close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda : Mazda 626 LPG problemen

Ik heb net een 626 gekocht uit okt. 1997 met een 1.8 16V DOHC motor met LPG g3 installatie. 185000 km gedraaid. Op gas liep de auto stationair niet helemaal goed. Ben naar gasboer geweest en liet zien dat het probleem in het verdeelhuis zat. Éen cilinder kreeg stationair onvoldoende gas waardoor deze niet lekker mee draaide. Hij melde mij dat een verdeelhuis niet te reinigen valt, althans het oude type niet en heeft een nieuwe geplaatst. De motor loopt nu wel beter maar heeft de neiging om tijdens het terugvallen van het toerental naar stationair te ver te dalen waardoor de motor af slaat. Ook merk ik dat bij het terugvallen van het toerental het soms blijft hangen rond de 1000 rpm en dan pas na enige seconden terugvalt naar de 600 rpm. Dus soms te laag en soms te hoog. Op benzine loopt de motor stationair beter maar ook daar is het torental niet helemaal stabiel. Doordat e.e.a nog steeds niet in orde is heb ik het verdeelhuis, oude, in de schuur even uit elkaar genomen. Wat mij opvalt is dat het lijkt dat dit wel gewoon te reinigen is? Wie kan mij raad en advies geven voor deze problemen.Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!

Geplaatst door

megadet71 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het een GE of GF model? 4e & 5e positie chassisnr.

Jack T 0
badge

18 jaar

deze wagens hebben vanaf '96 een kop erop liggen die niet tegen lpg bestand is waardoor de kleppen sneller inslijten . al enkele malen meegemaakt dat de kop rond 150000km op lpg gereviseerd moest worden (ruilkop) .

peterh8902 5
badge

18 jaar

het gaat om een GF model. Wat is eigenlijk het verschil? Ik denk overigens niet dat het iets met de cilinderkop te maken heeft. De auto rijd verder namelijk als een trein. Heb er afgelopen weekend 800 km mee gereden zonder olieverbruik of andere problemen. Alleen de problemen als omschreven blijven. De lage toerentallen in 1e en 2e versnelling geven de problemen. Onregelmatig toerental, afslaan en stotteren bij het optrekken. De problemen van voor het vervangen van het verdeelhuis komen langzaam weer terug. Heb hiervoor een 323 sedan uit 93 met een 1.8 motor gereden. Was een wereldauto. begin al wat spijt te krijgen dat ik hem verkocht heb voor deze auto. Ik heb het gevoel dat het me weer een hoop geld gaat kosten.

megadet71 0

18 jaar

O ja heb tijdens het vervangen van de distributieriem geprobeert de klepspeling te meten met een voelermaat. 0.25 en die kon ik moeilijk steekproefsgewijs tussen de nok en klep in krijgen. Is dat in orde of staan ze dan te strak?

megadet71 0

18 jaar

Aangezien hij ook op benzine niet top stationair draait zou ik eens de gasklep schoonmaken en misschien afregelen. Ik heb bij mijn auto vlak na aanschaf hetzelfde probleem gehad, en op deze manier heb ik de auto weer mooi stationair laten draaien...

Klepspeling, hoe groot is die nu? Moet als ik me niet vergis tussen de 0.23 en 0.3mm zijn (warm gemeten!). Dus als je het bij koude motor hebt gemeten na vervangen distr. riem zou ik nog even opnieuw gaan meten...

kasperht 0

18 jaar

De 1.8 16V heeft hydraulische klepstoters.
Hoef je dus niet te stellen (kan trouwens ook niet).

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

18 jaar

Hans, hij geeft zelf aan een GF te hebben, en die heeft toch echt mechanische klepstoters....

kasperht 0

18 jaar

Volgens mij gaat het hier om de motorcode , tenminste als het kleppen stellen betreft.
Ik heb echter alleen informatie over de 323F met een 1.8 16V motor met motorcode BP en deze heeft hydraulische stoters.
Maar je zult wel gelijk hebben , zijn er dan meerdere 1.8 16V motoren voor de 626?

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

18 jaar

Ik weet bij de 2.0 in elk geval zeker dat in de GE een motor zit met hydr. stoters en in de GF een motor met mechanische stoters. Rest van de motor is vrijwel identiek (mechanisch gezien iig). Volgens mij is dat bij de 1.8 hetzelfde....

kasperht 0

18 jaar

oke,
zo maar.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

18 jaar

Bij deze auto moeten de kleppen gesteld worden, tussen 0.25-0.30 koude motor!

JackT4819 0
badge

18 jaar

Hallo Megadet,
Ik neem aan dat je een gasinstallatie van Koltec of Necam hebt.
Zeg dan maar tegen die gasboer dat het een oplichter is.
Deze gasverdelers zijn heel goed te reinigen, en voor 25 euro kan ik deze helemaal reviseren.
Hoeveel verbruikt jouw auto op gas?
Het onstabiel stationair lopen is vaak het gevolg van een kapotte lambdasonde.
Ik heb je via je email de handleiding gestuurd voor het uitlezen van de gasinstallatie.
Laat even weten of hier iets uit komt.

VG392 0

18 jaar

Hallo Megadet,
Ik neem aan dat je een gasinstallatie van Koltec of Necam hebt.
Zeg dan maar tegen die gasboer dat het een oplichter is.
Deze gasverdelers zijn heel goed te reinigen, en voor 25 euro kan ik deze helemaal reviseren.
Hoeveel verbruikt jouw auto op gas?
Het onstabiel stationair lopen is vaak het gevolg van een kapotte lambdasonde.
Ik heb je via je email de handleiding gestuurd voor het uitlezen van de gasinstallatie.
Laat even weten of hier iets uit komt.

VG392 0

18 jaar

Allemaal bedank voor de reakties. Ik ben me beust dat de gasboer me op een nette manier pakt. Ook de mazda dealer met wie ik morgen een afspraak heb heeft dit al laten weten. Ik hoop echt dat deze morgen het probleem lokaliseert. Ik laat het even weten. Verder hoop ik dat ik mijn geld van de verdeler terug krijg. ik ga dat ook morgen proberen als de dealer het gevonden heeft. Zit die lambdasonde in het begin van de uitlaat gemonteerd? deze heb ik namelijk al los gehad en even mee proef gereden. Het maakte weinig uit. Op benzine plofte de motor toen zelfs iets. |Jullie hoen van mij!!!!!!!!!!!!!!!!

megadet71 0

18 jaar

Lambdasonde is inderdaad de sensor die in het eerste deel van de uitlaat geschroefd zit.

kasperht 0

18 jaar

Lektest of compressietest al eens gedaan?.
Zou best eens een verbrande klep kunnen zijn.
Niet ondenkbeeldig met deze km stand.
Misschien de reden geweest dat de vorige eigenaar de auto weg heeft gedaan.

primera p11 0

18 jaar

De lambdasonde is ook te testen met een universeelmeter.
Het signaal moet continu fluctueren tussen ongeveer 200 en 850 mVolt.

VG392 0

18 jaar

Ben vandaag bij de dealer geweest. Deze heeft de klepspeling gecontroleert en wat blijkt.. de uitlaatkleppen zijn bijna niet meer te stellen en stonden veel te strak. Met behulp van nissan vulschijven is de laatse stelmogelijkheid van de kleppen gebruikt wat betekend dat ik hoogst waarschijnlijk over een 30.000km aan de beurt kom voor een koprevisie. Uit ervaring van de monteurs die overigens zeer ervaren overkwamen en zelf ook 626 reden op gas maar dan wat jongere types uit 99 met gaskop bleek dat de bougiekabels bij het gasgeven de neiging hebben om door te slaan. Deze moeten vernieuwd worden. Heb ik nog even niet gedaan. Zit nu met het gevoel een kat in de zak gekocht te hebben. Na het stellen van de kleppen lijkt het dat het stationair euvel verdwenen is. Ze hebben nog een onderdeel dat aan de luchtsmoorklep zit gereinigd maar die was niet erg vuil. De motor loop nu wat hoger stationair en lijkt niet meer uit te vallen. Dus waarschijnlijk opgelost. Ik twijfel nu de auto te verkopen en een andere te kopen, maar gezien het beschikbare budget denk ik dat soort gelijke autos koop waarvan op gas ook de kop verseletn zal zijn. Weet iemand misschien of alle merken auto's op gas dit probleem met de kleppen hebben. Dan kan ik beter met deze auto blijven rijden verder lijkt'ie goed als dit stationair probleem nu verdwenen is. Kent iemand misschien een goed adres voor koprevisies? Het sleutelen kan ik zelf wel. Misschien is een kop van de sloop die van een benzine motor komt een optie? Wie kan me hier wat advies over geven. Eventueel nog een betaalbare set bougiekabels?

Graag hoor ik een advies. Alvast bedankt en de groeten!!!!!!!!!!

megadet71 0

18 jaar

Je kunt een kop van de sloop halen en deze zelf monteren.
Als het een kop is geweest van een benzinemotor kun je hier weer 150.000 tot 200.000 km mee vooruit.
Dit zal je dan ongeveer 500 euro kosten voor de kop, koppakkingset etc.
Ik heb dat 60.000 km terug ook gedaan, en mijn Mazda heeft er nu totaal 340.000 km op zitten.
Vraag op de sloop ook meteen de bougiekabels erbij.

VG392 0

18 jaar

Ik zou inderdaad de kop van de huidige auto vervangen, en niet de auto weg doen, aangezien je nooit weet wat je ervoor terugkrijgt. En veel merken/types auto hebben gewoon na ca. 2 ton op lpg een koprevisie nodig, dat is niet specifiek voor deze 626....

Doorslaan bij bougiekabels is wel een "626 op lpg" probleem volgens mij. Wat siliconenvet in de bougiedop doet vaak wonderen (alhoewel je bij oude/beschadigde kabels ze beter kan vervangen natuurlijk).

kasperht 0

18 jaar

Als je er nog een paar jaar mee wil tijden zou ik voor een ruilkop gaan en bougiekabels gewoon nieuw kopen, want op de sloop zijn de meeste ook doorgeslagen.
Maar nou weet je gelijk de reden waarom die weg gedaan is.
Een auto op gas is bij 2 ton meestal wel aan de beurt, daarom zijn er zoveel te koop met die km standen.
Ik heb een primera en die houd het wel lang vol op gas, tot een 250 a 300.000 km.
Maar geeft geen zekerheid.
je kan altijd een keer aan de beurt zijn.

primera p11 0

18 jaar

De auto loopt nu stukken beter. Het onregelmatige toerental is tot nu toe niet terug gekomen. Sterker nog de auto draaid als nooit te voren. Ik heb de gasboer benaderd, nieuwenhuis uit houten, die wil na veel aandringen het nieuwe verdeelhuis terugnemen. Heb de auto ook al getest op de oude gereinigde verdeler en dat gaat ook perfect. Ik denk er nu over de auto toch te houden. Een simpele rekensom geeft mij een besparing van 890 euro brandstofkosten per jaar bij 12000 km t.o.v. benzine. met de kop kan ik volgens de monteur zo'n 30.000 km vooruit wat een 2 jaar rijden betekend voor mij met deze kop. Tegen die tijd koop ik wel een gebruike kop van de sloop. de kosten die ik daarvoor maak trek ik van de besparing op gas rijden af en zelfs dan hou ik nog 1300 euro aan besparing over.
In iedergeval iedereen bedankt voor de tips en heb weer veel geleerd!!! Ik hou het forum bij om anderen mijn ervaringen mee te delen.

megadet71 0

18 jaar

even een vraagje: wat is de dikte van het dunste schijfje wat je van Nissan er tussen hebt?

alvast bedankt.

Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

[quote=Jack T]even een vraagje: wat is de dikte van het dunste schijfje wat je van Nissan er tussen hebt?

alvast bedankt.

Jack[/quote]
Dit zou ik ook graag weten, het dunste plaatje van Mazda zit er bij nu tussen. Dit betekent dat er over ca. 35000 Km een kop revisie moet plaats vinden. Als die van Nissan dunner zijn, en natuurlijk passen, dan is er weer een stel mogelijkheid en kan de kop revisie uitgesteld worden !!

Erwin2893 0

18 jaar

Hier nog een geïnteresseerde 626-rijder in het hoe&wat van de nissan stelplaatjes :)

kasperht 0

18 jaar

Beste Kasper, erwin en jackT

Sorry voor de late reaktie. Het is alweer enige tijd geleden maar ik zal je zeggen wat ik nog weet. De monteur die mij geholpen heeft werkt bij de mazda dealer van Dieren/Knoop groep in nieuwegein. Echt een aantal goede monteurs daar die vrijwel gelijk het probleem hebben getackeld. Dus geen onderdelen vervangers! Uit zijn diagnose bleek dat een aantal van mijn uitlaatkleppen al redelijk ver waren ingesleten. Vaak zijn het de uitlaatkleppen die het probleem zijn want die hebben ook het meest te lijden. De stelschijven van mazda gaan niet verder dan een bepaalde maat die ik niet meer zeker weet maar ik dacht 2.60 of 2.54. De monteur wist dat bepaalde stelschijven van nissan nog een maat dunner gaan en deze passen ook in de mazda kop. Op de bon van de reparatie staat de maat 2.50. Ik neem aan dat het deze plaat is. Ik heb er geen onderdeel nummer van maar je kunt wel bellen met deze dealer. Ik weet zeker dat ze kunnen helpen aan het goede antwoord. Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen en als je nog een goede 626 gaskop voor me weet hoor ik het graag. Wat mag zo iets eigenlijk kosten? weten jullie nog een adres voor een gebruikte airco radiateur (condensor)

Ter info, mijn auto loopt met nieuwe bougiekabels en de oude gasverdeler nog steeds perfect. Gas rijdt SUPER. Een gevoel dat ik elke keer krijg als ik bij de pomp na een volle tank nog geen 20 euro kwijt ben!!!!!!!!!

Groeten Detlef

megadet71 0

18 jaar

Soory het nummer van deze mazda dealer is 030-6037050

megadet71 0

18 jaar

Beste Detlef,

Heel erg bedankt voor je reactie!
Mocht ik ook kleinere klepstelplaatjes nodig hebben dan ga ik wel met één van mijn plaatjes naar de nissan-dealer...ik denk dat ik er dan wel uitkom.

Condensor heb ik ook lek gehad bij de 626. Is een kwaaltje volgens de airco-specialist die bij mij diagnose had gedaan. Ik heb express geen 2ehands laten plaatsen, vanwege de risico's dat die al lek zou zijn/snel lek zou gaan. Ik betaalde voor nieuwe condensor+plaatsen+vers koelmiddel&olie iets van 350 euro. Kon ik max. 100 euro op besparen door voor 2ehands condensor te gaan, en dat leek me niet het risico waard...

Is het laten reviseren van je eigen kop met extra harde klepzittingen niet een idee? Anders zou ik gewoon via zoek-websites van sloopbedrijven (zoals onderdelenzoeker.nl) kijken of je een cylinderkop van een 626 kan krijgen die op benzine heeft gereden...

kasperht 0

18 jaar

neej kun je wel stellen .. stelplaatsjes he ..
klepspeling moet je goed controleere met die dingen
[quote=Hans4040]De 1.8 16V heeft hydraulische klepstoters.
Hoef je dus niet te stellen (kan trouwens ook niet).

mvg,
Hans.[/quote]

joosy1000 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Overig of stel zelf een nieuwe vraag.