspecteren zonder al die additieven in m'n tank en motor te gooien. Andere input is natuurlijk ook van harte welkom.
De olie die er nu in zit is een 100% synthetische 10w40 van motul. Voorheen deed ik er shell helix in.
10 jaar
Beste MX5fan, die 5in1 Oil Stabilizer moet je er juist niet ingooien omdat dat een additief is, die je olie veel dikker maakt. Ik heb uit uw bron begrepen dat je er juist 5in1 Oil System Flush in moet gooien ivm hydraulische kleppen. Als ik u was, zou ik alle olie vernieuwen en er van die Flush door gooien. NB. ik gebruik 5w-40 100% synthetische olie voor mijn auto.
10 jaar
De toelichting kan ik begrijpen, maar vind dit helemaal niet terug op hun site. Het word enkel geadviseerd bij tikkende kleppen (waar ik overigens geen last van heb) Als het inderdaad slecht is voor je hydraulische kleppen wil ik de garage hiervoor ook aansprakelijk kunnen stellen. Zou nogal een slordige fout van ze zijn
10 jaar
Het probleem is inmiddels al een tijdje verholpen. Oorzaak: kleppen stonden te strak waardoor deze nooit helemaal af sloten. Ze zijn gesteld met de juiste plaatjes
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar