Hallo,
Wat een forumlid eerder vermoedde lijkt nu zeker: de koppeling slipt. Het doet zich eigenlijk bijna alleen maar voor bij schakelen naar 4, en heel af en toe bij 3. Zelfs naar 4 gaat het 9 van de 10 keer prima, en alleen soms niet.
Als ik de handrem aantrek en ik geef gas in de 1e versnelling slaat de motor (geloof ik) zoals het hoort af.
Verder nog: Als ik met hele lage snelheid schakel naar de 4e versnelling als test merk ik lichte stootjes in de motor, ik weet niet zo goed hoe ik moet omschrijven. Dit doet zich voor totdat de motor rond de 50 rijdt met tegen de 2000 toeren. Oftewel bij normaal rijden merk ik dit bijna niet.
Hebben bovenstaande problemen allemaal met de koppeling te maken of kan er ook nog iets anders zijn?
Waar denken jullie dat ik het moet zoeken? Moet de hele koppeling vervangen worden, of alleen de platen of gezien de waarde van de auto (paar honderd euro denk ik) gewoon oprijden? Verder doet hij het namelijk prima, rijdt als een speer, voldoende trekkracht. Weten jullie verder of de koppeling bij bovenstaand type makkelijk te bereiken is?
Dan nog een kleine andere vraag: stationair draait de auto erg weinig toeren rond 600-700, op zich is dat prima want hij slaat niet af, maar hierdoor gaat filerijden vaak wel gepaard met wat hoppen en stoten. Kan ik hier iets aan doen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp
Jochem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Complete koppeling (dit houdt in koppelingsplaat, drukgroep, druklager (en evt. vliegwiel vernieuwen / afdraaien als je al
lang met een slippende koppeling rijdt)) + de montage is al ongeveer 500 euro..
En dan is misschien de andere "storing" nog niet opgelost. Ik zou hem lekker oprijden zoals hij is.
Maar dat is mijn mening..
gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar