auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Demio 2001: Problemen met gasklep

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 55

Goedenavond,

Ik heb afgelopen oktober een Mazda Demio 1.5 automaat uit 2001 gekocht en het is eerlijk gezegd tot nu toe een enorme miskoop geweest. Ik ben echter al maanden bezig om uit te vogelen waarom ik zulke problemen heb. Ik heb een OBDII scanner gekocht, en daarmee werd het probleem gecentreerd om foutcode P0123, met name de TPS sensor. Het gebeurt altijd in ongeveer deze situatie: de auto is warm, ik rijd bijvoorbeeld op de snelweg, alles lijkt prima, en dan haal ik m'n voet van het pedaal en de toeren schieten eerst meteen omhoog (alsof ik enorm gasgeef, de tps sensor geeft dan ook 100% aan) en dan pas terug naar een verhoogd stationair (normaal ~800 rpm, nu 11-1300 rpm). Hierdoor wordt vaak limp mode getriggerd, en de auto wordt bijna onrijdbaar daarna. Ik heb het volgende al gedaan:
- het gasklephuis geopend en schoongemaakt (was een beetje vies, maar niet heel erg)
- de TPS doorgemeten en er lijkt geen gekkigheid te zijn
- de gaskabelspanning gecheckt. Ik vermoed dat er wellicht ook een knikje in de kabel zit, die het mechanisch blokkeert, maar wellicht dat je dan niet per se foutcodes hebt van de TPS sensor.

Tenslotte zag ik nog iets raars, en dat leek een Mitsubishi logo op het gasklephuis. Is dat iets wat andere Demio eigenaren ook hebben? Wellicht dat dat de reden was dat het gasklephuis problemen geeft.

Wat zijn evt. vervolgstappen? TPS vervangen? Iemand hier ervaring mee? Ik kan echt alle hulp gebruiken en bij voorbaat dank.

Geplaatst door

demioer +55

al 3 dagen lid

Reacties

Heb je de foutcode gewist, en zo ja..., kwam deze binnen korte tijd weer terug ?
Het beste kun je dan idd de gasklep positie sensor vervangen (TPS),
zeker gezien de foutcode P0123,
De sensor stuurt een verkeerd signaal naar de ECU waardoor de stand
van de gasklep niet overeen komt met de werkelijke stand, daardoor kan het
zijn dat er teveel benzine ingespoten wordt, wat het hogere stationair toerental
zou kunnen verklaren,
koop wel een Originele gasklep positie sensor,
controleer tevens de stekker aansluiting, (oxidatie, beschadigingen....),
Dat er Mitsubishi op jouw gasklephuis staat is totaal niet vreemd,
Japanse auto producenten gebruiken wel vaker onderdelen van elkaar,
volkomen normaal dus.
controleer tevens of de gaskabel soepel beweegt en deze netjes terug gaat als
je het gaspedaal los laat, indien je twijfelt over de gaskabel, zou ik hem vervangen.

limbra +2555
vip badge

2 dagen

Bedankt limbra! Ik heb inderdaad de codes al heel vaak gereset en ze kunnen inmiddels elke rit wel weer terug, als de rit een tijdje duurt. Ik zit inderdaad te kijken naar een nieuwe gasklep positiesensor, maar die zijn nog best prijzig voor deze auto. Ik vind het bekabelingsdeel nog wel spannend, ben niet ontzettend goed met checken of de bekabeling goed zit. De gaskabel lijkt nog zo'n onderdeel dat moeilijk te vinden is. Eigenlijk veel onderdelen voor de demio.

En wat betreft een gasklephuis van een ander merk, dat dat niet vreemd is, dat wist ik niet. Bedankt daarvoor. Ik ga nog één keer een diagnose proberen te doen van de gaskleppositiesensor, maar denk er eigenlijk ook al aan om hem te vervangen hoe dan ook.

demioer +55

1 dag

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Demio of stel zelf een nieuwe vraag.