Mazda 626: op lpg wil die niet meer

Bouwjaar: 1996

Kan iemand mij eens een goed advies geven over mijn volgende probleem met mijn mazda 626.
Hij wil niet meer lopen op LPG.
Het probleem begon, dat het overschakelen moeizaam ging, met een schok zogezegt het leek wel of hij dacht van o......ja op lpg nu weer. Na een tijdje hiermee rond gereden te hebben ging hij inhouden vooral tot 2000 toeren als je dan het gas pendaal intrapte spoot die na een paar seconde vooruit ook leek het wel onder de 2000 toeren of hij op 3/2 cylinderes liep. Na wat advies te hebben in gewonnen heb ik het gasverdelerhuis schoon gemaakt filters schoongemaakt en de stappenmotor gecontroleerd die moest redelijk in en uit schuiven nou bij mij niet, hij is te bewegen maar met grove kracht. Maar nu schakelt hij helemaal niet meer over of soms wel maar dan kan je het gaspendaal intrappen maar er gebeurd niks, slaat meteen af. Gasspecialist gebeld maar die zegt dat zo`n stappenmotor haast nooit stuk gaat en dat hij helemaal niet met de hand moet kunnen bewegen. Dus die adviseerd om maar eens even langs te komen voor een diagnose a 70 euries ex reparatie....maar wat is nu zinvol?
Ik heb toch zelf sterk de indruk dat het aan die stappenmotor ligt. Op benzine loopt hij prima. Ontstekings kabels en verdeler al vervangen.
BvD Cor

cver

Geplaatst door cver (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo cor, wat voor een gasinstallatie zit er in ? groetjes John

cver (0), 18 jaar geleden

Een koltec instalatie km stand van de mazda 210000 km en de verdamper is een paar maanden geleden gereviseerd. Al voor de problemen begonnen. Compressie is gemeten en deze was goed.
Bvd Cor

kasperht (0), 18 jaar geleden

Aangezien er behoorlijk wat 626'en in de loop der jaren met een Koltec-lpg-installatie zijn uitgerust zou je ook kunnen kijken of je 2e-hands een exemplaar kan krijgen (via internet/sloop) om te kijken of dat het probleem is...ik zag er al één op marktplaats staan bv.

Maar treedt het probleem vooral op rond 2000 toeren of boven de 2000 toeren?

Wat ook kan is dat door een tekort aan koelvloeistof de verdamper bevriest waardoor de auto inhoudt...kan je ook nog even controleren...

cver (0), 18 jaar geleden

De verdamper wordt goed heet dus dat is het niet maar op de een of andere manier neemt hij gewoon niet over op gas...probleem was onder de 2000 toeren.

VG392 (0), 18 jaar geleden

Hallo Cor,
Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen.
De stappenmotor moet niet soepel bewegen maar de plunjer (busje)in het huis.
Aan de stappenmotor moet je nier duwen of trekken want dan maak je hem stuk.
Spuit de verdeler maar eens goed schoon met perslucht en spuit de plunjer in met teflonspray.

theo11333 (0), 18 jaar geleden

ik zou toch de verdamper eens laten nakijken .gereviseerd of niet.stappenmotor heefd hier niks mee te maken.

max7581 (0) PRO, 18 jaar geleden

je zal de eertse en tweede trap druk eens moeten controleren van je verdamper

cver (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties maar hij heeft (even) goed gelopen met de gereviseerde verdamper. Problemen zijn eigenlijk spontaan ontstaan (het inhouden) en het niet meer overschakelen na het schoonmaken gasverdeler en demonteren van de stappen motor. Ik heb de plunjer ingespoten met siliconespray en hij loopt soepel in en uit maar toch wil hij niet meer overschakelen op gas (slaat meteen weer af)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.