Mazda 323: Schokken motor onder 2000RPM

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i 12V.

Hallo Iedereen,

Ik heb onlangs een nieuwe auto aangeschaft, een Mazda 323 HB Solid 1.3i 12Valve. ik heb nu ongeveer 1,5 week en hij rijdt verders prima, normaal rij ik nog wel eens weg in de 2 onder de 2000 toeren (niet vanuit stilstand, maar gewoon bij een lage snelheid, niet terugschakelen naar de 1). Toen ik dat vanmorgen wou doen begon echter de auto te schokken! ook als ik 30 reed in de 3. boven de 2000 toeren is het geschok in een keer weg. Wat kan dit zijn en moet ik me zorgen maken? (had achterruit verwarming en ruitenwisser ( stand 1 ) wel aan. )

De auto rijdt overigens wel prima in de 1 en de motor loopt wel goed stationair, het toerental veranderd wel iets als ik de achteruitverwarming in of uitschakel maar dit lijkt me normaal.

P.S. De auto heeft het weekend wel stil gestaan met slecht weer (Regen,Mist Etc... ) dus zou het gewoon vocht kunnen zijn?

Alvast Bedankt!

bassjuh

Geplaatst door bassjuh (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Bassjuh,

Ik denk dat er een bougiekabel kapot is (dus bij lage toeren op 3 cil. lopen). Bougiekabels loshalen en zoeken naar grijze sporen (vonkoverslag).

P.S. tis een 16 valve!!!

Gr. Jack

bassjuh (0), 17 jaar geleden

Hallo Jack T,

Bedankt voor je antwoord! Zou goed kunnen dat deze door het vocht overslaat ofzo. ik zal er z.s.m. naar kijken want de auto heeft het nu weer afgeleerd... maar de mogelijkheid zou goed aanwezig kunnen zijn!

P.S. Ik dacht idd dat het een 16 Valve was, maar op het motorblok staat op dat metalenstuk (kleppendeksel dacht ik? ) "Mazda 12 Valve", het is ook niet de gewone GLX uitvoering maar een SOLID?

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan heb jij de eerste 323 12V. !!!

bassjuh (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

even een update op dit verhaal aangezien ik nooit gepost hebt hoe dit is opgelost, al geruime tijd geleden opgelost d.m.v. het schoonmaken van de verdelerkap, deze was iets vochtig van binnen en had veel witte aanslag.

In de lage toeren practisch geen probleem meer! ( dit staat los van een ander probleem wat ik op het moment heb, mocht je het probleem gezien hebben)

PS. Het is inderdaad een 16Valve ik had me verkeken op het kleppendeksel!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.