Mazda 323: lekke kooppakking en roest op carterpan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Terwijl mijn auto perfect rijdt vond de mazda garage vandaag dat vanwege een verroeste carterpan en een lekke koppakking dat de auto het niet meer waard was om te repareren. Maar ik kon hem wel op internet verkopen voor 1250 euro vond de monteur.
Van de ernstige lekkages van olie en koelvloeistof is mij in het geheel nog niets gebleken en Het olieverbruik is nog steeds nihil.
De koppakking is al een paar jaar lek en buiten de jaarlijkse beurt heb ik nog nooit olie of water hoeven bij te vullen, nog nooit een drup op straat zien liggen.
De koelslangen die niet meer zouden deugen, zien er prima uit, geen scheurtje, niet zweten, geen vocht, geen craquelé

De auto heeft bijna 200.000 km gelopen. Altijd bij diezelfde MAZDA dealer in onderhoud geweest totdat ze er 2 jaar geleden een beetje een zooitje van maakte. Toen ben ik naar een andere garage gegaan. Kwam nu terug bij de dealer en ineens deugt de auto niet meer.
Veel kilometeras op lange afstanden door europa met caravan erachter gereden. Nog nooit stilgestaan, nog nooit een motorisch mankement gehad.

Zo'n auto kan toch best nog een tijd mee?
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de MAZDAdealer om commerciele redenen zo'n auto liever vervangen wil voor een jongere, omdat zij geen onderdelen van de sloop willen halen.

Wie weet hoe duur het is om een koppakking te vervangen en wat is nu de waarheid van zo'n karterpan. Want aan de binnekant kan hij niet roesten omdat er olie inzit en aan de buitenkant kun je roest behandelen. Weet ik uit de scheepvaart.

Vrijdag ga ik bij een alle merken garage op de brug om hem te inspecteren.

ookdorus

Geplaatst door ookdorus (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Dat laatste lijkt me een goed plan.

Roest is echter wel een algemeen probleem bij deze auto's en eraan sleutelen is niet bepaald een feest (veel bouten breken af). Laten tectyleren is geen overbodige luxe als je nog een paar jaar met de auto wilt rijden.

ookdorus (0), 14 jaar geleden

ik zal vrijdag wat foto's maken van deze stervensbegeleiding.
bedankt alvast voor de tectileertip.
Weet iemand nog iets over prijzen van koppakking vervangen en moet je dan ook kop vlakken?

SciroccoGT (0) PRO, 14 jaar geleden

carterpannen kunnen wel roesten maar lijkt vaak erger dan het is. deze zijn goed te vervangen en niet zo erg duur.
Koppakking?? bij mazda weinig last van. en als er nooit water of olie bij hoeft (bijna nooit) waarom dan de kop er af. Is hij wel echt lek de koppakking. Gebaseerd op wat voor feit? meting? als een koppakking eenmaal lekt wordt het meestal alleen maar erger.Probeer is een andere dealer of garage

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

aan je naam denk ik dat je vrouw bent
had de monteur nu oog voor jou of voor de auto
zoals je schrijft denk ik dat er alleen commercie speelt
en ze weten nu dat je een andere garage raadpleegt
en dat willen ze weer terug hebben dus een nieuwe(jong gebruiktew) auto bind je weer voor een poosje aan hun
maar idd andere garage afwachten en dan beeslissen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.