Mazda 323: Mazda 323F LPG G3-probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500

Beste mede-forummers,

Ik bezit een Mazda 323F uit 09/1997, het is een 1.5 met LPG installatie van het merk Koltec. Helaas geeft de motor laatste tijd een paar probleempjes. Het kunnen verschillende dingen zijn daarom wil ik het een en ander aan jullie voorleggen voor jullie mening en advies.

De motor loopt 5 van de 10 keer goed op LPG, niet inhouden, niet stotteren, niet uitvallen, gewoon een goed lopende motor. De andere 5x heb ik wel problemen, de problemen zijn inhouden, uitvallen zodra ik koppeling indruk, stotteren/happeren van de motor en soms wisselende toerental. Op benzine loopt de motor prima, zodra ik het LPG systeem uitschakel loopt de motor weer prima. Als de motor moeilijk doet op LPG schakel ik een aantal keer over op benzine en dan weer op gas en dan loopt hij weer een tijdje goed voordat hij weer moeilijk gaat doen.

De problemen kunnen naar mijn mening aan de volgende zaken liggen:
- Ontstekingsgedeelte (bougiekabels, rotor, bougies etc)
- Vals lucht
- Vervuilde gasverdeler
- Weinig compressie

Als het de gasverdeler zou zijn, weinig compressie of vals lucht zou de auto dan niet constant slecht op LPG moeten lopen en niet af en toe wel en af en toe niet?
Weinig compressie en valslucht moet je ook merken tijdens het rijden op benzine?

Ik zelf denk aan iets in het ontstekingsgedeelte omdat dit mij het meest storingsgevoelig lijkt of de verdeler deze twee lijken mij het meest logisch?

Kunnen jullie mij AUB verder helpen/adviseren?
Alvast bedankt!

Jack

Jack20

Geplaatst door Jack20 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

peter8884 (0), 13 jaar geleden

Lijkt me duidelijk een LPG-probleem, en niet motor gerelateerd (dus niets mis met ontsteking/valse lucht/compressie), anders zou je de problemen op benzine ook hebben. Ik zou er mee naar een Koltec-dealer gaan, die kunnen het LPG systeem uitlezen, en zien zo wat het probleem is.

R.4 (0), 13 jaar geleden

-Klepspeling op gas is deze gevoeliger en zal de motor gauwer gaan stotteren/inhouden.

-Het verdeelhuis wil ook wel vies zijn, schoonmaken en veertje strakker zetten( onderop(drie imbus boutjes) inwendig zit een veertje die tegen het rubbertje drukt het kleine zwakke veertje beetje meer uit trekken, Boven op zitten de gasslangen/leidingen alle 4)
PAS OP !! : volgens mij zat hier ook ergens een klein O-ringetje, tussen de twee delen (onderop dus) die je zo kwijt bent bij loshalen dus voorzichtig uitelkaar halen.

-Onsteking: bobines willen wel stuk van dit type, maar dan moet de motor op benzine ook stotteren.

-Zet vaak de bougies op 0,70mm iets nauwer als normaal wil ook helpen tegen stotteren/inhouden.

-Zit er geen gaskop (hardere kleppen) op zal de cilinderkop ong. 100.000 km meegaan dus compressiemeten is wel een aanrader.

-stationair toerental is af te stellen met een stel schroef bij gasklep (in of uitdaaien) In diagnose stekker TEN aan MASSA en bij warme motor,op benzine, maar dit zal het geval wel niet zijn omdat het op benzine wel goed is toch.

-Verder sluit ik me dan aan bij Peter, valt allemaal moeilijk in te schatten het zo van een scherm

-maar zo heb je in ieder geval wat informatie.

Succes.

Jack20 (0), 12 jaar geleden

Heren,
Het is al even terug, maar het probleem is opgelost! De auto stottert nagenoeg niet meer. Ik heb de auto enige tijd geleden een beurt gegeven en het bleek dus dat de bougies nog afgesteld stonden op 1.1mm. Ik heb nieuwe bougies erin gedraaid en deze terug gesteld op 0.7mm sindsdien stottert de auto zelden meer.

Bedankt voor het meedenken!
Groet,
Jack

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.