Ik rij al een paar jaar deze mazda 323 ditd. Eigenlijk nog nooit een echte reparatie aan gehad. Wel ieder jaar het probleem om door de roetmeting te komen.
Ik heb altijd al veel last gehad van veel roet uitstoot bij flink doortrekken (>3000 rpm). Levert echt een enorme wolk op, die ik maar liever wil voorkomen. Dus trek ik maar incidenteel echt door.
De laatste tijd wordt het langzamerhand erger en heb ik ook het idee dat ik trekkracht mis bij lage toeren (<2200 rpm), hij pakt gewoon niet goed op vooral in de 2e versnelling.
Nu heb ik hier op het forum al wat dingen gelezen over de egr klep en vraag me af of mijn problemen veroorzaakt kunnen worden door deze klep.
Zou ik bij deze motor de klep met een plaatje kunnen afsluiten of gaat dat niet lukken?
Ik heb overigens nooit storingen of een laag brandstofverbruik (gemiddeld 1:18).
Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk EGR klep vervuild, blijft te lang openstaan.
Van 1999? geen melding aan de ECU
Dicht dat ding.
Cor
[quote=Cor1822]Waarschijnlijk EGR klep vervuild, blijft te lang openstaan.
Van 1999? geen melding aan de ECU
Dicht dat ding.
Cor[/quote]
Cor, bedankt voor je reactie. Na wat googlen krijg ik juist de indruk dat er bij de '99 90 pk ditd motor wel een melding aan de ECU is. Weet je heel zeker dat hij dicht kan?
Mark
18 jaar
Ik heb de klep sinds kort ook dicht zitten met een plaatje. Het slangetje afknijpen zal tot een foutcode in de ECU leiden.
Ik denk echter dat bij jouw auto het inlaatspruitstuk wel een reinigingsbeurt kan gebruiken. Maak ook de temperatuursensor vlak na het luchtfilter eens schoon. Dat hielp bij mij ook al aardig om de auto vlotter te laten rijden, maar het is nog niet optimaal.
18 jaar
Mooi, dan ga ik ook maar eens kijken of ik er een plaatje tussen kan zetten. Kun je hier zonder brug een beetje goed bij?
Kan ik het inlaatspruitstuk makkelijk demonteren als ik deze wil reinigen of is dat meer een klusje voor een ervaren persoon (ben zelf namelijk nogal een leek op autotechniek gebied)
Mark
18 jaar
De EGR klep is goed bereikbaar. Alleen de moer waarmee de uitlaatgassen naar de EGR klep worden gevoerd is rot bereikbaar. Ik heb hiervoor bij de Praxis een grote Bahco van het huismerk gekocht (17,95). De kans is overigens groot dat je het spul alleen los krijgt als de motor heet is. Voor de klep zelf heb je een steeksleutel 12 nodig (gebruik nooit een ringsleutel om aan een auto te sleutelen). Voor het vastdraaien geldt: vast is vast. Het hoeft niet extreem aangedraaid te worden.
Het inlaatspruitstuk reinigen is een ander verhaal. Als je het inlaatspruitstuk los wilt halen, dan moet ook de brandstofpomp los (en dus ook de distributieriem), de koeling leeg, etc. Erg bewerkelijk (niet iets om zelf te doen) en dus kostbaar. Er is een alternatief met een spuitbus (www.abconproducten.nl). Ik heb dat zelf gedaan, maar ik denk niet dat ik het goed gedaan heb. Ik denk dat het het waard is om naar Groningen te rijden om het te laten doen (of dichter in de buurt als er een garage is die het spul ook gebruikt).
18 jaar
En waarom mag je geen ringsleutel gebruiken?.
Moi,
Gebruik bij veel kracht zetten [i]juist[/i] een ringsleutel. Wees daarentegen voorzichtig met inferieur huismerkgereedschap.
Groet,
Bert.
18 jaar
Met een ringsleutel of dop met richels is het contactvlak met de bout veel kleiner. Vooral als de kop van de bout al een beetje verroest is, dan draai je de kop snel kapot. De bouten van een auto zijn allemaal van minimale kwaliteit, soms nog slechter (het verschil tussen Mazda en Toyota is goed merkbaar op dit punt). Het beste is om zeskantige doppen te gebruiken. Zo heb ik het geleerd tenminste... Zoals de Amerikanen zeggen: your milage may vary.
Ik ben het overigens met Bert eens voor wat betreft het huismerk (wegwerp) gereedschap. Het model bahco dat ik heb gekocht had behalve de prijs nog 1 voordeel: een korte steel. Bovendien zit de betreffende wartel niet erg vast.
18 jaar
Hangt van de gebruikte ringsleutel af, merk habiebabie zal dat zo zijn, maar ik heb Stahlwille, Rahsol, etc.
Met een steeksleutel belast je de bout/moer nog meer, 2 druk en 2 trekvlakken zonder dat de sleutel de andere kant borgt en de druk/trekkant zo weg kan vloeien.
Ja, staal/ijzer onder druk vloeit......
Cor
Hierbij nog even een update van mijn vorderingen:
aangezien ik zelf niet echt ervaring met autotechniek heb, heb ik aan een automonteur gevraagd of hij wil beoordelen waarom mijn auto zoveel roet uitstoot en of hij eventueel de egr klep wil afsluiten.
Hij vond dat de motor erg veel lawaai maakte (is inderdaad net een vrachtauto) en dat de auto moelijk start (duurt meestal een paar seconden). Verder vond hij dat de auto weinig trekkracht had laag in de toeren en slecht oppakte.
Hij heeft me laten weten dat hij vermoedt dat de distributieriem een tandje verkeerd ligt en dat het volgens hem niet zozeer aan de egr klep zal liggen.
Mijn vraag: kan zijn vermoeden waar zijn? Volgens mij ligt de riem dan al bijna 200.000 km verkeerd (zolang heb ik de auto en zolang roet hij al, ik heb niet het idee gehad dat er na de vorige riemwissel dingen veranderd zijn, km stand nu is 355000).
Ik heb zelf nog steeds het idee om de egr klep af te sluiten en ga ik me er toch maar eens in verdiepen. Baat het niet dan schaadt het niet. Verder heb ik interessante ontwikkelingen gezien in een ander draadje over het vernieuwen van elco's.
Mark
18 jaar
Roet betekent meer brandstof dan dat er zuurstof is om het te verbranden. Ik vermoed dat je inlaatspruitstuk ondertussen behoorlijk verstopt zal zitten en dat de EGR lek is. Als ik jou was, dan zou ik eerst de EGR dicht (laten) maken en het inlaatspruitstuk schoon (laten) maken met 1 of ander spul (Abcon instant power of diesel reiniger).
Overigens goed om te lezen dat jouw motor na 355k km nog loopt. Dat geeft de mens weer hoop. Heb je de waterpomp al eens laten vervangen?
18 jaar
[quote=Nico8119]Overigens goed om te lezen dat jouw motor na 355k km nog loopt. Dat geeft de mens weer hoop. Heb je de waterpomp al eens laten vervangen?[/quote]
Sterker nog, na 355k km heb ik eigenlijk nog nooit een grote reparatie aan de auto gehad (even afkloppen). Gewoon de gebruikelijke slijtagedingen en iedere 20000 km een beurt gegeven.
Waterpomp is ook nog nooit vervangen.
Ik moet alleen nu binnenkort nieuwe remschijven en distributieriem zit er ook weer aan te komen.
Mark
18 jaar
Dieselmotoren moeten wel werken, m.a.w. nu en dan flink doortrekken als ie goed warm is, nu door de rustige stijl van het rijden om rookwolken te vermijden maak je het probleem alleen maar erger.
Hierdoor versmerigd de motor meer, de uitlaat gaat vol roet zitten omdat het er niet uitgeblazen wordt.
De "turbowolk" kan je meestal bijna geheel voorkomen door de egr klep te sluiten met een plaatje, stevig de motor te gebruiken als ie warm is, een en ander aannemend dat de pomp goed staat, net als distributie etc.
Met EGR klep dicht haal je ook nog wat meer km's uit je tank.
Cor
Ik ben met m'n vorige auto (Toyota diesel) een keer stil komen te staan doordat de waterpomp finaal aan gort was gedraait en ook het bevestigingpunt van de waterpomp was afgebroken. Dit was een dure reparatie. Toen stond er iets meer dan 3 ton op de teller. Het is ook niet lekker voor de motor als hij meteen stil valt en al het water eruit loopt.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar