auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 5: mazda 5 2006 1.8 stottert

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Ik zit nl met een probleem.
Heb sinds kort een mazda 5 die stottert/schokkerig stationeer loopt.
Rijdt verder prima(af en toe een schokje).
toerenteller schommelt niet.
koude of warme motor hetzelfde

De bougies zijn reeds vervangen.
gasklephuis is grondig gereinigd.
toevoeging in de tank gedaan.

Ben bij een apk station langs geweest en die heeft een viergas meting gedaan en zag dat de co veel te hoog was.
Uitgelezen geen foutcodes.

stationeer
co 0,11
co corr 0,11/
lambda 0,99

2500 toeren
co 1,95
co corr 1,95
lambda 0,90

als je het gas loslaat na de 4 gas meting schiet de co naar 4,55 en dan na 5 tellen weer naar 0,11.

uitlaat is dicht.

graag hulp.

Mvg Bryan.

Geplaatst door

bryan-probleem (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zijn niet al te veel gegevens, maar ik gok op een defecte lambdasonde.
CO op toeren is inderdaad veel te hoog, en het lambda getal is veel te laag wat duid op een rijk mengsel.

Jammer dat tijdens de 4-gas meting niet even de lambda sonde signalen bekeken zijn. Dan wist je nu een hoop meer.

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik zal maandag nog eens een 4 gas meting laten uitvoeren en vragen of zei de lambda sonde waarde/signalen controleren.
Is dit dan mogelijk de oorzaak van het schokken.
uitlaatgas stinkt ook en heb ook het vermoeden dat het benzine verbruik veel hoger is.

De auto heeft 2 lambda sondes.
voor en na de kat.
Hoe weet je nou welke het is?

Tja, dat is waar de vakman voor nodig is. Om dat te zien moet je enige tijd die signalen bekijken.
Vroeger was het altijd de sensor voor de kat, maar hier kan het ook de sensor na de kat zijn, mits de sensor voor de kat een breedband sonde is.

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo Old Ford,

Ik heb net een delphi kunnen bemachtigen van een kennis.
Heb het een en ander kunnen bekijken.
Hierbij de gegevens.
#lambda sensor 1 stationeer schommelt tussen 0.04-0.83v
korte termijn brandstof afstelling cilinderrij 1 sensor 1 schommelt tussen -3.91 en 2.34 %
2000 toeren:
0.08 en 0.85v
-18.34 en -0.93

#lambda sensor 2 stationeer tussen 0.83 en 0.86v
bij 2000 toeren tussen 0.74 en 0.80v

#Ho2S verwarming regelcircuit Rij 1 sensor 1 gaat constant aan en uit
Ho2S rij 1 sensor 2 blijft aan

#MAP sensor 38kpa stationeer en 27 kpa bij 2000 toeren

#MAF stationeer 2.07 en 2.15 g/s
bij 2000 toeren 5.87 en 6.04 g/s

Ik weet niet als jij hier wat aan hebt.
Verneem graag van je.

Even vooropgesteld dat het trekken van conclusies met uitsluitend min/max waares heel moeilijk is.
Bovendie3n zie ik niet wat het lambda signaal doet. is het langer laag, dan hoog of liggen die tijden ongeveer gelijk.

Wat opvalt is dat de voorste lambda sonde af en toe een wel heel erg laag signaal geeft (minder dan 0,1 volt).
Bij stationair schijnt het aardig te kloppen en kan het mengsel m.b.v. de short term fuel trim geregeld worden met weinig verschil.
Bij verhoogd toerental schijnt de regeling meer problemen te hebben en is het verschil tussen min en max van de short term fuel trim veel groter.
Wat niet zou kloppen met de 4-gas meting is dat de voorste lambda sonde af en toe arm (laag signaal) afgeeft, terwijl aan het eind van de uitlaat een behoorlijk rijk mengsel gemeten word. Nu kan dat aan het toerental van 2000 liggen. Ik weet niet bij welk toerental de 4-gas meting is gedaan.

Om wat zaken uit te sluiten zou ik nog een keer uitlezen en dan bij 3000 rpm.
Noteer dan ook de waardes van de Long Term Fuel Trim, de koelwater en inlaat lucht temperatuur.

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo Old Ford

Ben ik weer

Nu alles bij 3000 rpm
-lambda 1 tussen 0.25 v en 0.84v
ktb afstelling tussen -0.2 en 29.6%
na 20 sec op 3000 rpm blijft het stabiel 0.92v en 0.00%

-sensor 2 stabiel 0.92v

-HO2S sensor 1 steeds aan uit
-HO2S sensor 2 blijft aan

-katalisator temp 414 grC
-inlaat lucht temp 24 grC
-inlaat lucht temp sensor 0.47v
-koelvloeistof temp 103 grC
-map sensor 28 kpa en 1.11v
-maf sensor tussen 8.28 en 8.60 g/s en 1.84v

Hoor graag van je.
Is het nog nodig de 4 gas meting te doen .
Dat kan pas morgen.
Mvg.

In 1e eerste instantie wordt er kennelijk geregeld gezien de korte termijn afstelling (short term fuel trim).
En dan ook nog richting rijk(er) mengsel. Na 20 seconden heb je een hoog signaal (rijk mengsel) en een aanpassing van 0%.
Kennelijk wordt de lambda regeling uitgeschakeld om de 1 of andere reden. En op dat monent is een aanpassing van 0% kennelijk nog veel te rijk.
Ik hoor je niet over foutcodes, dus ik ben bang dat er dealer (of gelijkwaardige) apparatuur bij moet komen om die foutcode uit te lezen.
Ik vind dat die voorste lambda sensor zich wel vreemd gedraagt.

N.B.: Ik mis de Long Term Fuel Trim of te wel de Lange Termijn brandstof afstelling.

oldford 0
badge

9 jaar

sorry hierbij de
de lange termijn brandstof afstelling
stationeer 2.34%
bij 3000rpm -14.34%

korte termijn brandstof afstelling
stationeer tussen -2.34 en 1.56%
bij 3000rpm tussen -30,20 en -19.25%

Hoor van je.
mvg

Of de voorste lambdasonde nu wel of niet een goed signaal geeft, de motorcomputer probeert wel een veel te rijk mengsel op toeren terug te regelen. Kennelijk gaat dat niet echt lekker, want anders zou de regeling niet gestopt worden.
Dat de regeling stopt zie je omdat de korte termijn brandstof afstelling op 0% vast komt te staan.

Ik kan niet zo even een dader aanwijzen waarom het mengsel op toeren zo rijk is. En waarom het bij stationair aardig klopt.
Dat gaat wat makkelijker met de fabrieksgegevens, dan weet je meestal wat de toegestane waardes van sensoren zijn.

oldford 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.