Mazda 121: Mazda 121 fiesta model danst stationair en slaat af, HELP!!

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.25I CTX GLX (Zetec)

Hallo,

Ben hier nieuw en heb me net geregistreerd.

Heb sinds kort een mazda 121 fiesta model, automaat.
Hartstikke leuk autootje maar heb er toch een irritant probleempje mee.
Zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Bij koud starten valt hij zonder gasgeven direct uit.
Met gasgeven blijft hij even lopen, toerental zakt erg snel naar 500 en slaat dan of uit of blijft erg stotterent aan.
Als hij aan blijft stijgt toerental naar 1000 om vervolgens weer terug te zakken naar 800 en dan weer naar 1000 etc etc. Soms valt hij ook weer terug naar 500. Kortom hij danst stationair als een idioot.

Als we hem in de D of R zetten wordt het schommelen een stuk minder en loopt hij redelijk rond de 800.
Vaak valt hij uit precies op het moment dat we hem in de D of R zetten of bij remmen en tot stilstand komen bij stoplicht uit.

Als hij warm wordt blijft het dansen bij stationair lopen maar het uitvallen (bij stoplicht of bij in D of R zetten) wordt stukken minder.

Al lezende op dit forum denk ik zelf aan inlaatspruitstuk dat lucht trekt of stationairklep schoonmaken.
Ben echter absoluut geen expert en wil het graag hier even toetsen.

Alle advies is meer dan welkom. Graag ook met plaatjes betreffende waar wat zit en hoe je e.e.a. kunt demonteren etc.

Bedankt alvast.

Groet,

Ralf

ralf-121

Geplaatst door ralf-121 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jojo26 (0) PRO, 16 jaar geleden

beste ralph mazda 121 zq genoemd iac klep vervuilt of je moet hem vervangen.
stationaire regelklep .
ook stekker op gasklep geeft weleens problemen het zg.zagen hoog stationair lopen enz .
de Ford dealer heeft daar een gemodificeerde stekker voor.
succes afz j v groningen.

Adventure (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,
Ik heb dit pas ook gehad,en heb de klep gereinigd( gedemonteerd ) en terug gemonteerd,alleen je moet wel met de auto een stukje gaan rijden en als mogelijk is stationair laten draaien voor een tijdje. ( inleren)
Als je voorzichtig het gaspedaal laat zakken,wil de motor soms stationair blijven draaien.

Vr Gr Ad

ralf-121 (0), 16 jaar geleden

[quote=Adventure]Hallo,
Ik heb dit pas ook gehad,en heb de klep gereinigd( gedemonteerd ) en terug gemonteerd,alleen je moet wel met de auto een stukje gaan rijden en als mogelijk is stationair laten draaien voor een tijdje. ( inleren)
Als je voorzichtig het gaspedaal laat zakken,wil de motor soms stationair blijven draaien.

Vr Gr Ad[/quote]
Johan en Ad, bedankt voor de antwoorden.

Heb afgelopen tijd het volgende gedaan.
vacuumslang rembekrachtiger met klepje vervangen en een paar vacuumslangen vanaf de gasklep vernieuwd. Opgespoord met remmenreiniger.

Dat hielp een stuk. Hij slaat minder snel af, danst minder stationair en slaat niet meer af bij remmen voor het stoplicht.

Echter bij koud starten danst hij nog wel en valt op onregelmatige tijdstippen ineens terug naar 500 toeren maar hersteld zich dan wel weer naar dansen tussen 700 a 800 toeren. Valt echter niet meer uit. Als hij warm is danst hij ook nog maar nogmaals minder als eerst.

Heb stationair regelklep ook schoongemaakt, geen effect.
Luchtfilter is nieuw.

Hij lekt volgens mij nog steeds ergens vacuum, na koude start soms de eerste 100 meter geen remdruk. (was trouwens in het begin ook al). Het duurt zo'n 6 uur stilstaan voordat hij dit euvel weer heeft.

Nu het opvallende waarover ik graag jullie mening wil weten.

Als ik de stekker uit de stationair regelklep trek loopt hij ineens als een zonnetje, werkelijk perfect stationair. (rond de 900 toeren). Werkt natturlijk alleen als hij warm gedraaid is anders valt hij redelijk snel uit. alhoewel het lijkt dat je geluk moet hebben op welk moment je de stekker eruit trekt.

Lijkt mij dat de regelklep kapot is of kan het aan de aansturing van deze klep liggen (zo ja, hoe / wat) en is het mogelijk dat hij vacuum lekt via deze klep?

Heb niet zoveel zin voor niets zo'n klep te kopen. Enig idee wat zo'n ding kost trouwens?

Dank voor de antwoorden!

Groet,

Ralf

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.