Mazda 626: koud start

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 i

deze auto start na een nacht of dag stilstaan bijna niet na lang starten gaat de motor op 1 á 2 cil. lopen en na een sec. of 5 op 4 cil( .
Bougies zijn vernieuwd. temp sensor werkt normaal km stand 220.000 !!
Bij warme motor geen enkel startprobleem.
iemand een idee?? dank

hazet

Geplaatst door hazet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

lekke brandstofdruk regelaar?

hazet (0), 12 jaar geleden

Cor alvast dank voor je meedenken..
waar vind ik die regelaar, ik kan alleen in de onderdelenlijst de elctr. benzinepomp ontdekken, in de tank!

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Op de brandstofgalerij zitten bij MPI en 4 cilinders 4 injecteurs welke hun brandstof van de galerij krijgen of bij SPI een injecteur op de plaats waar vroeger de carburateur zat.. M is multi en S is single Point Injectie

Stel je voor een leiding van de tank via de pomp naar voren tot op de motor(de galerij) dan een drukregelaar en een retour leiding naar de tank. De brandstof wordt rond gepompt de drukregelaar dient dicht te zijn zolang de druk niet hoog genoeg is en gaat open als de druk te groot is. zodoende is de druk in de galerij altijd gelijk....... als de drukregelaar lekt is de druk altijd te laag en bij stilstand zelfs nihil. als hij niet lek zou zijn dan zou er ook bij stilstand druk op blijven staan...

Dus bij koude start moet er eerst druk opgebouwd worden...

Ik ken de Mazda niet maar nu moet de drukregelaar kunnen vinden. Er zit nog een slangetje aan wat naar het spruitstuk loopt. en daarmee wordt de druk soms verlaagd..

hazet (0), 12 jaar geleden

Da's snel Cor bedankt.
het is een multipoint, had alle stekkertjes van de ontsteking en injectors als in gespoten met contactspray.
Met zo'n duidelijke uitleg is de regelaar absoluut te vinden, maar toch nog een vraagje
is de druk te meten of is er uitwendige lek te zien. Morgen mooi klusje dus

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Meten, kom ik op terug,, maar eerst de drukregelaar controleren.. Als die lekt moet hij vervangen worden.. PS hij lekt dan inwendig dus je ziet niks..

De retour slang losmaken van de brandstofgalerij.. en om de uitgang van de galerij droog maken. Als je nu de toevoerslang voor de galerij losmaakt en hem omhoog houdt blijft er benzine in de galerij staan... Blaas met je mond de galerij op druk en kijk of de uitgang ervan nat wordt?? Lekkage???drukregelaar vernieuwen. Droog?? We moeten een andere oorzaak zoeken..van het probleem

Brandstofdruk meten.. Plaats tussen de aanvoerslang en de gallerij een T stukje, Plaats op de T een Barometer tot 8 of 10 bar, monteer de retourleiding en zet alles met slang klemmen vast..

Laat de warme motor stationair lopen.. De electrische benzinepomp gaat pompen en er komt een druk van ongeveer 3 baar op de benzine (werkdruk)

Knijp met een tang met ronde bekken de retour slang dicht. De druk zal nu snel oplopen (kan wel 10 bar worden of er gaat iets mis) Let op.. Als de druk boven de 6 bar komt tang loslaten. (om schade te voorkomen) De benzinepomp is goed als je snel 6 bar haalt.. (schotjes pomp is verdringer pomp en moet dus een veiligheidsklep hebben, nl de drukregelaar)

Knijp het slangetje dat van het inlaatspruitstuk naar de drukregelaar gaat met de tang plotseling helemaal dicht. De druk mag niet snel veranderen. Membraam drukregelaar goed. Haal dat slangetje van het spruit stuk of de drukregelaar af de druk moet nu +/- 0,5 bar hoger worden?? Drukregelaar goed..(2e werkdruk)

Stop de motor, maak de retourslang ergens los en hang hem in een liter pot, vanaf de drukregelar moet de benzine zonder te haperen de pot vullen als je de moor gestart laat draaien. Na ongeveer halve liter de motor stoppen. De opbrengst is goed. De toevoer en het filter zijn niet verstopt..


De werkdrukken worden door de fabrikant voorgeschreven en kunnen per type verschillen..

Vooral bij een nieuwe drukregelaar zul je die moeten controleren en eventueel bij moeten stellen..

ff genoeg,, veel plezier,, Cor. Pas op voor brand...

hazet (0), 12 jaar geleden

Bestuurder wacht na contact aan zetten een sec of vijf ,dan slaat de motor behoorklijk snel aan,
en wil geen verdere kosten maken aan zijn ( al oude) auto.
bedankt voor de tips.H.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.