Mazda 121: Remblokken losmaken van de remklauw

Bouwjaar: 1991

Ik ben van een Mazda 121 1.3i-16v (bolhoed) de remblokjes aan vervangen nu loop ik tegen het volgende aan. Er zitten door de remblokken 2 geleiders die er voor zorgen dat de blokken in hun positie blijven zitten. Maar deze geleiders moeten er dus uit worden gehaald om de blokken te vervangen maar hoe kan ik deze loshalen. (Zit geen schroef/moer of welke bevestigiging op)
groet,
Quentin

qengelberts

Geplaatst door qengelberts (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Frans3265 (0) PRO, 19 jaar geleden

Borgveertje eruit en de pennen vanaf de motorzijde eruit tikken met een drijver. Maar als je er zo weinig verstand van hebt, laat het dan aan een vakman over. Remmen zijn van levensbelang

qengelberts (0) PRO, 19 jaar geleden

dank je Frans Burgers maar het had niet met verstand te maken de pennen zitten in de klauw vast geroest. dus er uit tikken met drijver ging niet. Ik heb ze vandaag zelf los gekregen door de remdruk even op een andere manier te gebruiken. (ruimte op de bout geven en met lopende motor het rempedaal in te drukken.
Na een aantal keren in gespoten te hebben en heet te stoken sprongen ze los.
Groet,
Quentin

Frans3265 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je gaat een remklauw toch niet heetstoken.Weet je wel wat er dan met de rubbers in de remklauw gebeurd. Het heeft zeker wel met verstand te maken

jan5047 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat zie je maar weer je hebt monteurs en hobbyisten

kanters (0), 19 jaar geleden

en misschien kan je je remvloeistof (nadat je je klauw vervangen hebt haha) ook maar verversen als ie zo heet is geweest

qengelberts (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat moest al gebeuren. Remleiding achter is/was verrot.
De blokken zijn al lang vervangen. Het gehele remsysteem is nagekeken door de dealer die ook de remleiding achter vervangen heeft (deze loopt onder de brandstoftank door. En die hebben mij vermeldt dat het bij deze autos soms nog wel eens zo vast zit dat je het echt helemaal niet meer los kan krijgen. Voor de rest zit er een verschil in hoe je de term heetstoken bedenkt. De klauw roodgloeiend en of op 1 stuk heet maken. Dat laatste heb ik gedaan. Dat wil zeggen dat de borg-pin warm wordt en de klauw nog koud. Nou simpel 1,2,3 dat de pin uit gaat zetten wat niet wil om dat de klauw koud is. Als je dan het spul weer op temp. laat komen dan komt het stuk je bij beetje losser. Dus ga niet in de verbeelding van een gasbrander of zo iets want dat gebruik ik inderdaad niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.