Mazda 6: mazda sportbreak

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: rf

hallo ik heb een vraag over mijn auto deze loopt op 3 cil. en rookt bij gas geven dit is na +/- naar 10 sec weer over.
in welke richting moet ik dit gaan zoeken injectoren heb ik gemeten met een scope meter deze hebben alle vier
het zelfde signaal is het verstandig deze te laten testen ik heb begrepen dat het wel eens voorkomt dat er een injector vervuild/defect is (denso)
gloeibougie's heb ik ook al doorgemeten deze zijn goed
de auto heeft 154000 km gelopen
ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen

marcel7072

Geplaatst door marcel7072 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Laurens6460 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik zou ff kijken of alle 4 injector de zelfde hoeveelheid brandsstof retour geven.
als een injector meer retour geeft is deze defect.

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Als blijkt dat na de test van Laurens 1 injector defect is, (denk trouwens ook dat hier het probleem zit) dan zou ik ze alle 4 laten reviseren/reinigen.
Let erop, dat je ook de koper ringetjes onder de injectors vernieuwd

Gr. Jack

marcel7072 (0), 16 jaar geleden

ik heb nog geen lek test gedaan maar morgen gaan de verstuivers op de test bank nadat ze ultrasoon gereinigd zijn ik vermoed namelijk ook dat het probleem zit dat er een verstuiver bij zit die niet lekker werkt
door vervuiling hebben wij ook weleens gehad
Het brandplaatje vervang ik dan ook gelijk.
Klopt het dat de injector eerst met10-20 nm vastgezet moet worden en daarna de inspuitleidingen met 50-60nm en daarna de injectoren met 51-61 nm.

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

De aanhaalmomenten weet ik niet uit mijn hoofd, kan ze evt. morgen voor je opzoeken.

TIP: laat de injectors na de reparatie opnieuw inleren bij de dealer, en er is waarschijnlijk ook voor jou auto nieuwe software beschikbaar maar hierover kan de dealer jou meer vertellen......)

Gr. Jack

marcel7072 (0), 16 jaar geleden

is het dan zo dat je de ecu weer in de begin waarden moet zetten of hebben de injectren een code die ik op moet schrijven dit is bij ons wel het geval
is bij dit systeem alles zelflerend en word aan de hand van een balans meting door krukas en nokkenas sensor eenparigheid van ontbranding van de cilinders bepaald dan regeld de ecu dit toch zelf weer bij?
Zitten er nog extra kosten aan een software update of wordt dit samen met het opnieuw inleren van de verstuivers gedaan auto is tot 142000 km altijd bij dealer in onderhoud geweest kan dit dan zo bekeken worden of deze al geupdate is?
Ik hoor graag of de aanhaal momenten goed zijn die ik heb
ik zag ook dat de egr klep langs de bedieningstang van de klep naar buiten toe lekt komt dit meer voor
is deze ook af te sluiten door de ecu te foppen want deze wordt toch door de luchtmassa meter gecontroleerd
of heb ik dit helemaal fout
ik hoor het graag van jullie

gr marcel

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Je moet uiteraard de inj. weer op dezelfde plaats terug zetten, op de inj. staat een nr. dat moet hetzelfde zijn als het nr. op het bijbehorende calibratieweerstand. Als je nieuwe inj. monteerd moet je zorgen dat de calibratieweerstand hetzelfde nr. heeft, indien nodig apart bestellen!!!
Inleren oftewel initialiseren van de inj. doet de PCM idd. zelf tijdens rijden, maar uit ervaring wil dit niet altijd lukken. Als de motor lekker rustig loopt na het terugplaatsen van de inj. is het niet perse nodig, tis maar dat je weet dat het mogelijk is!
Voor de update zijn geen kosten verbonden en ik dacht dat je hierover zelf bericht krijgt...........)
Het lekken langs het stangetje van de EGRklep is normaal, doen ze allemaal.

Gr. Jack

marcel7072 (0), 16 jaar geleden

de calibratie weerstand is dit dat grijze blokje met vierdraden erin waar naar hij naar de injector gaat?
staat de code boven op de injector of staat deze op de zijkant?
waar kan ik de calibratie nr van de weerstand vinden
ik hoor het morgen wel alvast bedankt
mvg marcel

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

De calibratie weerstand is het +/- 5cm 2-aderig kabeltje met de 2 stekkers eraan, het nr. staat boven op het grijze stekkertje die op de inj. zit (wit getal), het nr. van de inj. staat er boven op (zwart getal), deze moeten hetzelfde zijn!!!

De aanhaalmomenten en de vastzet procedure is correct.

Als je een hi-power hebt (136 pk) dan kom je niet in aanmerking voor het herprogrammeren, wel als je een low-power (121 pk) hebt, en dan wordt ook automatisch de injectoren en MAF opnieuw ingeleerd, ervan uitgaand dat het een sportbreak is?

Gr. Jack

marcel7072 (0), 16 jaar geleden

sorry dat het even langer geduurd heeft had problemen met internet.
uit de test van de verstuivers bleek dat het verstuiver beeld goed was maar de opbrengst te laag van was van
2 injectoren.
en de andere 2 een kleine afwijking hadden
heb ze nog niet vernieuwd maar gewoon terug geplaatst is al een heel stuk verbeterd naar het reinigen
ga ze nog wel een keer vernieuwen maar aangezien het geen kwaad kan voor de motor en het zich alleen voordoet bij starten heb ik ze gewoon teruggeplaatst.
als het erger wordt en dat het tijdens het rijden ook merkbaar wordt vernieuw ik ze pas gezien de prijs van de injectoren (zijn geen norzels voor te krijgen volgens onze leverancier)
ik had alleen nog een vraag over de egr klopt het dat deze tijdens stat. draaien aangestuurd word
naar mijn idee gaat deze half open .

gr marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.