Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een 2e autootje gekocht, een Mazda 121 1.3 I 16V glx E2
uit 1993. Prima autootje rijdt goed. Echter heb ik er een klein probleempje
mee en dat is het volgende:
Bij een koude start 's ochtends, 's avonds als
ie een aantal uur/dagen heeft stilgestaan, dan start de motor prima,
je hoort m ook even hoger in zn toerental gaan (hoeveel toeren
weet ik niet zit geen toerenteller op), waar ie na verloop van tijd weer rustiger stationair loopt.
Echter na een stukje gereden te hebben slaat ie bij ieder stoplicht af (als ik gas blijf geven bij het stoplicht doet ie dit niet).
Na zon 3, 4 a 5 x afgeslagen te zijn (wisselt nog wel eens) bij verschillede stopmomenten is de motor
warm en dan heb ik het niet meer. Wat ik dan nog wel heb, is dat ie in zijn 2e en 3e versnelling
een beetje schokt (dit doet ie zowel met een koude als warme motor).
Wat heb ik voor onderhoud laten uitvoeren (universele garage) sinds ik de auto heb:
Grote beurt.
Bougies zijn vervangen.
Olie is ververst.
Luchtfilter is vervangen.
Brandstoffilter is vervangen (zat helemaal vol met prut)
en voor de rest alles wat standaard bij een grote beurt hoort. remmen check etc etc.
De garage zei dat het afslaan wellicht over zou gaan als ik de auto zo nu en
dan goed doortrek in hoge toeren. Ik heb dit zo nu en dan gedaan, maar na 2
weken is het er nog ik merk geen verschil.
Als iemand een tip heeft wat het eventueel zou kunnen zijn
dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.
MVG,
Jelle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij kan je bij deze het gasklephuis laten afstellen om dit soort problemen op te lossen. Nogal gecompliceerd om zelf te doen (meerdere stelschroeven), dus ik zou het even door de dealer laten uitvoeren...
Hoi Kasper,
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat er 2 probleempjes zijn, of het
een moet met het andere te maken hebben,
dat weet ik niet.
Ik zat zo eens te denken, zou het eventueel
te maken kunnen hebben met een shook sensor, dat ie bij
een koude motor afslaat, het rare is dat als ie warm in de zon heeft
gestaan ie ook afslaat. na even gereden te hebben C/H meter in
het midden is ie warm en is t goed.
Ik heb vanochtend file gereden, maar dat is bijna niet te doen
het schokt alle kanten op, je wordt er bang van als je
erachter rijdt. Zit er bij deze type's ook een soort
regelsensor gekoppelt aan het gaspedaal of een soort spanveer
die niet 100% is (ik noem maar wat hoor) dit heb ik bij
mijn ford focus een tijd geleden gehad gaspedaal
regelsensor defect.
Ik hoor het graag alvast bedankt.
MVG,
Jelle
17 jaar
Ik zou toch echt het injectiehuis eens bij de dealer laten afstellen, grote kans dat dat je problem oplost....
Er is een gaskleppositiesensor op het gasklephuis. Deze heeft 4 draden. Recht er tegenaan kijkend, genummerd van 1-4. Meten van voltage moet met de stekker op de sensor. Je kan met bv. naaldjes in de connector de voltages meten.
Weerstand:
draad 1-4 520-1300 ohm
draad 3-4 600-3500 ohm
draad 2-3 600-6600 ohm
Motor uit:
-draad 1 tov massa: 5 volt
-draad 4 tov massa: 0 volt
-draad 2 tov massa:
gasklep dicht 0 volt
gasklep volledig open 4 volt
-draad 3 tov massa:
gasklep dicht 2 volt
gasklep volledig open 4,5 volt
17 jaar
Hoi Kasper,
Bedankt voor je reactie's
Ik heb het autootje inmiddels verkocht, was teveel mis mee.
koppelingsplaten, druklagers waren ook niet al te best meer
en dan was de radiator ook nog lek kwam ik achter. Het werd een schip van
bijleg heb m maar weggedaan.
Iedergeval bedankt voor je input.
MVG,
Jelle
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar