Goedendag
ik heb de auto nu 3 weken en ben er mee aan het klussen.
toen ik hem kreeg liep de motor goed als die koud was, dus eerste 5 min
na een poosje wanneer die warm werd ging het sationair toerental naar een telaag niveau (ging zelfs uit)
heb het toerental onder de luchtfilter wat opgeschroeft. nu loopt die warm lekker. 800 rpm
maar als ik heb nu start pakt die 3500 rpm
aan het schutbord heb ik hem zover mogelijk naar beneden gehaald. maar krijg hem dan niet onder de 3500 rpm
ook wisseld het stationair toerental met 100-200 wiebeld..
iemand een idee.. een vacum leiding lek ofzo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
er zit waarschijnlijk een omloopklep bij de smoorklep
stationaarklep
hij regelt het stationaar toerental, kan zijn dat hij vast zit en niet meer kan regelen
je moet tenminste kijken waar hij de stationaar toerental regelt
Hoe bedoel je dat.
enig idee waar ik dan moet kijken......
15 jaar
het bedienen van gas gaat dat elektronische
zoja dan wordt daar stationaar toerental regelen
zonee dan zit er bij de smoorklep een omloopklep (stationaartoerental klep)
deze kan dan vast zitten
de smoorklep zit in de inlaat verwerkt
en regelt het gas wat je zelf geeft met het gaspedaal
Hallo,
je zou het volgende eens kunnen proberen:
zoek onder de motorkap aan de bestuurderszijde naar een klepje waar op staat: Diagnose
Druk het klemmetje in en trek het klepje naar boven open.
Dan zie je in het dekseltje allemaal afkortingen staan aan de bovenste zijde van het dekseltje.
De onderste rij heb je niks mee van doen.
Pak een paperclip of jumperdraadje en plug de ene zijde in GND en de andere zijde in TEN.
Start de motor (als hij inmiddels warm is) en laat hem stationair draaien.
Stel de motor vervolgens stationair af en als je denkt dat hij mooi loopt en voldoende toeren heeft moet je hem vervolgens iets sneller laten lopen met de stat.regelschroef.
Loopt hij naar je idee iets te hard dan is het goed.
Zet de motor stil, haal de jumper eruit en Klaar is Kees.
Vervolgens opnieuw starten om het resultaat te beluisteren, succes en hoor graag hoe het is afgelopen, vr gr
Bij een 121 bolhoedje dien je het stationair toerental volgens een speciale procedure af te stellen, en NIET alleen door aan een stelschroefje in het smoorklephuis te draaien. Het werkt met behulp van het groene en witte (of zwarte?) stekkertje die achter de rechterkoplamp zit. Als je dit gaat doen is het belangrijk dat ALLE elektrische verbruikers uit staan! De exacte wijze weet ik zo niet uit mijn hoofd, misschien dat JackT het weet...?
loopt nu weer redelijk
heb nu alleen een ander probleem. gas zit vast ???
eerst een kleinbeetje , maar nu krijg ik er geen beweging meer in...
laat hem nu afkoelen en kijken of hij dan weer wil..
oke een keer door ge trapt. nu gaat die weer.
maar na een klein stukje rijden zit die weer vast...
lijkt wel dat er iets los zit. vooral met een bocht...
iemand een idee wat het kan zijn
15 jaar
[quote=megalodon]heb nu alleen een ander probleem. gas zit vast ???[/quote]
je hebt de gasklep aanslagschroef te ver terug gedraaid waardoor de gasklep gaat klemmen........
er zitten een 6-tal stelschroeven voor het toerental af te stellen, het wordt alleen van kwaad tot erger door aan de verkeerde te draaien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik heb ut al vaker gezegt bij dit type auto..........naar de dealer ermee en niet zelf zitten klo..........
Gr. Jack
thanks jack
ben er mee naar de dealer gegaan.
was inderdaad het afstellen tever.
morgen kan ik hem weer ophalen.. thnx voor de reactie
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar