Mazda 626: ondanks reinigen van luchtklephuis enz,nog steeds haperen statio

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v GE

Hallo,mijn 626 loopt nog steeds onregelmatig stationer(soms).
Het lijkt dan wel of hij een vonk overslaat,soms loopt hij ook gewoon regelmatig,maar gaat dan ineens wat langzamer stationer draaien.
ik heb op julie advies het luchtklephuis,stappenmotor schoongemaakt,deze waren wel vuil.
Computer gereset,Maar het probleem heb ik nog.
En nu heb ik weer wat nieuws,Mn accu lampje gaat zo nu en dan aan!
meestal met koude motor,20 seconden na het starten of zo.
Soms brandt het lampje zwak en onregelmatig!
Hij start overigens wel goed!
En de accu en dynamo zijn vorig jaar vervangen!(7000km)
Laadstroom is 14.3Volt
Ik weet het niet meer! ZUCHT!
Kan iemand mij helpen?
Bij voorbaat dank!MARS!

mars

Geplaatst door mars (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

AS1 (105), 16 jaar geleden

heb je de massa-aansluitingen al gecontroleerd?

mars (0), 16 jaar geleden

Wel van de accu en van het blok naar de auto,maar de rest nog niet.
Ik zal alle stekkers is inspuiten met wd40 en de massa punten controleren,maar op het eerste oog ziet dit er toch wel gewoon goed uit!
bedankt groetjes mars!

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

het is toevallig niet zo dat de mutliriem te slap ligt.
net na het starten gaat de dynamo zwaarder belast worden om de verloren accuspanning bij te laden van het starten.
slipt de riem dan niet?

mars (0), 16 jaar geleden

Daar heb ik als eerste naar gekeken,aangezien de riem net nieuw is,en deze gelijk even na gesteld.
maar het mag helaas niet baten!
Maar toch bedankt
groetjes Mars!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Bougiekabels die doorslaan?.

mars (0), 16 jaar geleden

Ik heb nu alle massapunten en stekkers schoongemaakt en in de wd40 gezet.
Computer gereset.(dit gebeurt toch doormiddel van massa loshalen en 30 sec op de rem trappen met de bestuurdersdeur open?)
En inlaatpakkiing gecontoleerd met remreiniger.
de bougies zijn nieuw en de kabels goed!(bedankt voor de tip!)
Maar hij loopt nog het zelfde
nu weet ik het echt niet meer!

kasperht (0), 16 jaar geleden

Vervelend dat het probleem er nog steeds is...
Resetten ECU is inderdaad zoals jij beschrijft.

Het acculampje gaat niet voor niks branden, lijkt toch ergens in de stroomvoorziening een probleem te zitten. Ik zou dit eerst proberen uit te zoeken. Draait de v-snaar van dynamo goed rond vlak na starten als het acculampje brand. En welke spanning meet je op de accu op dit moment?

Is het probleem erger/minder erg nadat de motor op bedrijfstemperatuur is?

mars (0), 16 jaar geleden

Ha kasphert je hebt me al is eerder geholpen met foto,s van luchtklephuis reinigen!
Ik heb wel een ander type luchtklephuis als op de foto,maar het is toch gelukt!haha
Er is nog geen jaar geleden een gereviseerde dynamo ingegaan met niewe accu!
De laadstroom is constant !4.3v
Het is vaak 20 seconden na het starten dat het lampje gaat branden.
soms zwak ,haperent,en soms fel en constant.
met warme motor is het weg!

kasperht (0), 16 jaar geleden

En is het probleem van niet mooi stationair lopen bij warme motor erger/minder erg?

mars (0), 16 jaar geleden

bij warme motor is het erger.

kasperht (0), 16 jaar geleden

Slecht stationair lopen kan ook komen als de distr.riem een tandje ernaast zit, en dit wordt vaak erger als de motor opwarmt, maar dan zou je verwachten dat hij continu niet goed loopt en niet dat 'ie af-en-toe wel goed loopt.

Hoe rijd de auto onderin de toeren (wegrijden uit stilstand)?

mars (0), 16 jaar geleden

De auto heeft nu 230000km gelopen.
Bij 210000km is de distributie vernieuwd.
Voor de rest loopt de motor als een zonnetje! geen tik verkeerd!
De bougies zijn heel mooi,hij zuipt geen olie of zo.
gek wordt ik er van!haha
Ik twijvel er zelfs nu aan om hem weg te doen,maar ik heb er al zoveel aan vervangen.
en als ik wat anders koop kan ik weer op nieuw beginnen.zucht!

kasperht (0), 16 jaar geleden

En het probleem is niet toevallig begonnen na het vervangen van de distr.riem?

En anders toch eens langs een garage om ernaar te laten kijken. Want het is toch raar dat je accu-lampje gaat branden, dan verwacht je toch ergens een stroomprobleem dat mogelijk ook met jouw stationairprobleem te maken heeft...

Iets anders, heeft deze nog verdeelkap en rotor of al een DIS-bobine. Want als die nog een verdeelkap heeft kan hier ook het probleem in zitten...

mars (0), 16 jaar geleden

ik heb de auto gekocht na het vervangen van de riem met ongeveer 220000km er op!
toen liep hij netjes stationer.
een week later stroomde mijn accu over!
toen is er een nieuwe accu en andere dynamo ingegaan!
zeker een half jaar niet dit probleem gehad,tot nu dan.
hij heeft nog een verdeelkap ,deze heb ik nog niet gedemonteerd.
Tenminste,ik weet niet wat een disbobine is,maar ik zie een verdeelkap net achter mn radiateur aan de voorkant van mn blok!

kasperht (0), 16 jaar geleden

Een verdeelkap is zo'n rond ding dat op de cylinderkop vast zit met een paar klemmen, terwijl een dis-bobine een vierkant blok is dat op een metalen houder vastzit en niet rechstreeks op de cylinderkop vastzit.

Verdeelkap loshalen is een kwestie van klemmen los en kap eraf. En dan even kijken hoe de rotor en de verdeelkap eraan toe zijn....

mars (0), 16 jaar geleden

Ik ga er naar kijken en ik laat het je even weten!
Alvast bedankt!groetjes Mars!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat dat acculampje gaat branden omdat tie te laag stationnair loopt.
Die licht gewoon flauwtjes op.
Je moet het echt zoeken in het gasklephuis en/of bougiekabels of de stationnaire omloopklep.
Dat is wat anders als de gasklep.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Nog even ter aanvulling, die omloop vangt ook het toerental op.
het verergert naarmate de motor warmer word en het word vaak erger bij gebruik van de airco en of bijv achteruitverwarming.
Volgens mij komt het principe aardig overeen met mijn primera, deze klep heet bij de primera acc-klep en zorgt ook voor verhoging van het toerental bij grote gebruikers.
Als die klep niet goed functioneert of vastzit krijg je dit soort verschijnselen.
Omdat die klep niet snel reageert zakt het toerental helemaal in of slaat de motor af.

kasperht (0), 16 jaar geleden

Ik heb marcel als instructies gestuurd voor schoonmaken stappenmotor (stationair omloop), want dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik geloof dat hij die ook heeft schoongemaakt. Wel kan afstellen stationair toerental nog helpen, weet niet of ik marcel die instructies destijds mee-gemaild heb??

Bij koude motor loopt de motor hoger in de toeren en zal dus niet te snel een te laag toerental hebben icm brandend acculampje...

mars (0), 16 jaar geleden

Inderdaad kasperht,alles schoongemaakt en de stationer gesteld.ik ben nog niet verder gegeaan,vanwege een vrouw die zegt dat het zondag is......Maar morgen weer een nieuwe dag, en dan ga ik verder kijken naar de verdeelkap Maar zo te zien zit deze vastgeschroefd,dus morgen weer even serieus verder kijken!
jongens bedankt!

ulbert (0), 16 jaar geleden

mischien de lamba zonde of de masa lucht meter op je luchtfilter

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Meestal word er koud niet gekeken naar lambda signaal,motor loopt immers verrijkt.

Remke (0), 16 jaar geleden

Heb je er ook last van dat waneer je gasgeeft hij heel lang hoog in toeren blijft voordat hij stationair gaat lopen ? En als je hem stationair afsteld hij daarna onregelmatig loopt. Bij mij was het destijds de O-ring van de stappenmotor die er niet mooi tussen zat.

mars (0), 16 jaar geleden

Ik Heb nog even onder de kap gekeken!
De motor liep weer lekker onregelmatig,en het acculampje ging ook weer branden!zucht!
Toen ik de grijze stekker van het luchtklephuis beetpakte,ging de motor anders lopen!
Deze stekker maakte geen goed contact!
Toen heb ik met een naald de ijzertjes in de stekker wat gebogen,en gekrast!
Ik heb ook nog de draden in de zekeringkast en van de dynamo gecontroleerd.en waar nodig verbetert!
En toen ging hij beter lopen!Ik heb de stationerschroef van het luchtklephuis zo gezet,dat hij iets hoger loopt als de stekker er af is!
Toen heb ik de computer weer gereset!
Ik heb de bougies op 1mm gezet,ik weet niet of dit goed is,maar dan staan ze in ieder geval gelijk.
En vanochtend gebeurde het!
MN ACCULAMPJE GING NIET BRANDEN! HAHAHA
ik heb even met de auto gereden en hij rijd echt lekker!het lijkt wel of hij feller is,en hij loopt mooi stationer!
Enkel vanochtend toen ik hem starte had ik een geluid of mn snaar slipte!
Maar deze staan toch allebei goed op spanning,en zijn 2maandjes oud!
Voorlopig ben ik voorzichtig positief,even afwachten wat de komende week gaat brengen,
maar vanochtend was ik heel blij,en ik hoop dat het zo blijft!haha.Enkel dat geluidje?
groetjes Mars!

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

v-snaren moeten redelijk strak liggen.
ik heb met mijn toenmalige 323 ook wel eens problemen gehad met slippende snaren en bijgeluiden terwijl ik ze toch echt strak genoeg vond liggen...

mars (0), 16 jaar geleden

Ik ben bang als ik ze nog strakker zet dat er ergens lagers stuklopen!

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

dat is weer een beetje teveel van het goede.
is de poelie van de dynamo nog goed?
ligt de rug van de v-snaar mooi gelijk met de bovenkant van de poelie,of ligt ie ver in de poelie?

mars (0), 16 jaar geleden

Dat ziet er goed uit!is 10000km geleden een gereviseerde dynamo op gegaan!

kasperht (0), 16 jaar geleden

Je moet de v-snaar met een redelijke kracht een kwartslag kunnen draaien, maar niet verder....

Of nog netter: leg een lat over de lange kant van de v-snaar (tussen waterpomp en dynamo). Druk de snaar in met een kracht van ca. 10 kg. De snaar moet je nu ca. 7-9mm kunnen indrukken...

mars (0), 16 jaar geleden

En ook dat gaan we weer proberen!haha thanks!

mars (0), 16 jaar geleden

Hallo jongens!ik heb de snaren toch nog maar even gesteld.
En ik wordt positiever en positiever!!!!!!
Mn acculampje is nog steeds niet gaan branden,en hij loopt nog steeds hartstikke netjes!
Het gepiep is ook weg!
Ik wordt steeds blijer! HAHA !

kasperht (0), 16 jaar geleden

Mooizo!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Weer een tevreden mazda rijder.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

fijn om te horen!!!

ulbert (0), 16 jaar geleden

voor

AS1 (105), 16 jaar geleden

achter??

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

links................rechts....................)?????????

vidrus (0), 16 jaar geleden

[quote=kasperht]Ik heb marcel als instructies gestuurd voor schoonmaken stappenmotor (stationair omloop), want dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik geloof dat hij die ook heeft schoongemaakt. Wel kan afstellen stationair toerental nog helpen, weet niet of ik marcel die instructies destijds mee-gemaild heb??

Bij koude motor loopt de motor hoger in de toeren en zal dus niet te snel een te laag toerental hebben icm brandend acculampje...[/quote]
Hey ik heb een ibiza 2.0 gti die met een koude motor ook flink hapert en afslaat, lambda sonde is ook niet goed maar op lpg wel (de uitstoot).
Als hij warm is draait hij 1000 stationair wel soepel. wat kan ik daar aan doen?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

In koude toestand word vaak niet gekeken naar het lambda signaal.
Motor loopt immers verrijkt.
Koud start tie op benzine, vaak is door het weinige lopen op benzine de injectoren vervuild.
Wat je kunt doen is 2 flesjes injector reiniger er in gooien en euro 98 tanken en een poosje op benzine rijden.
Werkt dit niet dan is je temp zender verdacht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.