close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323 F: Motor valt uit op LPG

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Beste mede-forummers,

Ik bezit een Mazda 323F uit 1998, het is een 1.5 met LPG installatie van het merk Koltec. Helaas geeft de motor laatste tijd een paar probleempjes. Het kunnen verschillende dingen zijn daarom wil ik het een en ander aan jullie voorleggen voor jullie mening en advies.

De motor loopt 5 van de 10 keer goed op LPG, niet inhouden, niet stotteren, niet uitvallen, gewoon een goed lopende motor. De andere 5x heb ik wel problemen, de problemen zijn inhouden, uitvallen zodra ik koppeling indruk, stotteren/happeren van de motor en uitvallen, dan moet ik weer starten en een poosje op benzine rijden. Op benzine loopt de motor prima, zodra ik het LPG systeem uitschakel loopt de motor weer prima. Als de motor moeilijk doet op LPG schakel ik een aantal keer over op benzine en dan weer op gas en dan loopt hij weer een tijdje goed voordat hij weer moeilijk gaat doen.
Normaal gesproken als ik de motor start hoor een tik (lpg systeem is aan), afhankelijk van hoe warm de motor is tussen 5-10 seconden hoor je de tweede tik dan springt ie op gas.
Als het probleem zich begint voor te doen, schakel ik de motor uit en dan aan, maar dan na de eerste tik valt de motor gelijk uit. Dan rijd ik op benzine sneller dan 70 km/u en dan bij het overschakelen valt het probleem weg.
Op de snelweg is er geen probleem zolang ik de gaspedaal niet loslaat dan begint het laapmpje te branden en als de auto in stilstand komt valt de motor uit.


Kunnen jullie mij AUB verder helpen/adviseren?
Alvast bedankt!

Arman

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/26/20012012010.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/26/...][img]http://img26.imageshack.us/img26/2476/20...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/819/20012012014.jpg/][img]http://img819.imageshack.us/img819/2062/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Geplaatst door

Lazarian (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi,

Na een tijdje niet meer te zijn geweest op problemcar kwam ik je bericht tegen.
Ik heb nagenoeg dezelfde problemen gehad met dezelfde gasinstallatie alleen in een ander merk auto. Bij mij was de stappenmotor niet meer goed.
Dagen gehad dat hij slecht overschakelde of terugschakelde en dan weer dagen geen problemen tot op een gegeven moment de auto alleen nog maar boven de 3500 toeren op gas bleef lopen.
Advies; zoek een goede gasspecialist die dit onderdeel in voorraad heeft zodat zij het even kunnen proberen met een nieuwe, kostte mij 120 euro incl btw, nieuw onderdeel en arbeidsloon.
Let op. Koltec is jaren geleden reeds overgenomen door teleflex GFI.
P.S. waarom zit je stuurbekrachtigingsleiding niet vastgeschroefd bij de motorsteun zoals het hoort?

Succes

jeroen5305 0

12 jaar

Bedankt Jeroen,
ik heb het probleem opgelost.
het grootste probleem bij deze Koltec installaties is de verdeler zelf (van G3 installatie0). je moet het uit elkaar halen - schoonmaken - weer terugzetten.
rijdt als nieuw.
99% komt het probleem door het gasverdeelhuis. 1% komt door een aanrijding. DUS.
nooit aan die mooie verhaaltjes geloven van installateurs, ze willen allemaal geld verdienen.

Lazarian 0

12 jaar

De symptomen die je beschrijft duiden toch echt op een haperende stappenmotor, mijn gasverdeelhuis reinig ik ongeveer 1x per jaar en je merkt het aan het feit dat hij onregelmatiger stationair begint te lopen op toeren heb je met een vervuild verdeelhuis bijna nooit last en zoals ik al aangaf heb ik dezelfde klachten gehad met een haperende en uiteindelijk defecte stappenmotor. Ik ben bang dat je binnenkort weer dezelfde problemen krijgt (hoop het natuurlijk niet voor je). Ik heb uit een ver verleden redelijk wat ervaring met dit type gasinstallatie omdat ik ze ook zelf heb ingebouwd toen ik nog werkzaam was bij een mazda dealer. P.S. vroeger ook nogal eens een keer een verdamper gereviseerd, waren toen nog losse setjes voor te krijgen, nu nog steeds als je goed zoekt maar dan heb je een drukverschil meter nodig om de verdamper nadien af te stellen.

jeroen5305 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.