Mazda 121: Bobine gaat steeds kapot (mazda 121)

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Beste lezer,

Ik heb een oude mazda 121 (het vierkante model) met een 1.1 motortje met carburateur.
Het probleem dat ik hiermee heb is dat de bobine steeds stuk gaat.
Ik heb de auto nu een half jaar en de bobine is al 3 keer kapot gegaan!
Bij de vorige eigenaar is de bobine ook al 2x vervangen, dus het kan geen toeval meer zijn.

Wat me opvalt is dat de bobine na het rijden erg heet is.
Is het normaal dat deze zo warm wordt?

Ik hoop dat iemand weet wat dit probleem zou kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Frits

Frits3433

Geplaatst door Frits3433 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ambu (0), 16 jaar geleden

is dit een ronde bobine met twee draden er op of is het er een met een stekker
als het een ronde is moet je even kijken hoeveel spanning er op staat
eerst even meten met het contact aan en de motor uit en vervolgens met een draaiende motor
de spaning mag niet boven de 13,8 volt komen is dit toch hoger
moet je het zoeken in de spaning regelaar van de dynamo

groet dirk

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

De bobine is meer vierkant. Aan de voorkant zitten twee stekkers (een zwarte en een witte) en de aansluiting voor de bobinekabel.
Aan de witte stekker zitten twee draden die naar de ontstekingsmodule gaan.
Aan de zwarte stekker zitten twee draden die de kabelboom in gaan, ik weet niet waar deze op aangesloten zitten?

Ik zal morgen even kijken op welke draad spanning staat, en hoeveel.

Groeten,
Frits.

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

Goed, ik heb het volgende gemeten:

Op contact: 12.1 volt
Stationair: 13,5 volt
Met extra gas: 14,5 volt

Betekend dit dat de spanningsregelaar van de dynamo stuk is, omdat hij hoger komt dan 13,8 ???
En kan dit dan ook de reden zijn dat de bobine steeds kapot gaat?

Zit de spanningsregelaar in de dynamo, en kun je deze los vervangen?

Groeten,
Frits.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

spanning van de dynamo is goed.
die hoort 14.4 volt te zijn.
zijn de bougies en bougiekabels al eens vervangen?

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is de bobine wel het juiste type,is het niet toevallig een waar een voorschakelweerstand bij hoort te zitten,deze zijn geschikt voor 9 volt en zou jouw probleem kunnen verklaren.

Hans

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

Ok, dus dan kan het niet door de spanningsregelaar komen.
De bougies en bougiekabels zijn al vervangen, een half jaar geleden ofzo.

Het is in elk geval wel elke keer het juiste type bobine geweest.
Ik heb de bobine steeds van de sloop uit eenzelfde auto gehaald, en is gewoon 12v.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft wat de oorzaak kan zijn.

Voor de duidelijkheid nog even een fototje van de bobine:

[img]http://img214.imageshack.us/img214/451/i...[/img]


Groeten,
Frits.

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

Wat kan nog meer een reden zijn dat de bobine steeds stuk gaat?
Als ik wat oorzaken weet kan ik op zoek gaan.

Groeten,
Frits.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

wel de goede bougies gemonteerd?

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Gaat de bobine stuk door onderbreking van een van de spoelen of door verbranding, dus te hoge temperatuur?

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

De bougies zijn besteld d.m.v. het kenteken van de auto, dus dat zouden de goede moeten zijn.

Of ze stuk gaan door onderbreking of verbranding weet ik niet, want aan de buitenkant zie je geen verschil.
Maar ik kan er 1 uit elkaar halen om te kijken.
De bobine wordt tijdens het rijden wel behoorlijk heet.
Hoe kan het komen dat hij zo warm wordt?

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ofwel veel te hoge spanning maar dat blijkt het volgens uw metingen niet te zijn, ofwel wordt ze te lang aangestuurd maar ik weet niet of dat nog kan met electronische ontsteking.

Frits3433 (0), 16 jaar geleden

Bedankt, ik zal de spanning morgen nog eens meten voor de zekerheid.

De bobine wordt aangestuurd door de ontstekingsmodule, toch?
Die is in elk geval een paar maanden geleden vervangen door een nieuwe.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.