Vandaag bij de APK geweest. Auto afgekeurd op hoog CO ongeveer 8%. Heb daarna nog een stukje gereden met hoog toerental en opnieuw 4 gasmeting laten uitvoeren. Deze was beduidend lager dan de eerste keer, maar nog steeds te hoog 1.73%. Dit kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Als ik een draad van de lambda sensor meet dan veranderd deze (gemeten tov de massa) tussen de 0,15 en 0,4 volt als ik gas geef. Overal lees je dat deze tussen de 0 en 1 volt moet bendellen. kan ik nog iets door meten aan de lambda sensor? weerstand ofzo? enzo ja wat moeten die waardes zijn?
alvast bedankt.
ps ik weet niet meer wat de andere waardes waren van de 4 gas meting...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt erop dat je sensor wat laag aangeeft, ja.
Dat kan zijn omdat de sensor stuk is, maar het kan ook een lekje in het uitlaatspruitstuk zijn of de uitlaatspruitstuk-pakking.
Wat is het signaal bij warme motor stationair (dus zonder gas geven)?
Meet het signaal nog eens, maar nu bij koude motor. Zal eerst even niet reageren, maar signaal daarna is interessant.
Eventueel hier ook nog even met het gas spelen.
bij stationair toerental en warme motor was het 0.15 volt... en het blijft min of meer 0.15 volt.. alleen als ik gas geef verander het .
Zal vanavond met koude motor nog eens meten.
alvast bedankt voor het meedenken...
14 jaar
Heb nog even de sensor gemeten bij koude motor, nu zie ik hem wel op en neer gaan tussen de 0,1 en 0,7 a 0,8 volt. (ligt denk ik aan de snelheid van mijn meter.)
14 jaar
Lijkt erop dat de sonde nog werkt. Soms zie 0,7, soms 0,8, dat is normaal.
2 mogelijkheden: luchtmassameter geeft te weinig aan omdat deze versleten/defect is of er een lucht lekkage is
lekkage in de uitlaat in de buurt van de lambdasonde.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Ben naar de Mazda dealer gegaan, die hebben hem aan zo'n mooi laptopie gehangen.
Ben er maar bij gaan staan en heb hem wat signalen laten tonen (live) het lambda signaal zag er in eerste instantie goed uit, totdat ik de motor voor een paar minuten op 2000- 2500 toeren heb laten draaien en de motor lekker warm werd.. toen viel opeens het signaal naar 0. Hierdoor dacht de regeleenheid dat ie te arm stond waardoor hij extra ging inspuiten... (vandaar ook het brandstof verbruik denk ik :-P)
Dus andere sensor geplaatst en nu was ie wel goed.. allemaal hardstikke bedankt!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar