Mazda 323: hoog verbruik en slecht starten

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo Allemaal,

Wij hebben sinds een kort een mazda 323 1.3 automaat maar we vinden het verbruik extreem hoog. Nu bijna 50km gereden (wel alleen maar kleine afstanden) en er is al een meer dan een kwart uit de tank.

Starten gaat moeilijk, hij slaat moeilijk aan en bij een koude motor is een gierend geluid te horen voordat de motor aan slaat ook is het dan net of je hem doorstart (dat geluid)pas na ongeveer 5 sec slaat hij aan. Soms een hoog toerental bij starten maar dus niet altijd.
In de parkeerstand en in zijn neutral loopt de motor rustig maar in de drive loopt hij onregelmatig.

Er is een andere dynamo op gekomen van een ander merk auto (weet niet welk merk) maar volgens de monteur kan dit alles er niks mee te maken hebben.

De autohandelaar vertelde ons dat de auto geruime tijd stil heeft gestaan bij de vorige eigenaar, weet niet of het daar misschien iets mee te maken heeft.

Op het keuringsbewijs staat bij nadere uitleg reperatie uitlaatgasemissies 5.2.11 vermeld. Misschien een terug kerend probleem??????????????? Ik las namelijk dat dat ook met het brandstof verbruik te maken kan hebben. Maar wat is hier dan evt aan te doen?

Ik hoop dat jullie een idee hebben over wat het probleem/problemen kunnen zijn. Ik hoor het graag.

Groetjes Bianca

kayra

Geplaatst door kayra (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

R.4 (0), 13 jaar geleden

Starten: automatische choke: eerst ff het gaspedaal helemaal intrappen los laten en dan pas starten.(de automatische choke kan ook te zwaar
gaan, even schoonmaken)

Verbruik: Automaat verbruikt meer dan handgeschakeld en deze verbruikte ook al veel bij korte stukken(zelf 1 gehad uit '87).
- was toen iets van 400 km op een tank (alleen maar kleine stukken)
Afstelling motor controleren (carburateur, bougies, ontstekingstijdstip etc)
lekkage (tank, leidingen, slangen, carburateur)
Want 1/4 tank voor 50 km is wel erg veel. (200km op een tank)

Stationair toerental koud was bij mij op de choke ong. (1500-1700 t/min)

Gierend geluid: meteen bij het aanslaan - de v-snaar te slap.
tijdens het starten - startmotor zelf, maar het oudere tijpe 626 automaat had tijdens het starten ook een hol/blikkerig geluid.
dus of dit echt iets met de startmotor heeft te maken ???


Dit zijn indicaties hopenlijk kan je er wat mee.

kayra (0), 13 jaar geleden

Sorry voor mijn zeer late reactie.

We hebben inmiddels de volgende dingen ververst en vervangen: olie, oliefilter,luchtfilter,bougies en bougiekabels.

Er is geen lekkage aan slangen, leidingen en de tank.

Hij loopt nu wel een stuk mooier maar als de motor warm is start hij moeilijk.
We hebben uitgerekend wat hij verbruikt en dit is 1 op 8,7 (namelijk 253km gereden en 29,19 liter getankt) 400km op een volle tank halen wij dus niet helaas

R.4 (0), 13 jaar geleden

-Jeetje 1 op 8,7 daar kan je ook wel in wat anders 'snellers' voor rijden, maar ja dan mischien niet belasting vrij of wel.

-moeilijk starten: carburateur afstelling niet ok.(ook vanwege br. verbruik)
carburateur inwendig schoonmaken (vervuild)
br-filter vv (kleine witte onder de motorkap, br-slang volgen, zit volgens mij rechts in de buurt bij het remolie potje)
verdeelkap niet ingebrandt (zitten de bougiekabels op, en dan de binnenkant)
ontsteking staat mischien net niet goed.

-verder weet ik het natuurlijk ook niet, maar dit is in ieder geval een antwoord.

-succes.

Denman (0), 13 jaar geleden

Hoe is de staat van de rotor en de verdelerkap?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.