Mijn Mazda3 1.6 benzine sedan uit 2004 met 50.000km nog in garantie heeft het volgende probleem.
Als ik de motor 2500 toeren laat draaien (stilstaande auto, in zijn vrij) gaat er een trilling door de auto. Je voelt het in carrosserie, stuur. Als ik de deur open zet gaat ook de deur duidelijk voelbaar meetrillen.
De dealer gaf aan dat dit een bekend probleem is, en heeft op fabrieksvoorschrift en onder garantie een motorsteun-rubber vervangen. Toen ik de auto na deze reparatie ophaalde bij de dealer constateerde ik direct ter plekke dat de reparatie niet geholpen heeft. De Dealer wist niet wat nu te doen en schakelde de importeur in.
De dealer liet mij vervolgens 2 maanden wachten op een oplossing vanuit de importeur. Er kwam niks dus diende ik een klacht in bij importeur en dealer.
Ik kreeg gisteren een brief van de importeur: Er is geen probleem met mijn auto, dit hoort zo, andere mazda3's hebben hetzelfde gedrag. Het vervangen van het motorsteunrubber was volgens de importeur zinloos geweest, en heeft mij onterecht de indruk gegeven dat er iets stuk is aan de auto. Kortom: niks aan te doen.
Mijn vraag is nu: is er iemand dit dit herkend? Heeft iedere Mazda3 dit? Lijkt mij toch sterk dat dit normaal is. Is dit trillen schadelijk voor de auto?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik begrijp dat de wagen prima rijdt en voor de rest geen problemen heeft dan ga je je toch niet druk maken om een trilling bij 2500 toeren als je stil staat want wanneer doe je dat normaal gesproken.
er zijn zat andere motoren die bij een bepaald toerental een trilling hebben als je stil staat maar zolang ze stationiar netjes draaien en goed rijden is er niks aan de hand en ben ik het met de importeur eens.
groetjes jan.
Hallo Jan, bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, normaal gesproken laat je de motor geen 2500tpm draaien bij stilstand en is het dus geen probleem.
Wat ik echter vergeten ben hierboven te schrijven is dat de auto bij 100kmh ook trilt. Niet in het stuur, maar de carrosserie. Dit heb ik de importeur en dealer gemeld. Ik neem aan dat dit trillen dezelfde oorzaak heeft als trillen bij 2500tpm, zou dat kunnen?
De auto is al drie keer gebalanceerd bij twee bedrijven. Ik heb 4 nieuwe winterbanden op originele mazda velgen, en 4 nieuwe zomerbanden op originele mazda velgen. Een flinke smak geld. Beide sets trillen, beide sets zijn 3 keer gebalanceerd.
Mij is verteld dat balanceren aan de auto (scooter) een optie is, maar euromaster zegt dat dit ouderwets is.
Ik wil een auto die niet trilt, maar ik weet niet meer wat nu te doen.
17 jaar
balanceren aan de auto ouderwets......wordt vaak geroepen door bedrijven die zelf het 'dure' apparaat niet hebben staan...
het wordt veelvuldig gebruikt bij vrachtwagens, en kan bij probleemgevallen van personenauto's ook uitkomst bieden door dat de gehele aandrijflijn mee gebalanceerd wordt.
echter zit er wel een maar aan.....moet de auto b.v voor een beurt waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden zal het wiel gemerkt moeten worden om het weer op de juiste positie te krijgen...anders is men weer bij af.
in feite moet een auto met normaal balanceren geen trillings geven.....echter trillen is soms een lastig iets wat soms ook niet zo heel gauw te verhelpen is zonder op de gok delen te vervangen.......dus probeer het eens met balanceren aan de auto...baat het niet...schaadt het ook niet.
ja ik ben het geheel met arie eens aan de wagen balanseren is niet ouder wets maar kost meer tijd en je moet het apparaat hebben.
zeker dat u zegt dat de wagen trilt en niet het stuur dan ga je denken aan de achterwielen en deze zijn zeer goed aan de wagen tebalanseren en ik zou dat ook zeker proberen.
ik ben het ook met u eens dat je niet goed wordt van een trilling in de wagen met rijden.
ik geloof niet dat die trilling door de motor komt.
daar het geheel op treed bij verschillende velgen zou je denken aan onbelans in iets anders maar ach ja probeer eerst gewoon maar het balanseren aan de wagen.
groetjes jan.
Ik heb een bedrijf opgezocht die kan balanceren aan de auto en ben daar langs geweest. Men wilde niet direct balanceren aan de auto, maar eerst gewoon balanceren omdat in 99.9% van de gevallen voldoende zou moeten zijn. De auto is dus normaal gebalanceerd (poging vier) en zowaar was het trillen rond 100 km/h verdwenen. Ik was helemaal gelukkig. Ben nu drie weken verder en wat denk je? Weer trillen. Schiet mij maar lek.
17 jaar
nou dan nu nog een keer nabalanseren aan de wagen.
groetjes jan.
Beste Falken,
je zou nog kunnen denken aan een samenspel van onbalans in verschillende wielen. Dus als de onbalans punten dan synchroon aan elkaar werken wordt de trilling in de auto versterkt. Dat ZOU een reden kunnen zijn dat het soms wel soms niet, of anders, is.
Zijn het banden van een v/d grote merken die je er onder hebt, en geen vervalsingen/namaak?
Kun je niet eens complete zorgeloze wielen van iemand anders lenen? Als het dan nog ellende geeft dan moet je wel aan iets a/d auto denken.
Ik kan me de irritatie voorstellen. Ik had iets dergelijks bij een Toyota Carina. Uiteindelijk heb ik gevraagd om de velgen eens te laten draaien in het balanceerapparaat. En wat viel op?; aan de voorkant nauwelijks iets te zien, maar aan de achterkant bleken de velgen te slingeren. Toen drie v/d 4 velgen vervangen en het probleem was weg! Mogelijk was de vorige eigenaar een keer ergens overheen/tegenaan gereden. Sowieso was het een kwaal v/d Carina. Blijkbaar slechte toeleverancier van velgen (niet stijf genoeg).
m. vr. gr., Bert
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar