hallo,
mijn klacht betreft een mazda mx3 1.8 v6.
bij de koude start en vochtig weer slaat de motor slecht aan.
zodra hij loopt loopt hij goed, dan kan ik rijden tot hij lekker op bedrijfs tempratuur is.
daarna begint hij in te houden, als of hij op 5 cilinders loopt, en stationair loopt hij te schommelen tussen de 500 en 1000 rpm.
als ik bij een stoplicht weer weg willen rijden lijkt het net of de motor gesmoord wordt, als je dan het gas ingedrukt houd komt hij na 2 a 3 seconden weer op toeren om normaal weg te kunnen rijden. ( er gaat geen storing lampje branden)
- ik heb de bougie kabels gecontroleerd en die bleken niet goed te zijn, dus die vervangen.
- daarbij ook de bougie's vervangen.
- testrit gemaakt met warme motor, alles leek het weer goed te doen. tot een week later hetzelfde probleem weer kwam opspelen.
- verdeelkap en rotor vervangen, weer een testrit gemaakt maar dat heeft niks verbetert.
- daarna deze site bekeken en kwam ik tegen dat de inlaat slang van luchtfilter naar de gasklep deze problemen kan veroorzaken.
die blijkt nog helemaal in takt te zijn. wel was de gasklap behoorlijk zwart en vies.
- gasklek gereinigd. helaas helpt ook niet.
-plaatselijke mazda dealer gebeld maar die kon me ook niet op weg helpen, ook over uitlezen kon hij me niet garanderen dat hij me kan helpen omdat de oudere uitlees apparatuur niet meer voor handen was.
-brandtof filter vervangen.
daarna is het een stuk beter geworden maar nog niet weg. bij wegrijden met warme motor bij stoplicht, geef je een klein beetje gas om weg te rijden maar dat pakt hij niet altijd op. als je dan gas loslaat en meteen weer opnieuw gas geef doet hij het wel.
zelf denk ik nu iets van een gaskleppositie sensor? is die door te meten? en wat moeten de waardes daarvan zijn?
aangezien ik bij bovengenoemde onderdelen al aardig wat kosten heb gemaakt zonder al te veel resultaat wil ik niet klakkeloos van alles gaan vervangen.
hoop dat iemand mij kan tippen of op weg kan helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
veertje gebroken in de koppelings-schakelaar!! demonteren, uit elkaar halen, schrijfpen openmaken en veertje gebruiken voor de koppelingschakelaar.. heb t zelfde ook meegemaakt... succes!!!! hoop dat dit je oplossing is
hey bedankt voor je reactie,
het lijkt me alleen dat de koppeling schakelaar niks te maken heeft met de koude start.
ik ga morgen de tank demonteren en schoonmaken en de zeef van de opvoerpomp controleren, aangezien de motor al een stuk beter is gaan lopen na vervangen van het brandstof filter. ik heb het idee dat het toch een brandstof probleem is. als dat niet lukt ga ik de koppeling schakelaar bekijken.
volgens mazda documentatie (ik heb de boeken) is de koppelingschakelaar best een belangrijk ding in het totaal plaatje!! zit ook een vernsellingsbak schakelaar op (dus in welke versn hij staat) en die schakelaar in combinatie met koppelingschakelaar zorgen voor het juist functioneren.. elektronica past bij ingetrapt koppeling inspuittijdstip, vonk en stat.toerental aan... toen ik met zo'n soortgelijk probleem te maken had en alles had uitgepluist stond ik er verbaast van hoeveel inpackt die schakelaar heeft op het systeem!! hoop dat je het snle kunt vinden want je hebt al de nodige aanpassingen en vernieuwingen gedaan.. groeten Coen
bedankt voor je reactie,
ik heb het probleem gevonden. heb via via een site gevonden waar je afstelgegevens kan vinden voor het gasklep positie sensor.
na die afgesteld te hebben is de motor iets beter gaan lopen maar nog niet helemaal lekker.
toch de nieuwe bougies er nog maar eens uitgehaald en de vonk afstand iets verkleind. van 0.60mm naar 0.45 mm. hij loopt nu prima, slaat niet meer over en houd niet meer in.
gelukkig heb ik het gevonden want was er al aardig klaar mee.. haha
bedankt voor het meedenken en de tips.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar