Mazda 323: Schudden en auto start niet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goeienmorgen experts,

Gisteren had ik een half uur mijn lampen aan laten staan. Toen ik weer vertrok, startte de motor gelukkig gewoon. Na een tijdje rijden wilde mijn auto afslaan. Ik moest hard op mijn gaspedaal drukken om hem aan de praat te houden. Dan begon ie weer te stotteren, schudden en wilt gaan afslaan. Net of ie pas wakker wordt als ik hard op het gaspedaal druk, dit heeft alles 2 minuten geduurd. Ik moet er ook bij vermelden dat het lampje van de benzine al aanstond.

Daarna heb ik meteen getankt en mijn auto thuis geparkeerd. (woon praktisch lang de pomp) Een uur later vertrok ik weer en parkeerde hem 5 minuten later bij de videotheek. Toen ik weer weg wilde gaan, wilde mijn auto niet meer starten. Toen ben ik 2 uur later teruggekomen en toen startte ie weer wel.

Nu heb ik dit probleem weleens eerder meegemaakt, dat mijn auto wekelijks schudde. Ik heb toen de bobine vervangen en toen heeft ie het wel 8 weken niet meer geschud. Nu begin ik toch te denken dat er toch nog iets meer mee te maken heeft.

Wie weet wat en kan mijn helpen?

Gr Martijn

Martijn_hamers

Geplaatst door Martijn_hamers (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

hennep (0), 16 jaar geleden

denk brandstoffilter dichtgeslipt door vuil onderin de tank niewe is 1,50 euro of zo

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je een BG of BA model (4 & 5 positie vinnr.)

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

Mijn auto is een BG model.

Het verhaal van het schudden heb ik op deze site op 28 januari al een keer verteld. Misschien zou je dat eens door willen lezen. Toen kreeg ik een aantal goede tips. De auto schudde wekelijk wel 2 keer gewoon vanuit het niets. Toen bij de stort een bobine gehaald en toen deed die het een aantal weken niet meer. Komende woensdag ga ik samen met een vriend kijken of de brandstoffilter is dichtgeslipt.

Het lijkt erop dat ie even geen benzine pakt en even wakker geschud moet worden door het gaspedaal vol in te drukken. Als ik dan loslaat begint ie te schudden en is ie niet vooruit te branden? Meestal begint dat ook als ik bijvoorbeeld in zijn 2 nar zijn 3 wil optrekken etc. In zijn 5 doet ie meestal niets, maar ook wel een keer meegemaakt dat ie het wel deed, maar toen duurde het maar 10 seconden, omdat ik vol op snelheid was.

De accu bij stilstand is in ieder geval gewoon goed, bobine denk ik ook, luchtfilter was ook niets mis mee.

Hopelijk kun jij mij verder helpen.

Gr Martijn

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Als de auto stottert, zie je dan de toerentellen met schokken heen en weer gaan???

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Als ie stottert, dan gaat de toerenteller flink naar beneden, dan ga ik vol gas geven en dan duurt het even voordat de toerenteller hem pakt en dan schiet ie in 1 keer naar boven. Als ik het gas loslaat schiet ie weer naar beneden en gaat ie stotteren omdat ik moet koppelen en dan mijn gaspedaal even niet aanraak. Druk ik die weer in, duurt het even, voordat hij benzine pakt, oftewel weer normaal doet en vooruit wilt gaan. Meestal door vol gas te geven, kan ik hem wel aan de praat houden, zonder dat ie afslaat.

Stotteren doet ie alleen als ik geen gas geef,

De toerenteller stottert wel een beetje, is niet geheel vlekkeloos. maar je kunt dan wel stellen dat de toerenteller met schokken heen en weer gaat, door het vol moeten gas geven voordat ie hem pakt, en dan weer moeten koppelen en dan weer vol gas geven, omdat ie anders afslaat.

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Als de toerenteller met schokken heen en weer gaat, dan lijkt het erop dat de ontsteking dit probleem veroorzaakt.
Je kan de bedrading en de stekkers van de verdeler chekken, als deze goed zijn: evt. een 2e hands verdeler kopen (voldoende verkrijgbaar)

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor je tips. Hij heeft nu al een week niet meer geschud. Ik wacht het nog even af, zodat ik met zekerheid kan zeggen, hoe de toerenteller zich ontwikkeld.


Bedankt

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

Ik heb er even meegewacht om te kijken wat er gebeurde met de toerenteller. Deze ging niet met schokken heen en weer toen dat stotteren weer een beetje begon.

Nu begon het net toen ik een heuvel op moest rijden, dat had hij al een keer eerder gedaan precies op dezelfde plek.
Als ik gewoon gas loslaat, dan is er niks aan de hand. Ga ik gas geven, schokt ie nog een beetje, totdat ik het gas helemaal heb ingedrukt. Dan duurt het 2 tellen, voordat ie hem pakt. Dit bij elkaar heeft 5 minuten geduurd, voordat er weer niets aan de hand mee was.
Opvallend was ook dat de temperatuurmeter niet in het midden stond, maar alleen een kwart. Toen ie normaal deed, steeg ie weer langzaam naar het midden.

Gr Martijn

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

Hij deed het vandaag weer, en nu heb ik nog beter op de toerenteller gelet.

Als ik wegrijd en moet binnen 500 stoppen, dan staat mijn toerenteller tussen de 1 en 2 precies op 1,5.
5 minuten later moet ik weer stoppen en nu staat mijn toerenteller ietsje onder de 1 bij stilstand.

Als mijn auto gaat schudden, en ik moet terugschakelen alsk voor bijvoorbeeld stoplicht sta, gaat de toerenteller naar de 1, de kilometerteller zakt dus ook gewoon mee, maar dan stijgt ineens mijn toerenteller van 1 naar 2, zonder dat ik iets doe, dus als ware de omgekeerde weg?????? Hij schokt dus niet echt

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Ik heb mijn auto een keer in zijn vrij gezet als dat probleem zich voordoet.

Dan schommelt ie inderdaad van 0 naar 1 en van 1 weer naar 0. Hij slaat dan net niet af, maar schommelt heen en weer. (Jack opperde de ontsteking, dus deze ga ik nu nakijken)

Vandaag stond ik in de file en dat staat de toerenteller op 0,5. Lijkt net of ie bijna afslaat, maar dat de motor hem net kan houden Ik heb het gevoel dat hij wat vermogen mist?

Iemand een idee??

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Martijn, zoals je het nu omschrijft zit het niet in de ontsteking.

Heb je al eens de foutcodes uitgelezen???
zie deze link:


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Morgenmiddag gaat mijn auto naar de monteur (vriend van mij). Die gaat het brandstoffilter vervangen, er komt een "nieuwe" 2de hands verdeler ook in. Verder zal hij de auto gaan uitlezen en de foutcodes heeft hij ook.

Gisteren reed ik weg van het voetbal om hem even later te parkeren bij iemand, daarna wil ik weer wegrijden en start hij niet meer. Flink stinken naar benzine. Toch heb ik het gevoel dat het ook iets met de accu te maken heeft. Na een kwartier start hij wel weer, zij het met moeite. (bij vermelden dat mijn auto op een verhoging geparkeerd stond)

Vandaag reed ik 80 en moest stoppen voor een stoplicht, dus ik koppel om terug te schakelen, schiet de toerenteller helemaal naar 0, lampjes beginnen rood aan te slaan. Toch slaat hij net niet af, toerenteller schommelt weer naar 1,5. Stoplicht groen, ik wil rijden, moet weer vol in het gas, zodat de auto hem pakt. Weer bij stoplicht, weer precies hetzelfde. Daarna 15 kilometer op snelweg en toen weer stoplicht, toen deed hij gelukkig weer normaal en stopt de toerenteller gewoon weer bij ongeveer 1.

De auto heeft deze keer niet geschud.

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Tis dat je niet in de buurt woont anders had ik er ff naar gekeken, een BGtje kan ik wel dromen.......)

tis af en toe moeilijk om vanachter het scherm de juiste diagnose te stellen met hetgeen wat ons als info aangeboden wordt!!!

suc6 morgen

Gr. Jack

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Bedankt Jack,

Ik ga direct ernaar toe. Gisteren was wel het dieptepunt, stond in de file en hij sloeg zomaar af. En net ook weer.

Als ik dan 80 rijdt bijvoorbeeld en ik voel dat ie weer gaat beginnen, als ik dan gas geef begint ie te schokken. TIjdens die momenten moet ik terugschakelen en dan gaat de toerenteller keihard naar 0 ipv blijven hangen bij 1, dus hij slaat af. Daarna krijg ik de auto niet meer gestart.

En dan heb ik wel vaker gehad, dat hij niet meer start, dus soms heeft ie niet eens geschud, maar doet zich het probleem zich dus al wel voor.

gr Martijn

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Hoi Jack,

ik ben nu bij 2 monteurs geweest, eerst bij die vriend van mij, maar als het probleem zich moet voordoen dan doet hij niets. Hij heeft het gasklephuis schoongemaakt en gekeken of hij kon blijven hangen, maar dat zag er goed uit.

De andere monteur heeft de ontsteking vervangen (was bijna van overtuigd dat dat het probleem was) en wat blijkt het ligt ook niet aan de ontsteking en de startonderbreking, want hij vonkt gewoon goed.

Nu gaat hij hem nog uitlezen en wat langer meerijden, om te voelen wat ik dus altijd voel.

Iemand anders opperde dat ik weliswaar mijn bobine heb vervangen, door een bobine van de sloop, maar dat het goed kan zijn dat die dingen daar al 5 jaar liggen. Hij deed het daarna 5 weken goed. Maar die monteur vertelde mij dat dat waarschijnlijk puur toeval is en dat het niet aan mijn bobine ligt

Ben weer benieuwd.......

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Is het geen draadbreuk of slecht contact ergens? Dan krijg je vage klachten.

Martijn_hamers (0), 16 jaar geleden

Na een aantal weken met een leenauto te hebben gereden, kreeg ik mijn mazda 323F uit 1995 weer terug. De dealer heeft de complete ontsteking vervangen en een nieuwe set bougiekabels.

Nu rijdt hij toch wel een stuk beter, op de snelweg begint hij niet meer raar te doen als ik bijvoorbeeld 100 rijdt. Het had toch wel iets met de ontsteking te maken.

Maar hoewel ik het gevoel heb dat hij bijna "genezen" is, heb ik al wel twee keer meegemaakt, dat ik stil sta en wil gaan optrekken, dat hij niet vooruit wil, dat ik vol gas moet geven, voordat hij optrekt. Flink rook uit mijn uitlaat. En trek ik dan op, dan schudt hij een beetje, als ik weer naar zijn 2 wil.

Inmiddels is de complete onsteking, bougiekabels, bobine (weliswaar van de stort), gasklep was goed, distributieriem vervangen, 3 maanden geleden gekeurd, bougies vervangen, luchtfilter, olie vervangen.

Iemand een idee wat dit nu weer is, heb het idee dat ik heel mijn auto in elkaar gereden heb, oftewel 1 ding kapot, dat de rest ook mee kapot gaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.