Hallo iedereen,
Ik krijg de krukas poeliebout maar niet los, ik wil namelijk de distributieriem vervangen.
Ik ben al 2 dagen met die #$+@ bezig maar die bout wil maar niet los, even op een rijtje wat ik allemaal heb geprobeert:
1. lange hefboom, domme kracht( lukt niet omdat de krukas mee draait, zelfs met auto in versn. en remschijf geblokkeert etc)
2. bij garage langsgeweest en luchtsleutel erop(de normale luchtsleutel niet de mega grote die ook bestaat na horen zeggen)
3. gasbrandertje gekocht en verhit: Weer met lange ratel etc. erop en de bout geeft geen krimp.
4. Met een steeksleutel de boel blokkeert en lange ratel erop: niks nada( de hele motor gaat in de motorsteunen weer omhoog en veert weer terug)
Morgen misschien naar een garage slepen die een hele grote luchtsleutel heeft.
Maar bij deze help, hulp, advies en raad.
Gegroet mede sleutelaars en succes met de WK!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kan dit proberen,maar wel op eigen risico. [url=http://www.youtube.com/watch?v=O_6SFBg7_...]klik[/url] (schakel de ontsteking uit!!)
Er bestaat normaal speciaal gereedschap voor van mazda.
Of anders zelf zoiets maken.
14 jaar
Hee, die laatste da's een goeie! Maar dan nog kun je je doppen verrot draaien. Ik denk dat de bout heet stoken met een lasbrander (gas+zuurstof) en dan losdraaien een betere optie is. Misschien zit er loctite tussen.
14 jaar
denk dat je naar de mazda dealer moet omdat je er speciale sleutel moet voor hebben .
14 jaar
Hallo allemaal,
Probleem opgelost!
Ik ben naar een garage geweest die een 'grote luchtsleutel/hamer' heeft.
Binnen 3 tellen lag de bout eraf, tja je moet zo 1 maar hebben he.
Nu wil ik die bout weer vastdraaien en veert de hele boel weer mee, maar lichte tikken met een hamer en hopen dat die goed vast zit.
Ik zie niet waarom er een speciale Mazda sleutel te pas komt, het is een normale bout nr. 21.
Allen bedankt voor jullie input.
Gr.
14 jaar
Een standaard luchtsleuteltje is vaak niet voldoende als die bout al jaren vastzit, ikzelf heb ongeveer de sterkste (ook daar zit veel verschil in) kleine luchtsleutel en die is vaak niet sterk genoeg, een grote 1 inch luchtsleutel slaat zulke bouten met 3 lekkere harde slagen al los, voor het vastzetten is een standaard luchtsleuteltje voldoende, zo vast als hij zat hoeft hij niet (komt vanzelf weer met de jaren)
14 jaar
157-166 Nm....deze bout gaat niet "vanzelf" vastzitten
Honderden mazda distr.riemen vervangen, altijd met luchtsleutel vastgezet en er is nooit 1tje losgelopen, wat ik wil zeggen is, vastzetten met luchtsleutel en de volgende keer zal de bout met meer kracht losgedraaid moeten worden als waar hij ooit mee vastgezet is.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar