Hoi iedereen,,
zal me ff voorstellen ben patrick uit zeeland
ben zelf een project gestart met een standaard mazda 323f 1.6 16v uit '92
heb van een corsa 1.5 td uit '99 de turbo er af gehaald
heb voor mijn mazda zelf een uitlaat spruitstuk gemaakt waar de turbo op staat.
heb vanaf mijn oliedruk sensor de olie aanvoer naar mijn turbo gelegt met rvs leiding 8mm
olie afvoer met 15mm rechtstreeks het carter in heb toen de auto gestart en de turbo draaid perfect,,
voor een paar minuten.
toen begon er verschrikkelijke veel rook uit mijn uitlaat te komen
heb toen die turbo uit elkaar gehaald om te kijken of ik het probleem kon vinden
heb labyrint afdichting schoon gemaakt maar kon zogauw geen problemen vinden wel dat mijn uitlaat vol met olie zit
heb toen via internet dezelfde type turbo nieuw gekocht
die geplaatst en dat zelfde rook probleem kwam gelijk terug...
ben toen drastisch verder gegaan heb motorblok eruit gehaald cylinderkop bekeken (bleek gescheurd te zijn) heb andere kop gahaald
die zelf gereviseerd (volgens werkplaats handboek)
alles terug gebouwd.
Na een week veel sleutelen heb ik gister de motor voor het eerst weer gestart
enja hoor weer die verdomde rook uit mijn uitlaat...
Kan het soms zijn dat mijn olie druk te hoog is???
ik ben uitgedacht hier houd het voor mij een beetje op...
wie kan mij aub helpen
Grt Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je waar de olie precies vandaan komt? Probeer de uitlaat weer origineel te maken. Dan weet je of de olie uit het blok komt of uit de turbo.
Hoi Nico.
Nee het komt niet uit mijn blok vandaan olie komt vanuit de turbo uitlaatpijp is zijknat van de olie (de pijp vanaf de turbo naar de uitlaat)
als ik orgineel spruitstuk erop zet zonder turbo dan heb ik geen olieprobleem.
15 jaar
Dan zal de oliedruk denk ik te hoog zijn. Zit er een nieuw oliefilter op? Als jouw aftakking voor het oliefilter zit en het filter is verstopt, dan kan de oliedruk erg hoog zijn. Misschien moet je de olie na het filter ergens aftakken.
15 jaar
is het een optie om de aanvoerleiding te knijpen?
15 jaar
Paddy
Je zou even het type turbo kunnen opzoeken..als de oliedruk te hoog is,kun je er een ristrictor tussen zetten,dan gaatje is geloof ik amper 1 mm..door een te hoge druk kan hij de olie tussen de lagers weg duwen,wat dit probleem tot gevolg heeft.
Als je de boel dan toch goed aan het werken wilt hebben,zou ik op een standaard motor de druk niet hoger zetten dan 0,5 Bar..anders kom je de compressie aan het verlagen,maar daar zal deze turbo te klein voor zijn..vergeet ook niet je motormanagment te laten aanpassen,doe je dat niet,loopt hij ook zo de soep in.
Het project is leuk,maar het kost allemaal veel geld wil je het goed doen.
Gr Stefan
15 jaar
als mijn cat verzadigd is met motorolie (ivm lekkage turbo) is die dan nog schoon te krijgen?
15 jaar
Heb je ook de inspuiting van benzine en de regeling van het ontstekingstijdstip aangepast op je Mazda?
nee nog niet gedaan (je bedoeld motormanagement) ik wil eerst de turbo lekdicht hebben dan de rest heb nu alles terug gezet als orgineel ivm met woon/werk met de mazda
maar ben er wel achter gekomen dat mijn oliefilter verstopt was.. (ivm hoge oliedruk)
maar kan ik mijn cat nog schoon krijgen als er olie in zit?
15 jaar
Ik zou als hij loopt,er niet mee rijden zonder het motormanagment aan te passen..dat gaat niet helemaal goedkomen dan..
De kat zul je waarschijnlijk in de gft bak kunnen gooien ( hehe )..als het maar een beetje is,lees:minimaal,rij hem maar eens goed warm,en rij een stuk over de snelweg,nu hij weer origineel is..
15 jaar
Ik zou als hij loopt,er niet mee rijden zonder het motormanagment aan te passen..dat gaat niet helemaal goedkomen dan..
De kat zul je waarschijnlijk in de gft bak kunnen gooien ( hehe )..als het maar een beetje is,lees:minimaal,rij hem maar eens goed warm,en rij een stuk over de snelweg,nu hij weer origineel is..
15 jaar
Zonder aanpassing van het motor management blijft deze motor ploffen met lekke koppakingen, gescheurde koppen en gesmolten zuigers.
Ook als je even gas geeft. Zo'n klein turbotje bouwt zo druk op.
Heb je dit wel overdacht wat het gaat kosten?
Chiptuning (als dat al gaat) anders after-market systeem (2500 - 5000 euro), grotere injectors, grotere brandstofpomp, grotere uitlaat, intercooler, dat alles kost geld.
En dan hebben we het maar niet over de versnellingsbak, remmen en aandrijfassen.
Met hoeveel turbo-druk wil je eigenlijk gaan rijden?
heb de mazda ongeveer een uur stationair laten draaien af en toe gas geven nu is de olie rook weg zo goed als...
15 jaar
De volgende koppakking dan wel gescheurde kop is ook niet meer ver weg.
patrick,
Een motormanagement systeem is een must, ook al is de motor hier geschikt voor (afgeleide van de B6).
Kijk maar eens naar diyautotune.com er zijn heel veel mx-5 rijders die hier heel veel succes mee hebben. Het systeem is niet duur en kan zowel als standalone als piggyback gebruikt worden.
Ik heb zelf een mx-5 (91) en die loopt nu op de megasquirt, heeft me alles bij elkaar zo'n 400,- gekost, is echt een aanrader!
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Katalysator gewoon proberen schoon te rijden, als dit niet lukt dan kun je hem altijd nog weggooien (chemisch afval).
Succes!
Je moet eens een stuk rijden om de boel goed warm te laten worden,met stationair laten draaien heb je niks aan.
Met welke turbodruk ben je van plan om te rijden zoals Oldford vroeg ????
15 jaar
Rijden kan niet Stefan, binnen een paar kilometer heb je gesmolten zuigers.
Het is maar een heel klein turbotje, dat zo druk levert, even niet opletten en boem.
[quote=oldford]Rijden kan niet Stefan, binnen een paar kilometer heb je gesmolten zuigers.
Het is maar een heel klein turbotje, dat zo druk levert, even niet opletten en boem.[/quote]
Ik bedoel dan in originele toestand oldford,volgens mij had hij de turbo er weer af gehaald..?
Inderdaad niet rijden met turbo erop..
Boem = stop = niet leuk = motor uit elkaar halen = spaarpot kapot slaan = :-(
15 jaar
O ja, ik zie het, terug naar origineel inclusief verstopt oliefilter.
ja heb mn motor weer in orginele staat terug gebouwd zonder turbo en wel met nieuwe olie filter
moet eerst alles nog een x overdenken om het goed te krijgen gaat meer euries in zitten dan ik verwacht had
btw met welke maximale turbo druk kan ik veilig rijden zonder dat ik alles weer de soep in draai als alles op de turbo is afgestemd?
en jongens bedankt voor jullie advies tot heden... ben hier nog niet klaar mee maarja omdat ik morgen weer moet werken heb ik mn auto dagelijks nodig.
15 jaar
Heb net ff gekeken op diyautotune.com ziet er interesant uit...
15 jaar
Ik zou persoonlijk niet hoger gaan dan 0,45 Bar,ik neem aan dat je er wat langer in rijden wilt zonder dat het e.e.a. stuk loopt..
Het kost inderdaad allemaal een hoop geld,wil je hiermee gaan experimenteren
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar