Mazda 2 2004: Krukasbout

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1

Hallo mede forumleden,

Ik ben met een Mazda 2 1.4 16V uit 2004 aan het stoeien.
Ik krijg tot nu met geen mogelijkheid de krukasbout los.
Geprobeerd met een elektrische slagader sleutel en met een lucht slagmoer sleutel.
Om er op te gaan lopen rammen met een hamer lijkt mij niet verstandig.
Nu had ik al iets gelezen om een dop op de bout te zetten met een oude ratelsleutel of een goede ringsleutel en dan de motor te starten.
Uiteraard met ontsteking en brandstof pomp afgekoppeld.
Maar ik heb daar toch zo mijn bedenkingen bij
Is er een mogelijkheid om het vliegwiel te blokkeren?
Of een andere makkelijke manier.
Graag jullie mening.

Geplaatst door

Plakkie (765)
vip badge

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 man auto in de hoogste versnelling voet op de rem , goed trappen.
Met een lang krachtijzer los draaien.

kaleido 1 5360
badge vip badge

4 dagen

Draai je hem dan niet door de koppeling heen?

Plakkie 765
vip badge

4 dagen

je oplossing die je schreef werkt ook. Sleutel er een stuk van subframe of iets dergelijks af zetten.
Dat hij daar tegen aan kan slaan. Praat over enkele centimeters

Highway 520
badge

4 dagen

Leren we deze als laatste optie.

Plakkie 765
vip badge

3 dagen

even een opmerking je moet er wel zeker van zijn dat je poulie met een spie of met een nok in de krukas zit als deze een conische is verdraait de timing kans op grote schade

Is zonder spie
Distributie riem moet vervangen worden.
Dus hij mag van tijd af.
Als hij maar geen kleppen beschadigd.
Ik heb blokkeer gereedschap hiervoor.
Alleen niet om het vliegwiel te blokkeren bij losdraaien.
Voor vast draaien heb ik er zo’n speciale pen voor die je in het motorblok moet draaien.

Plakkie 765
vip badge

2 dagen

nee nee hij mag niet van tijd af risico op grote schade wat je wel kunt doen een lasje leggen op de kop vd bout dan wordt deze goed heet en is vaak voldoende om hem los te draaien zeker als er loctide op zit en daarna uiteraard een nieuwe bout

De distributie riem stamt nog uit 2003 en heeft bijn 20K gedraaid.
En ik moet zeggen dat hij er nog best knap uit ziet.
De twee multiriemem waren echt in staat van ontbinding.
Deze waren ook nog fabrieks af.

Een lasje op de kop is wel een idee.
Ik heb een complete distributie kit met alle bouten.
Dus dat komt wel goed.

Plakkie 765
vip badge

2 dagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 2 of stel zelf een nieuwe vraag.