auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda MX-5 1999: olie in cilinders

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 103

Ik heb een probleem met mijn 1999 mx5 nb. De auto begon een aantal weken geleden met roken (vooral tijdens starten na lang stilstaan), de rook was vrij dik en blauw. Ook ging het vermogen merkbaar achteruit. Toen heb ik samen met mijn broer gezocht naar de oorzaak. Eerste stap was een compressietest. Het bleek dat twee cilinders een erg lage compressie hadden.

Om een beter idee te krijgen waarom hebben we perslucht op de cilinders gezet en geluisterd waar de lucht weglekte. Het lek leek zich bij de kleppen te bevinden. Vervolgens hebben we de kop van het blok afgehaald en troffen we koolopbouw aan, waardoor de kleppen de cilinder niet meer goed konden afdichten. Ook troffen we koolopbouw in het inlaatspruitstuk aan. Al met al geen hele fijne situatie. Om het probleem op te lossen is de koolopbouw zo goed mogelijk verwijdert, de kleppen zijn opnieuw geslepen en de klepsteelrubbers en keerringen in de kop zijn vervangen. Verder ook de kop laten vlakken en natuurlijk een nieuwe koppakking (ook nieuwe inlaat en uitlaat pakkingen). Toen hebben we alles terug geplaatst en opnieuw getest voor compressie. Alle cilinders tussen de 12.1 en 12.4 bar. De compressie en het vermogen zijn nu terug, maar er bleek nog een ander probleem te zijn.

Bij het starten rookte de auto nog steeds (blauw en dik). Maar naar 2 uur rijden was de rook compleet verdwenen, ook als hij na 2 uur stilstaan opnieuw werd gestart. De auto is dezelfde dag van terugplaatsen kop ook nog naar de APK gebracht en is toen goedgekeurd. Maar toen ik de volgende dag weg wou rijden, startte de auto kort en viel direct weer stil. Bougies eruit gedraaid en er bleek een laagje olie in de cilinders te staan, ook olie op bougies die niet meer wilden vonken. Door de hoge compressie dachten we dat het waarschijnlijk te maken had met het fout installeren van de klepsteelrubbers (en niet de zuigerringen). Met verse tegenzin hebben we toen nogmaals alle klepsteelrubbers (dit keer met nylon touw in cilinders, kop is er dus niet afgeweest) vervangen maar het probleem blijft bestaan.

Als de auto een volle nacht stilstaat vullen de cilinders zich met een klein laagje olie, waardoor de auto extreem rookt bij opstarten, verdwijnt naar een uur rijden (is maar 1x getest nu staat hij stil en wordt er niet mee gereden). Mijn vraag is of iemand ook maar enig idee heeft wat dit kan zijn?

Extra informatie:
-Voor de klepsteelrubbers zijn de volgende gebruikt: ELRING 569.740, dus geen OEM, kan dit misschien de oorzaak zijn?
-Geen lekkage naar buitenkant blok
-Geen verlaging van koelstof niveau
-Compressie nog steeds tussen 12.1 en 12.4 bar op alle cilinders
-Blok loopt raar genoeg heel mooi (zonder onregelmatigheden of trillingen)

Geplaatst door

LdR1999 (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zijn de klepgeleiders wel gecontroleerd?

Niet echt, wel gecheckt of er speling op de kleppen zat toen ik ze terug plaatste en dat was niet het geval maar echt grondig gecheckt heb ik ze niet.

LdR1999 0

1 jaar

Zat er een dtootrand in de cilinder bussen ?

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld? Hoe zou dit eruit moeten zien?

LdR1999 0

1 jaar

Harry zit op het juiste spoor denk ik, olie kan eigenlijk alleen maar uit de kop komen...

Beunhaas 1170
badge vip badge

1 jaar

Ja helaas ook onze conclusie ben bang dat de kop er toch weer afmoet dan...

LdR1999 0

1 jaar

Stootrand wordt nu lastig om te controleren zit in de cilinderbus.
Caterventilatie zit niet verstopt zodat er teveel druk in het blok ontstaat.

Een vriend van mij heeft me ook gewezen op de carterventilatie. Ik neem aan dat het dan zou gaan om een verstopte PCV klep? Misschien nog de moeite waard voordat er meer ingrijpende reparaties worden uitgevoerd.

LdR1999 0

1 jaar

Over de stootrand (sorry in de war door dtootrand), we hebben de cilinderbussen wel gecheckt toen de kop eraf was maar deze waren niet zichtbaar aangetasts en hadden nog een mooi gehoned oppervlak.

LdR1999 0

1 jaar

Wat er bij demontage wel eens verkeerd gaat is ,met geweld de spietjes verwijderen met beschadiging van de klepstelen als gevolg . Verder zie je op You -tube monteurs die klepseals monteren met een pijpje en een paar flinke tikken met een hamer !!! Met de hand op het pijpje drukken is voldoende . De afdichting is gelijk waardeloos omdat deze zich spreidt en en los om de klepsteel zit. Tegenwoordig staat er rond de klepbediening vaak een laagje olie , dit zou een oorzaak kunnen zijn . Wat al geopperd is , de olie moet van boven komen . Succes.

Punt 65
badge

1 jaar

Ik heb de klepsteelrubbers met een diepe dop 10 of 11 aangedrukt, gelukkig niet met een hamer aan de gang gegaan. Wat bedoelt u precies met spietjes?

Voor het verwijderen van de klepsteelrubbers is een speciale tang gebuikt dus ik verwacht niet echt dat de klepstelen daardoor zijn beschadigd. Iets wat ik en de hulp die ik heb ook niet zo goed begrijpen is dat alle cilinders olie bevatten (en ook gelijke hoeveelheden), wat zou betekenen dat alle stelen beschadigd zijn?

LdR1999 0

1 jaar

Bij het verwijderen van de spietjes kan het fout gaan en bij verkeerd montage van de afdichtingen . Geen geweld gebruiken !.

Punt 65
badge

1 jaar

"Spietjes" zijn die 2 halve maantjes om de veerschotel vast te kunnen houden . Ben je er al achter gekomen waardoor er olie bij de kleppen komt in ruststand? Ben benieuwd !

Punt 65
badge

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.